Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollektiv, utflytting, vask fellesområde?


Gjest dc800...be4

Anbefalte innlegg

Gjest dc800...be4

Jeg leier ut kollektiv. De leier hver sitt rom, alle skal flytte ut ila de neste ukene, men ikke samtidig. 

 

Hvordan gjør jeg det med utvask av fellesområdene? Dusj, kjøkken osv. Blir jo urettferdig om sistemann flytter ut en uke etterpå og må vaske alt evt får hele beløpet trukket for manglende vask av meg. 

 

Jussen her? Kan jeg holde igjen depositum i to uker til alle har flyttet ut? 

Anonymous poster hash: dc800...be4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke regelverket, men kanskje bare gi de beskjed muntlig eller skriftlig at det kanskje er lurt at de samarbeider om dette nå, slik at det ikke blir så mye for evt sistemann.

Om det er oppegående folk så går nok dette greit.

Men som du sier, så er et urettferdig at sistemann skal ta all oppryddingen etter de andre i fellesoppgangene ol.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst, kva har du avtalt i leigeavtalane? 

Om ikkje anna er avtalt så skal husrommet etter husleieloven være rydda og reingjort, og i samme stand minus slitasje som det var ved overtakinga. Rydda og reingjort ligg forholdsvis langt unna det som vanlegvis er omtalt som nedvask. 

Om ikkje anna er avtalt så er kvar leigetakar ansvarleg for sitt rom, og kollektivt ansvarleg for fellesområda.

Rydda og reingjort kan i praksis være så lite som at avfall er kasta og golvet er støvsugd. 

Du som utleigar bør vurdere om det er hensiktsmessig for deg å tilby individuelle leigeavtalar med individuell oppseiingstid. Det er enklare for deg om det berre er ei leigeavtale, då må kollektivet ordne alt slikt sjølv medand du har ein person som ansvarleg for heile kollektivet. 

Når det gjeld det med å holde igjen depositumet så kan du ordne det ved å motseie deg at banken betalar ut depositumet, då har du 5 veker på deg til å vise til at du har reist søksmål før banken betalar ut depositumet. Om alle i kollektivet flyttar ut på omtrent same tid så vil det være ei løysing. Det er verdt å merke seg at dette ikkje vil fungere om bebuerane seier opp leigeavtalen til forskjellige tider. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...