Gå til innhold

Testet i jungel, ørken og snø: De nordiske landene skal kjøpe felles stridsuniform for fem milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testing av uniformene i vinterkulden er svært viktig. Men klimaet i Finland og Norge er vidt forskjellig. I Norge har vi vinterkulde med kald og fuktig havvind, noe Finland har lite av. Håper testen inkluderer dette klimaet også.

Jeg har opplevd -20°C og full storm helt ute ved kysten, der reell/følt temperatur ble målt til -56°C. Noe kaldere enn det har jeg aldri opplevd. Det er noe helt annet enn -42 i Finland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (9 timer siden):

Testing av uniformene i vinterkulden er svært viktig. Men klimaet i Finland og Norge er vidt forskjellig. I Norge har vi vinterkulde med kald og fuktig havvind, noe Finland har lite av. Håper testen inkluderer dette klimaet også.

Jeg har opplevd -20°C og full storm helt ute ved kysten, der reell/følt temperatur ble målt til -56°C. Noe kaldere enn det har jeg aldri opplevd. Det er noe helt annet enn -42 i Finland.

Nå er det jo minst like forskjellig innad i Norge og innad i Finland. Det er ikke noe direkte fasit du kommer med. Mye sur vind i Finland også, og mye varme om sommeren. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Bengt Who said:

Nå er det jo minst like forskjellig innad i Norge og innad i Finland. Det er ikke noe direkte fasit du kommer med. Mye sur vind i Finland også, og mye varme om sommeren. 

Nei, jeg har ikke påstått at det var en fasit, noe jeg heller ikke forsøkte meg på. Finland har ikke kystlinje mot storhavet og heller ikke den fuktige kulden som i Nord-Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Tor Hansen3 skrev (På 13.6.2020 den 19.58):

Håper de ikke tar livet av små leverandører som Janus, bare fordi de er nisjeprodusenter og ikke leverer alt. Janus lager helt klart det beste og mest miljøvennlige  ullundertøyet.

Huhh, når en by legges i grus teller miljøvenlig undertøy lite......, men at det ikke klør i skrittet før det har gått en uke er jo bra.

 

Litt slik med batteri-branbiler også, tunge batteri fortrenger 2 tonn slukkemidler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...