Gå til innhold

Vil få Norge på hydrogen­kartet: Foreslår nasjonalt hydrogen­selskap


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Her er mitt sitat: 

Her er mitt:

Kahuna skrev (På 23.6.2020 den 23.35):

Jeg skriver dette sakte så du skal klare å lese det: Hydrogenbilen er død!

 

oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Hvorfor ikke diskutere poengene i det du siterer? Er det feil at energi-lagring for havvind vil hjelpe havvind med å gjøre det segmentet lønnsomt? Er det feil at energilagring vil åpne opp for flere områder? Er det feil at det å installere mer kapasitet ved allerede eksisterende kapasitet er billigere enn å starte fra start et annet sted?

Ja det er feil. Havvind er drittdyrt! Skal du bruke det til hydrogenproduksjon blir det drittdyrt ganger tre!

oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Fordelen av å få en ekstra eksportmulighet for energi, er at man ikke trenger å ta like stor høyde for eksport-restriksjoner i energinettet.

Mer tåkeprat. Hvordan skal du eksportere hydrogen da? Virtuelt? Trenger du ikke rørledninger, tankbiler, veier som tåler tankbiler, tankbåter, dypvannskaier, fylleterminaler...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):
oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Hvorfor ikke diskutere poengene i det du siterer? Er det feil at energi-lagring for havvind vil hjelpe havvind med å gjøre det segmentet lønnsomt? Er det feil at energilagring vil åpne opp for flere områder? Er det feil at det å installere mer kapasitet ved allerede eksisterende kapasitet er billigere enn å starte fra start et annet sted?

Ja det er feil. Havvind er drittdyrt! Skal du bruke det til hydrogenproduksjon blir det drittdyrt ganger tre!

Ja, du får tru det om du vil det. Spiller ingen rolle når klodens største vindkraftprodusenter sier noe annet, og planlegger muligheten i å ha elektrolyse-kapasitet i bunnen av vindturbinene sine. Danmarks prosjekt angående energi-øyene er umulig å få til uten hydrogen. 
image.thumb.png.8a3bc8bc5b39e5cf789a4fce5935ff65.png

Analyser som ser på dette, ser også verdiene som ligger i energilagring og inklusjon av H2 i fremtidens energi marked. Kostnadene som denne analysen har brukt for elektrolyse er allerede utdatert. Du må registrere deg for å se den, men kilden finner du nederst i bildet. 
 

Kahuna skrev (1 time siden):
oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Fordelen av å få en ekstra eksportmulighet for energi, er at man ikke trenger å ta like stor høyde for eksport-restriksjoner i energinettet.

Mer tåkeprat. Hvordan skal du eksportere hydrogen da? Virtuelt? Trenger du ikke rørledninger, tankbiler, veier som tåler tankbiler, tankbåter, dypvannskaier, fylleterminaler...

Det er på ingen måte tåkeprat. Hvordan man eksporterer ut hydrogenet avhenger av sted, og som du selv ser og nevner, så er det mange måter å få det ut på. 

Kahuna skrev (1 time siden):
oophus3do skrev (På 24.6.2020 den 0.04):

Her er mitt sitat: 

Her er mitt:

Kahuna skrev (På 23.6.2020 den 23.35):

Jeg skriver dette sakte så du skal klare å lese det: Hydrogenbilen er død!

Jeg hadde altså rett. Der hydrogen er tema, så kommer du rasende inn med personbilargumentet ditt, selv om tema er mye mer omfattende en kun personbiler. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
NTB - digi skrev (På 23.6.2020 den 10.48):

Problemstilling: Vil hydrogen ha noen plass i fremtidens energi-infrastruktur, eller er det bare et desperatforsøk fra fossil-bransjen på å forbli relevant?

Vi ser jo disse hydrogenselskapene, som for eksempel storsvindlerne i Nikola Motors som blant annet benytter seg av diesel-markedsførere, og som prøver å spre løgn og FUD om batterier samtidig som de pusher blindveien hydrogen. Pussig at oljebransjen er så interessert i hydrogen, eller hva?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Vi ser jo disse hydrogenselskapene, som for eksempel storsvindlerne i Nikola Motors som blant annet benytter seg av diesel-markedsførere, og som prøver å spre løgn og FUD om batterier samtidig som de pusher blindveien hydrogen. Pussig at oljebransjen er så interessert i hydrogen, eller hva?

Kan du ikke i det minste nevne løgnen og FUD du mener de sprer om batterier? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 23.6.2020 den 14.54):

Mens McKinsey og Deloitte ser på  nærmere 2030 som tidsrommet hvor elektrolyse kom til å koste $350/kW, så beviste Nikola nylig at det året er 2020/2021.

Haha, når har de bevist det? De skal vel ikke ha vaporware-hydrogenkjøretøyene sine på veiene før i 2023 eller så engang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Haha, når har de bevist det? De skal vel ikke ha vaporware-hydrogenkjøretøyene sine på veiene før i 2023 eller så engang?

Aner du hva temaet er i det du siterer? Dette er annonsert både fra NEL sin side og Nikola sin side, og det handler om kostnaden til elektrolyse utstyret. Vi snakker altså om kostnadene for å produsere hydrogen fra vann. 

Hydrogenkjøretøyene starter ikke i masseproduksjon før 2023 nei (2022 for FC Badger), men lastebiler vil komme ut for test i større og større grad etterhvert som stasjonene føres opp. AB vil være de første til å få de tidligere produktene for testing. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...