Gå til innhold

Smittestopp-appen deles i to med to ulike samtykker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Peter Gabriel synger i "The Sledgehammer"; "The amusement never ends." Skal politikerne og helsemyndighetene bare fortsette å grave seg ned i et hull av uforstand, inkompetanse, latterlighet og mistillit? Det er ganske utrolig. Burde de ikke nå løfte blikket litt, og se på hva resten av verden har klart å få til på dette området? Singapore er trolig det landet som har lykkes best med en "smittestopp-app", kalt "TraceTogether". Og det er langt fra noen suksess. Selv regjeringen der innrømmer at teknologi ikke er løsningen på smittesporing. "The amusement never ends!"

• Liker 2
Skrevet

Ordet samtykke er vel i juridisk forstand handlingen å sette seg inn i avtalen, forstå den, vurdere og gjøre et valg - å ikke avslå, men samtykke til innholdet i avtalen. Her som i mange andre sammenhenger er det en ganske annerledes handling som skjer: Trykke ok fortest mulig for å komme videre - uten å forstå eller vurdere innholdet på noen meningsfylt og bevisst måte. Tjenestetilbyder vil sikkert påstå at signaturen, eller trykket på ok-knappen er juridisk gyldig, men jeg stiller meg tvilende til om det holder juridisk ettersom vanlig praksis er så fjernt fra lovens intensjon. Hva med å kjøre en kontroll på om folk faktisk har forstått og vurdert konsekvensene av innholdet i avtalen? Det må jo kunne avsløre om lovens intensjon er fulgt eller ei og dermed avtalens gyldighet.

Gjest Slettet+9817234
Skrevet

Hjelper ikke. Samler fremdeles inn mer data enn de trenger samtidig som dataene lagres utenfor Norge og i systemer som utenlands etterretning har lovpålagt tilgang til.

Skrevet

Her er en interssant oversikt, som kanskje helsemyndighetene burde ta en titt på før de dummer seg ut enda mer: https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_apps

Det er en oversikt over alle verdens "Smittestopp"-apper.

Den viser også at Tyskland la ut sin "Corona-warn-app" i GÅR, sammen med flere andre EU-land. Såvidt jeg forstår, er dette den ENESTE gjenstående muligheten som finnes for å kunne få folk til å laste ned og akseptere en ny app av denne typen. Jeg tviler på om det egentlig har noe for seg, og kanskje er det for sent å få ny tillitt fra det norske folket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...