Gå til innhold

Hvilket batteri er dette?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en babycall fra 2017 som begynner å få dårlige batterier. Babybanden.no selger nye for 200 kroner stykke. Er det noen som ser hvilken type batterier dette er slik at jeg kan kjøpe fra en annen nettside billigere?

babycall1.jpg

babycall2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et standard, universalt, flatt lithiumbatteri. Søk på 583560.

583560 er forresten dimensjonene. 58x35x60mm. Er det de oppkalt etter. Vær obs på at de kan eksplodere veldig plutselig hvis de punkteres eller kortsluttes.

Edit: De er ikke ment for forbrukere så det kan være vanskelig å få tak i.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
sedsberg skrev (På 5.5.2020 den 15.58):

Det er et standard, universalt, flatt lithiumbatteri. Søk på 583560.

583560 er forresten dimensjonene. 58x35x60mm. Er det de oppkalt etter. Vær obs på at de kan eksplodere veldig plutselig hvis de punkteres eller kortsluttes.

Edit: De er ikke ment for forbrukere så det kan være vanskelig å få tak i.

En gammel tråd dette, jeg vet, men vil bare minne om at de fleste av disse batteriene har innebygget beskyttelse mot kortslutning samt over/underlading. Så disse er tilnærmet trygge og bruke. 

Derimot finnes det mange 18650 Li-Ion batterier som selges uten beskyttende ladekrets. Disse skal man ikke tulle for mye med. Jeg har mange slike da jeg ønsker og fikse ladedelen selv samt bygge inn batteriene i egne kretser etc. 

Man ser at batteriet har ladekrets ved at det sitter et bittelite kretskort helt øverst der ledningene er. Det ser ut til at det gjør dette på avbildet batteri over. Det må det også være hvis en forbruker skal lade det opp.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

En gammel tråd dette, jeg vet, men vil bare minne om at de fleste av disse batteriene har innebygget beskyttelse mot kortslutning samt over/underlading. Så disse er tilnærmet trygge og bruke. 

Det er mange av disse som kommer uten noen form for beskyttelse. Og selv de som har kan/vil eksplodere voldsomt hvis de skades fysisk. Så de er ikke tilnærmet trygge å bruke. Uansett hva slags beskyttelse de har så må de behandles forsiktig og med stor respekt.

I en del utstyr så sitter disse batteriene limt fast. Da må man f.eks. ikke bare rive det ut eller brekke det løst med et skrujern. Da må man få løst opp limet så man kan få ut batteriet uten at det deformeres eller skades.

Lenke til kommentar

Jeg ser bare at alle de batteriene jeg har sett så langt har innebygget ladekrets med beskyttelse. Selvsagt, så skal man ikke trampe på dem, eller stikke hull i dem med gaffel. Er vel et fåtall som gjør slikt og man skal vel være ganske klønete hvis man skal klare og ødelegge disse spør du meg. Men jeg er enig med deg at det kan være greit og advare dem som tror at man kan "kaste" disse rundt som man gjør med andra vanlige batterier. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...