Gå til innhold

Norsk 5G-nett og smartphone fra utlandet


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter noen års bruk av LG V30 (som jeg har vært sinnssykt fornøyd med) kontaktet jeg LG for å høre når de tenkte å lansere LG V50 i Norge. Til min store skuffelse fikk jeg beskjed om at LG nå trekker seg helt ut av det norske mobiltelefonmarkedet. 

Jeg er (generelt) såpass fornøyd med LG at jeg gjerne kunne tenke meg å se på mulighetene for å importere en V50 fra utlandet. Utfordringen er forskjellen på 5G frekvenser mellom landegrenser. Er det noen land som opererer med de samme 5G-båndene som Norge? I så fall kunne jeg gjerne tenke meg å importert en telefon til Norge.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, pnerg said:

Er det noen land som opererer med de samme 5G-båndene som Norge? I så fall kunne jeg gjerne tenke meg å importert en telefon til Norge.

Generelt sett så er det ganske likt i EU.
Sjekker du på egenhånd så bør mobilen i dag ha minimum 5G NR bånd 28, 77, 78 (700, 3700, 3500, ingen millimeterbånd)
4G LTE bånd: 1,3,7,8,20,28
2G GSM bånd: 8




En mobil som ikke selges i Norge vil sannsynligvis ikke ha 4G Tale / VoLTE. Tale vil dermed ende opp med å gå på 2G/GSM. Dårlig talekvalitet og 0 surfing på mobilnett i samtale må du regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (4 timer siden):

Generelt sett så er det ganske likt i EU.
Sjekker du på egenhånd så bør mobilen i dag ha minimum 5G NR bånd 28, 77, 78 (700, 3700, 3500, ingen millimeterbånd)

En mobil som ikke selges i Norge vil sannsynligvis ikke ha 4G Tale / VoLTE. Tale vil dermed ende opp med å gå på 2G/GSM.

Virker ut som xiomi mix 5g har  men usikker på hva 5g versjonen videosamtale heter?

Slik den listen din er er kun samsung aktuelt, men tviler den støtter 5g+ så er lite vits i.

Noen liste hvor n78 bånd er? fornebu telenor\ telia oslo\ nationalteateret?

5G

Sub 6GHz: n78 Supports dual SIM VoLTE HD calling

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Janvik skrev (På 30.3.2020 den 17.14):

En mobil som ikke selges i Norge vil sannsynligvis ikke ha 4G Tale / VoLTE.

Hvis man kjøper en Samsung telefon som ikke er "operatør-brandet" i Europa, vil volte og vowifi fungere sømløst da de bruker felles europeisk programvare. Videre vil det også fungere med Samsung telefoner fra andre verdensdeler så lenge de ikke er "operatør-brandet", kanskje det samme gjelder andre produsenter også.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 30.3.2020 den 21.48):

Virker ut som xiomi mix 5g har  men usikker på hva 5g versjonen videosamtale heter?

Slik den listen din er er kun samsung aktuelt, men tviler den støtter 5g+ så er lite vits i.

   

5G versjonen av videosamtaler? Ingen norske operatører støtter 4G videosamtaler, og taleanrop vil fortsatt gå over 4G selv om man befinner seg i 5G dekningsområde, da tale foreløpig ikke er inkludert i offisiell 5G spec.

Hva er 5G+? Sikter du til mmWave? I så fall er det usikkert om når det tas i bruk i Norge og om det finnes reelle bruksmønstre for mobiltelefoner.

Sitat

Egenskapene til 26 GHz-båndet tilsier potensielt nye og andre bruksområder enn tradisjonell mobilkommunikasjon. Nkom vurderer at manglende økosystem og etterspørsel etter SDL- og 26 GHz-båndene gjør at disse kan tildeles etter 2300 MHz, 2600 MHz og 3400-3800 MHz.

https://www.nkom.no/teknisk/frekvens/frekvensstrategi/frekvenskompass/_attachment/41462?_ts=16d1f297902

Frekvenskompass for mobilkommunikasjon - Utgave september 2019

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

https://www.fiercewireless.com/5g/at-t-expands-5g-opens-5g-service-to-consumers

Så i teorien får man 2 gigabit båndbredde istedenfor 1 gigabit eller 1,5 gigabit.

 

? Marketing altså! Ingenting som heter 5G+, men i USA har de jo også brukt "5G" branding på 4G nett:

https://www.engadget.com/2019-02-08-att-5g-sprint-lawsuit.html

Det er lett å bli forført av teoretiske maks-hastigheter, bare å se på utvikingen av Wi-Fi, hvor teori (spesielt den markedsførte) og praksis spriker veldig. 5G sub-6 gir en enorm økning i kapasitet. LTE makshastighet avhenger av om en operatør har flere tilgjengelig bånd i området, om og hvilke av disse brukes til Carrier Aggregation, om mobilen støtter denne CA kombinasjonen (noe som ikke er gitt) og hvor mye kapasitet er tilgjengelig (trafikk i området). Det er faktiske gjennomsnittshastigheter, sustained throughput (kapasitet utover burst) og lavere responstid som er de første fordelene med 5G mobiltelefoni slik jeg ser det, "godbitene" (for mange andre bruksområder enn mobiltelefoni) kommer når nettverkskjernen byttes fra 4G til 5G, i dag er det kun radiodelen som oppgraderes til 5G.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noen som har fått bekreftet om Xiomi mix 5g eller OnePlus 7 Pro 5G. Oppo Reno 5G. funger i norge?

Eller er det kun samsung og huawei som funger i norge? Siden virus og karantere tid får man ikke reist så mye fortiden, men håper på å finne ut om 5g støttes flere mobiler. For finnes ikke noe enkelt måte å sjekke. Verken telia\telenor ønsker å lage liste over mobiler som funger med 5g det må testes selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...