Gå til innhold

Ellevilt strømmarked: Nå får du penger for å bruke strøm [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med strømpris på 10 øre/kWh denne våren kunne vi i teorien produsert 20 mil. liter metanol pr. uke, til en pris under kr 2,-/liter.

Paradokset er at vi har for lite CO2. Vi kunne redusert de totale CO2-utslippene med 43% ved å bruke metanol i transportsektoren til tungtransport og skip.

Myndighetene ønsker heller å lagre CO2-en i Nordsjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Danmark gir barene bort gratis øl, fordi fatene er i ferd med å gå ut på dato. Hadde jeg bodd i gangavstand derfra, skulle jeg tatt turen innom og hamstret opp en bøtte.

I Norge, Tyskland og kanskje flere plasser gir man bort overskuddsstrøm. Hadde jeg hatt et varmelager av nevneverdig kapasitet så skulle jeg fylt det godt opp og brukt av det når prisen stiger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 timer siden):

Med strømpris på 10 øre/kWh denne våren kunne vi i teorien produsert 20 mil. liter metanol pr. uke, til en pris under kr 2,-/liter.

Paradokset er at vi har for lite CO2. Vi kunne redusert de totale CO2-utslippene med 43% ved å bruke metanol i transportsektoren til tungtransport og skip.

Myndighetene ønsker heller å lagre CO2-en i Nordsjøen.

Løsningen blir som alltids en kombinasjon av alt mulig. Metanol, ammoniakk (samt eventuelle eFuels man forsker på) og rent hydrogen i tillegg til varmelager, vannkraft osv osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

I Norge, Tyskland og kanskje flere plasser gir man bort overskuddsstrøm. Hadde jeg hatt et varmelager av nevneverdig kapasitet så skulle jeg fylt det godt opp og brukt av det når prisen stiger.

Du må framleis betale nettleige og avgifter, so gratis vert straumen ikkje.

Lenke til kommentar
19 hours ago, aanundo said:

Med strømpris på 10 øre/kWh denne våren kunne vi i teorien produsert 20 mil. liter metanol pr. uke, til en pris under kr 2,-/liter.

Noko seier meg at det er eit stykkje mellom teori og praksis her.  Investeringshorisonten din er vel litt lenger enn mars 2020?

19 hours ago, aanundo said:

Paradokset er at vi har for lite CO2. Vi kunne redusert de totale CO2-utslippene med 43% ved å bruke metanol i transportsektoren til tungtransport og skip.

I so fall må vi fange CO2 frå atmosfæra, elles reduserer vi ikkje utsleppa.  Vi berre brukar mykje energi på å flytte dei.  Du får heller ikkje eit drivstoff godkjend som CO2-fritt om du ikkje brukar CO2 fanga frå luft eller biomasse.  Har du rekna den kostnaden inn i prisen per liter?

 

Vi kan redusere CO2-utsleppa meir ved å bruke straumen direkte til drift av tungtransport og skip, utan å gå via metanol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...