Gå til innhold

Norge får refs for «en av de verste» korona-appene i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Hvorfor er vi så fordømt udugelige her i landet? Har oljedopet gjort oss så sløve? Vi skusler bort millioner og krenker personvernet til folk uten å blunke. Og dette får ingen konsekvenser for de ansvarlige. Det er typisk norsk å være inkompetent og arrogant nok til å finne på slike ting.

Lenke til kommentar

Er så herlig ironisk at eksperter mente appen var alt for dårlig på personvern og advarte mot å installere den, samtidig som myndighetene ignorerte ekspertenes anbefalinger. Nå står vi her med politikere som har bæsj opp til leggen samtidig som de prøver å ro alt de kan etter Datatilsynets slakt.

 

Er det lov å håpe det bare tar et par måneder før det går opp for politikerne at de burde hørt på ekspertene angående den nye e-loven?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Refs fortjener den helt klart. 

Håper myndighetene tar lærdom av hele prosessen rundt denne, slik at man ikke gjør samme feil neste gang det oppstår en situasjon man skal lage en app på noen dager hvor man praktisk talt kaster bort millioner av skattepenger som pr nå har hatt liten eller ingen verdi.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de som laget appen har hatt feil fokus?

Her om dagen glemte jeg å stemple ut da jeg dro fra jobb. Det tok noen dager før jeg oppdaget det og da var jeg ikke lenger 100% sikker på når jeg dro den dagen. Så jeg begynte å lete etter en app som kunne overvåke meg selv, altså logge hvor jeg har beveget meg i det siste. Det ble fort tydelig at fokus hos app-utviklerne ligger på å overvåke *andre*! Gjerne i hemmelighet!! Jeg skal ikke påstå at apper for selv-overvåking ikke finnes men de drukner i mengden av apper som skal overvåke andre.

Kanskje utviklerne av FHI-appen burde holdt data på enheten og heller gjort regelmessige oppkall mot en sentral database hvor smitte var registrert?

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Håper myndighetene tar lærdom av hele prosessen rundt denne, slik at man ikke gjør samme feil neste gang det oppstår en situasjon man skal lage en app på noen dager hvor man praktisk talt kaster bort millioner av skattepenger som pr nå har hatt liten eller ingen verdi.

Beklager, men det er ingen – absolutt ingen – mulighet for at politikerne lærer av dette. Jevnlig avsløres det hvordan politikerne øser ut penger fullstendig uten kritisk sans. Slik kan man gjøre når man bruker andre menneskers penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjerp dere, Amnesty! Den er ikke så gale! Den er jo tross alt bedre enn e-loven, og den har dere jo ikke rangert etter alle lands e-lover enda. Der hadde nok faktisk den norske e-loven ikke kommet på bunnen, så da kunne vel politikerne ha satt seg til ro med det. - men for å være helt ærlig; politikerne har jo tross alt hørt på kompetente fagfolk: ledelsen i Simula...... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
phos skrev (2 timer siden):

Hvorfor er vi så fordømt udugelige her i landet? Har oljedopet gjort oss så sløve? Vi skusler bort millioner og krenker personvernet til folk uten å blunke. Og dette får ingen konsekvenser for de ansvarlige. Det er typisk norsk å være inkompetent og arrogant nok til å finne på slike ting.

Jeg har reist en del å hver gang jeg kommer tilbake så ser jeg hvor sløve og udugelig vi er. Spes myndighetene.

F.eks kom hjem nå under epidemien å hadde forventet å få pålegg om karantene og forskjellige skriv på Gardermoen, skjedde det? Nei. Faktisk jeg la ikke merke til noe som helst bortsett ifra at jeg måtte scanne passet. I Thailand så gikk alle med munnbind, desinfisering av hendene på togstasjoner, kjøpesenter osv... Ja egentlig overalt. Ble sjekket daglig for feber.. osv.. listen er lang.. statlige karantene hotell...

 

Edit heldigvis så fulgte ikke regjeringen FHI sine råd for da hadde vi endt opp som Sverige.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Phos: grunnen til at det lages elendige produkter er fordi det er hva det offentlige etterspør og som privat aktør må du forholde deg til dette. For å bli ansatt i det offentlige er ikke reel kompetanse en prioritet. Her er det politiske prioriteringer som overgår kompetanse og da får vi de samme resultatene hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...