Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Voks uten polish?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår det slik at polish fungerer litt som sandpapir, som er viktig for å få glans i lakken. Og at voks er mer som en hard olje som legges på for beskyttelse. Så til spørsmålet mitt:

Bilen min er fra før veldig blank i lakken, og jeg vil ikke miste noe av glansen. Vil det da være dumt å bruke polish?
Vil det være lurt å bare legge på voks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at normalt hører dette sammen, først polerer du (etter rens/avfetting/vask) og så beskytter du med voks. Det er aldri dumt å bruke polish først og du vil heller få enda mer glans enn mindre. Men strengt tatt så trenger du ikke polere om den er fin i lakken, bare pass på at lakken er ren før du har på voks. Selv har jeg god erfaring med å først ha på Prickbort (tar asfaltflekker), deretter Iron-X (tar metallpartikler som setter seg i lakken, som du ikke vil dra rundt i lakken når du polerer eller vokser). Deretter vaske og tørke før påføring av voks.

På min har jeg normalt tatt full polering etterfulgt av voks på våren, men kun lakkrens og voks på høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
liehen skrev (11 timer siden):

Selv har jeg god erfaring med å først ha på Prickbort (tar asfaltflekker), deretter Iron-X (tar metallpartikler som setter seg i lakken, som du ikke vil dra rundt i lakken når du polerer eller vokser). Deretter vaske og tørke før påføring av voks.

På min har jeg normalt tatt full polering etterfulgt av voks på våren, men kun lakkrens og voks på høsten.

Har du annet avfettingsmiddel først og spyler av, eller begynner du rett på Prickbort?

Lenke til kommentar

Jeg har gått rett på Prickbort på (tørr bil uten direkte sollys) og spyler av. Prickbort er en type avfetting, men er nok ikke like sterk som enkelte andre. Kan derfor også brukes noen ganger i løpet av vinteren, uten at den tar voksen.

Jeg vil anbefale en god hardvoks, de sitter normalt lenger på bilen. Selv har jeg brukt Swissvax Shield. Den er dyr, men veldig drøy i bruk. Jeg har den store boksen og den har vart i mange år. På min bil sitter det igjen voks gjennom hele vinteren og våren på tak og panser. 

Bruk en påføringspad (f.eks. Turtle Wax sin, som du får mange steder - https://www.garasjetid.no/turtle-wax/3233/turtle-wax-påføringssvamp-3-pack-3pk?gclid=Cj0KCQjwrIf3BRD1ARIsAMuugNvYlWJm3Cs1zkpPIVk2XceChElo4H8ThshXTtYevOlBJn1Fdpz1onwaAvX3EALw_wcB). La ligge på min. 10 min. og så kan du tørke/"buffe" av med et microfiberhåndkle (f.eks. Autoglym sin fungerer fint - https://www.garasjetid.no/autoglym/9654/autoglym-hi-tech-finishing-cloth-mikrofiberklut-av-meget-høy-kvalitet?gclid=Cj0KCQjwrIf3BRD1ARIsAMuugNsRSilnXkjkZ7zsZjMAGZaRRkpXBKH2WletS0Zt1mQgqmybm1LOrKEaAojIEALw_wcB).). Et microfiberhåndkle gjør jobben mye enklere, samtidig får du mer glans og får mye lettere bort overskuddsvoks, som blir som et tynt "fettlag".  

Lenke til kommentar

Det kan jo ofte være fristende å gå for "det beste av begge verdener" og velge en voks som inneholder polish. Men, som med hybridprodukter flest, ender en opp med et resultat som er dårligere på begge deler. Dårligere beskyttelse (varighet), og dårligere polish (glans).

Derfor er jeg enig i fremgangsmåten til liehen. Så lenge lakken er ikke er forurenset og ripefri, er det ikke nødvendig å polere.
Husk også at det finnes naturlig voks (inneholder carnauba) og syntetisk voks eller lakkforseglere.
Du kan fint legge naturlig voks over syntetiske produkter, men syntetiske produkter vil ha dårligere feste over naturlige.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Anbefaler en lakkrens før du legger på beskyttelse (voks, lakkforsegler mm.).


Selv om lakken ser blank og fin ut etter bruk av avfetting, høytrykksspyling, og vask, ligger det (etter min erfaring) alltid igjen et inngrodd lag med skitt i lakken. Hvis ikke man fjerner det, tas det opp av polersvamp/klut og lager mikroskopiske riper. 
 

Pleier selv å gjøre følgende

  • Prickbort med påfølgende høytrykksspyling. Gjerne to omganger; venter til bilen har tørket før jeg påfører Prickbort på nytt. 
  • En god bilshampo. Pleier å bruke mange svamper til vårvasken; så fort svampen får et brunsvart lag, skifter jeg den. Svampen spyler jeg med flat dyse mellom hver flate på bilen som jeg vasker. 
  • Autglym Intensive Tar Remover - Drittjobb men får ut og vekk den inngrodde skitten. Bruker polerduker og håndkraft; blir fort mye skitt i polerduken og da skifter jeg den.
  • Polish. Bruker maskin til å legge på og fjerne. 
  • Lakkforsegler. Bruker maskin til å legge på og fjerne. 
  • Bruk en gummifornyer på evt. vinduslister, andre ikke-lakkerte plast-/gummiflater før du legger på polish, mye enklere å få av polishen fra disse da enn om man gjør motsatt.

De som driver med såkalt Detailing ler sikkert av meg men etter 17 år har lakken på bilen min fremdeles ikke ‘lakkroser’ som ofte synes på biler som har blitt ‘hardhendt’ vasket for hånd/vasket i maskin og/eller polert uten ordentlig lakkrens først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...