Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Betroz said:

@Nizzen Hadde du giddi å posta screenshot av v/f kurven i BIOS for din 10900KA? Hva er SP ratinga forresten? :)

 

Det kommer ikkje ann på meg, men han som bruker den ene pc'n akkurat nå :p Apex har direct die blokk på, så den taes ikkje av så lett, så må teste med Formulakortet, som spilles Overwatch på nå :p

Planen er å få sjekka det i løpet av dagen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nizzen said:

Ikkje noe ekstra binnet denne her for å si det slik lol

Den der er faktisk minimalt bedre enn min SP63. Den der har et 5100 v/f punkt på 1.349v. Min har 1.369v på samme punkt... Her begynner de fleste AIO'er å slite - siden 230-250W er max slik kjøling klarer i stresstest (ikke gaming).

Jeg kunne tenkt meg en 10900K med 5100 v/f punkt på under 1.30v, men de er skjeldne. Sikkert SP100+ rating også.

Lenke til kommentar

@Nizzen Vi har jo snakket om tidligere det med RAM settings og ytelse i spill, der du nevnte at les/skriv båndbredde er så viktig. Nå testet jeg litt BFV med de nye brikkene mine, og jeg legger merke til at minimum fps har gått litt ned mot det jeg fikk med Viper brikkene.

Med Viper brikkene kjørte jeg jo 4300-16-16-16-34-CR2 og med tRFC 300. Nå med Royal brikkene kjører jeg 17-18-18-38-CR2 med tRFC 350, men har litt mer båndbredde enn med Viper brikkene. Det jeg vil frem til at at tCL og tRFC er viktigere for minimum fps enn bare rå båndbredde. You know, for science ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Betroz said:

@Nizzen Vi har jo snakket om tidligere det med RAM settings og ytelse i spill, der du nevnte at les/skriv båndbredde er så viktig. Nå testet jeg litt BFV med de nye brikkene mine, og jeg legger merke til at minimum fps har gått litt ned mot det jeg fikk med Viper brikkene.

Med Viper brikkene kjørte jeg jo 4300-16-16-16-34-CR2 og med tRFC 300. Nå med Royal brikkene kjører jeg 17-18-18-38-CR2 med tRFC 350, men har litt mer båndbredde enn med Viper brikkene. Det jeg vil frem til at at tCL og tRFC er viktigere for minimum fps enn bare rå båndbredde. You know, for science ?

Takk for bidraget! 

Selv testet jeg bfv@5,5 med xmp 4400c18(som ikke er helt ræva settings) å det ga sinnsykt dårlige frametimes/fluktuerende fps kontra mine daglige settings. Sjokkert over at det det kunne utgjøre så mye

The more you know ?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Betroz said:

Jeg skulle bare endre noen timinger i BIOS nå, så nekter Apex kortet å boote opp. Okay greit, jeg setter tilbake igjen - fortsatt nekter det å boote med den profilen jeg VET er stabil. Hvordan er dette mulig? Er BIOS'n på Apex virkelig så buggy for Dual rank brikker?! Makan til dritt, sorry ass :nei:

Trykk på knappen bak hovedkortet som resetter bios/bytter bios...

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nizzen said:

Trykk på knappen bak hovedkortet som resetter bios/bytter bios...

Jeg har prøvd begge - både Retry knappen og Safe Boot - ja jeg kommer inn igjen i BIOS, men får ikke reboote på normal måte uansett med den profilen jeg lagde. XMP 2 funker da...

Jeg flasha like gjerne til 0088 BIOS igjen, samme her...

Jeg har resatt CMOS flere ganger også - same shit.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Herre min hatt hvor teite Evga er med hovedkort. For det første så er de sykt treige med å få toppmodeller ut på markedet, og nå klarer de å lage 2 modeller av toppmodellen Evga z490 Dark. 

Z490 Dark KINGPIN Edition er toppmodellen over toppmodellen ? Hvem er det som gidder å ha vanlig z490 Dark om man kan kjøpe Z490 Dark KINGPIN Edition? Er vel sikkert dårligere bios enn Asus Apex også, så man må være Vincent selv for å få til noe resultater med det, fordi han kjører egen bios som han ikkje deler med noen i hele verden ?

Dagens "rant"

https://www.computerbase.de/2020-09/evga-z490-dark-kingpin-edition-z490-oc-flaggschiff-limitiert/

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nizzen said:

Herre min hatt hvor teite Evga er med hovedkort. For det første så er de sykt treige med å få toppmodeller ut på markedet, og nå klarer de å lage 2 modeller av toppmodellen Evga z490 Dark. 

Z490 Dark KINGPIN Edition er toppmodellen over toppmodellen ? Hvem er det som gidder å ha vanlig z490 Dark om man kan kjøpe Z490 Dark KINGPIN Edition? Er vel sikkert dårligere bios enn Asus Apex også, så man må være Vincent selv for å få til noe resultater med det, fordi han kjører egen bios som han ikkje deler med noen i hele verden ?

Dagens "rant"

https://www.computerbase.de/2020-09/evga-z490-dark-kingpin-edition-z490-oc-flaggschiff-limitiert/

Er vel litt som alle modeller av 10 serien ? K,KF,F og nå KA ?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, -=HellBound=- said:

Er vel litt som alle modeller av 10 serien ? K,KF,F og nå KA ?

Nei

10 serien er jo bare samme dritten alt sammen. Utrolig irriterende at det er så mye variasjon på 10900k cpuene. Det er snakk om mange 100mhz forskjell i hva cpuene klarer på vannkjøling. Det irriterer meg mest. 

Akkurat som 3 serie AMD. Samme dritten bare forskjellige navn.

Er det noe bedre med Ryzen 3600, 3600x, 3900x og 3900xt? Tenkte meg det :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mumriken said:

Nope, får høyere ? ga 10-15 fps(eller hva det var) i tomb raider benchmarken

Sikkert bare jeg som har minimum fps OCD her, men nå som jeg har satt i Viper brikkene, så synes jeg fps dropper like langt ned som de mindre tweaka Royal brikkene allikevel... mulig det var placebo ?
(i Battlefield 5)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...