Gå til innhold

KOMMENTAR: Stoppe korona med hjelp av telefonen og samtidig sikre personvern?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å samle data sentralt er helt bevisst - de skal bruke dette til analyse av smittespredning i befolkningen, noe for eksempel Apple/Google sin løsning ikke gjør, da én person har flere tilfeldig genererte id'er i denne løsningen. Først når man er bekreftet smittet, blir "dine" id'er sendt inn til en sentral løsning - som så igjen kan brukes av hver annen bruker til å se om man har vært i kontakt med disse id'ene (jeg antar gjennom en periodisk nedlasting av "smitte-id'er").

Forøvrig - vi gir jo potensielt fra oss langt mer personlige opplysninger enn dette til myndighetene hver eneste dag. Telenor og Telia deler allerede bevegelsesinformasjon for spesifikke brukere når myndighetene ber om det ved rettsavgjørelse.

Lenke til kommentar

Det stemmer at den norske appen har to formål mens de internasjonale har ett. Samtidig så sier DPIA til FHI at analysesystemet og anonymiseringen i dette ikke er ferdig ennå. Jeg har ikke funnet dokumentasjon om hvordan det skal funke.

Når det gjelder innsamling av persondata for kontaktsporing sier European Data Protection Board at det ikke er nødvendig og ikke anbefalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp. Vi har to dugnader her - en for mer effektiv smittesporing og varsling - en annen for forskning på bevegelsesmønstre. Når nye APIer kommer i iOS/Andorid bør FHI forbedre appen ved å skille disse to dugnadene og la folk velge å enten være med på begge som i dag eller bare bidra til personvern-vennlig smittesporing.

En annen fordel med Apple/Google's og den felles-europeiske løsningen er at de er internasjonale. Når grensene åpnes igjen litt om litt, er det av interesse å bli varslet om man har vært i nærkontakt med en dansk forretningsmann i Norge eller selv har deltatt på et møte i Tyskland og vice versa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HK76 skrev (1 time siden):

Å samle data sentralt er helt bevisst - de skal bruke dette til analyse av smittespredning i befolkningen, noe for eksempel Apple/Google sin løsning ikke gjør, da én person har flere tilfeldig genererte id'er i denne løsningen. Først når man er bekreftet smittet, blir "dine" id'er sendt inn til en sentral løsning - som så igjen kan brukes av hver annen bruker til å se om man har vært i kontakt med disse id'ene (jeg antar gjennom en periodisk nedlasting av "smitte-id'er").

Forøvrig - vi gir jo potensielt fra oss langt mer personlige opplysninger enn dette til myndighetene hver eneste dag. Telenor og Telia deler allerede bevegelsesinformasjon for spesifikke brukere når myndighetene ber om det ved rettsavgjørelse.

FHI/Simula kunne jo bare laget en egen lokasjonsdata innhenting app for analyse av smittespredning. Det er sikkert langt færre som ville lastet ned den enn når de kombinerer det med kontaktsporing appen som nå. Men FHI sa selv på pressekonferansen i går at de ikke trenger på langt nær like mange brukere for å drive analyse av smittespredning, som det smittesporing appen trenger for å være effektiv.

Da kan kontaktsporing appen droppe sentral logging av posisjon. Vi ville sluppet (nesten) alle de negative oppslagene og kommentarene. Flere vil bruke appen, og den vil dermed også bli mer effektiv.

Jeg har dessverre ikke sett noen spørre FHI/Simula, eller regjeringen for den del, hvorfor de ikke har valgt en slik løsning som ville vært best of both worlds.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra artikkel. Jeg har for øvrig sett svært lite dokumentasjon på hvordan disse dataene blir lagret og beskyttet sentralt. Hva slags kryptering benyttes, hvordan overføres data til nettskyen (og tilbake igjen), hvem har nøkler til å dekryptere osv. Gjennom de 48 årene jeg har jobbet med datasikring har jeg dessverre altfor ofte sett at offentlige myndigheter mange ganger tar svært lett på å sørge for skikkelig beskyttelse når den overføres og spesielt når dataene er lagret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...