Gå til innhold

Hjelp til valg av NAS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Kristoffor said:

Nettroll ?

Lol. Vel for meg så er det andre som troller her ? Se på det på denne måten: Du møter en elv med ei bro, jeg insisterer på at det er bedre å gå over broa enn å hoppe i vannet. Men alikevel er det noen som insisterer på at det å bli våt gjør ingenting, så værsågod hopp i vannet! :D Det gjør ikje meg noe, men husk at jeg sa at det VAR mulig å gå over broa da...

Lenke til kommentar

Scheisse. 

Mistet all teksten i en post. 

Uansett: Fått mye tips på oppsett og software, men jeg trenger først en NAS. Liten misforståelse på min side, DS620slim støtter ikke HDBaseT nativt. Så jeg ønsker fortsatt tips og erfaringer som forteller om jeg skal gå for AS5304 eller AS6404.

Fant forresten en film som viste Asustor sin MyArchive: https://www.asustor.com/admv2?type=2&subject=9&sub=75&lan=en
Den forteller dog ikke om det er mulig å kjøre 4 disker i R5 eller R6, og samtidig benytte MyArchive (lite trolig). Så kan godt hende jeg kjører R5 med 3 disker... MyArchive kan ikke benyttes med btfrs, ser jeg. 
Hvilket filsystem anbefales? Enhetene som blir brukt er iOS, Android og Windows. MyArchive støtter EXT4 og NTFS.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kristoffor said:

Mye av grunnen til at jeg ser på Asustor er utvalget av egne apper og 3. partsapper. Når det gjelder programvaren, etter alt jeg har sett av ADM så er ikke dette noe som virker avskremmende. Hvis du kun sikter til at QTS og DMS ser estetisk bedre ut, uten at det byr på mer funksjonalitet eller at menysystemet er bygd opp litt forskjellig, så er ikke dette noe jeg vektlegger, siden ADM ser brukervennlig ut som det er.

Som nevnt innledningsvis har jeg egentlig landet på tre modeller. Grunnen til at jeg vurderer DS620slim er at prisen er nokså lik de to fra Asustor, kjører nativt HDBaseT og har 6 brønner. Ellers står det egentlig mellom AS5304 og AS6404, hvor førstnevnte ble lansert i 2019(?), mens AS6404 tror jeg kom i 2017 eller tidligere, og de har litt forskjellige fokusområder og hardware. AS5304 rettet mot gaming, uten at det skal ha så mye å si for funksjonalitet og praktisk bruk. Prisforskjellen er også bare rundt 700,-. Noen som har noen poeng som vil være avgjørende for valget?

Nå har jeg mer eller mindre landet på at jeg vil kjøre R5 med mulighet for hot swap. Da kan jeg vel også kjøpe en egnet SeaGate Archive til cold storage, dette ser ut til å gå bra.

Nei, ikke bare det estetiske, men en del rundt brukervennlighet og funksjonalitet også virker mer gjennomført. Har også brukt NAS-ene i perioder mer enn til bare lagring - bl.a. Wordpress-hosting, kjøre kontainere (Docker, LXC) m.m. Skal riktignok sies at jeg aldri bruker en NAS hvor jeg lagrer private filer til slikt - dvs. eksponerer ikke en NAS med slik funksjonalitet mot internett. Nå vet jeg ikke om Asustor har kommet med løsninger for virtualisering/kontainere. Tidligere erfaring var at en del også hadde en ganske dårlig oppdateringstakt, kanskje spesielt på Asustor. I praksis virker det som utviklingsmiljøet er langt større rundt Synology og Qnap.

AS5403 ser ut til å ha 2.5GbE-støtte. Det ville i hvert fall jeg sett på som et stort pluss for valg av NAS i dag, i hvert fall hvis det ikke er PCI-E-støtte. Har PCI-E-støtte på QNAP-en, og vurderer om man ikke etter hvert skulle fått seg en bedre svitsj og fått på plass 2.5GbE i et par av PC-ene. Evt. brukt den som "DAS" via 2.5GbE med direktetilkobling til hoved-pc (litt avhengig av hvordan man har dette plassert og evt. mulighet til å legge flere kabler).

 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 4/18/2020 at 4:05 PM, Kristoffor said:

Først: Det står mellom ASUSTOR AS5304, AS6404, eller Synology DS620slim.

Synology står på listen kun pga det er plass til 6 brønner og at den kjører HDBaseT uten sender og mottaker.
Har sett på SeaGate IronWolf HDD.

Hei, bare et lite tips (hvis du ikke har lagt merke til det) DS620 slim støtter ikke 3,5" disker, kun 2,5".

 

Edit: et spørsmål, hva slags audio/video ønsker du å overføre via HDBaseT/HDMI, som du ikke kan overføre via IP og en passende klient?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
BearCat skrev (34 minutter siden):

Hei, bare et lite tips (hvis du ikke har lagt merke til det) DS620 slim støtter ikke 3,5" disker, kun 2,5".

 

Edit: et spørsmål, hva slags audio/video ønsker du å overføre via HDBaseT/HDMI, som du ikke kan overføre via IP og en passende klient?

Tusen takk, dette hadde jeg ikke fått med meg! 

Ikke noe som ikke kan overføres via IP, tenkte kun å få kablet overføring til TV for å være uavhengig av nettverket for øvrig. Antakeligvis vil jeg tro alt jeg skal spille av enkelt går trådløst over nettverket. 

Siden denne posten ble skrevet, så har jeg funnet ut at kablet overføring kanskje ikke vil være nødvendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...