Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, LMH1 said:

Prøver å gjøre nettet raskere ved å koble sammen flere bredbånd til en, slik at hvis flere pcer er koblet til går det ikke sirrup.

Hva er det som kjennetegner en TCP-oppkopling, og hva er konsekvensen av de kjennetegnene? Spørsmålet er relatert til det du forsøker å oppnå, og er et moment du må tenke gjennom.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Klart du kan kombinere flere linker med forskjellige former for «lastbalansering» og det kan gjøres på tvers av bærere.

Dette gjøres feks på tog, busser og annet der man vil utnytte alle tilgjengelige mobile bredbåndstilbydere. Med diverse policystyring, regelsett og shapingteknikker kan man fordele trafikken basert på klient-IP, trafikktype, tilgjengelig målt kapasitet, tidspunkt på dagen, vær, vind og mye rart. 

Telia tilbyr feks DSL med burst-kapasitet over LTE (bare som et eksempel). Selv har jeg satt opp løsninger med multiple ISP der trafikken fordeles Ihht policy når begge er tilgjengelig og en «failover» ved nedetid.

Men det er ikke gratis (hvf ift tidsforbruk) og krever en del innsats under oppsett samt forvaltning over tid. 
 

Håper det kun et tankeksperiment, siden det som sikkert vil gi best resultater med minst innsats hos deg vel er å velge et kraftigere abonnement på kabelmodemet du vel allerede har? Kanskje kombinert med en ruter som lar deg prioritere trafikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du må gjerne hjelper meg, for sliter å få asus å fungere med flere linjer, eller er asus\netgear håpløst til slik?

Nå er jeg ikke interisert i fallover, men er jo bedre en ingenting, for blir veldig frustert over spørsmålene jeg får uten fornuftig råd?

Sitat

Håper det kun et tankeksperiment, siden det som sikkert vil gi best resultater med minst innsats hos deg vel er å velge et kraftigere abonnement på kabelmodemet du vel allerede har?

Desverre er et ikke jeg som eier avtalen der, men bruker båndbredden uansett. Men usikker hvordan duallan funger, for virker ut som er mulig å bruke flere porter + usb men tviler på Asus ac66u er godt utgangpunkt her, denne er jo flere år gammel å sliter over 200 mbit over tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men du må gjerne hjelper meg, for sliter å få asus å fungere med flere linjer, eller er asus\netgear håpløst til slik?

Nå er jeg ikke interisert i fallover, men er jo bedre en ingenting, for blir veldig frustert over spørsmålene jeg får uten fornuftig råd?

Desverre er et ikke jeg som eier avtalen der, men bruker båndbredden uansett. Men usikker hvordan duallan funger, for virker ut som er mulig å bruke flere porter + usb men tviler på Asus ac66u er godt utgangpunkt her, denne er jo flere år gammel å sliter over 200 mbit over tid.

Aner ikke noe om hvordan en eldre Asus-ruter takler dette, men unngår du funksjoner som krever mye CPU burde det vel gå? 

Er ikke denne guiden ganske rett frem:

https://www.asus.com/support/FAQ/1011719/

Regner med dette gjelder standard firmware og ikke Merlin eller andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

You can decide whether to enable routing rules. If you enable routing rules, type your source IP, destination IP and WAN unit,  then click on Add/ Delete and apply. 

Dette forstår ikke jeg, burde vel velge hvem som prioritere datene? Eller? For det er til lite hjelp, det som skjer når jeg tester det går tregt og funger ikke. Så trenger bedre brukerguide fra noe som kan dette.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Dette forstår ikke jeg, burde vel velge hvem som prioritere datene? Eller? For det er til lite hjelp, det som skjer når jeg tester det går tregt og funger ikke. Så trenger bedre brukerguide fra noe som kan dette.

Brukerguide? Som nevnt av flere krever det sannsynligvis litt innsats å sette opp slikt.

Ønsker du at noen forteller om en hemmelig bakdør som kan aktiveres så Asus-ruteren på en magisk måte kombinerer all tilgjengelig båndbredde så er jeg redd du må vente lenge.

Vet ikke helt hva du forventer at folk skal stille opp med her. Du kommer ikke med noen detaljer om hva du har gjort, hva du har koblet til og hvordan du har satt det opp, sier ingenting om hva som går galt og hva mener du med "prioritere datene"?

Så hva har du tilkoblet Asus-ruteren når dette skjer? 2 Ethernet-porter? Ethernet + USB? Hva slags modem?  Noen ruter- eller NAT-funksjoner på noe av dette foran ASUS-boksen? Hva er tilgjengelig båndbredde på linkene? Hvordan har du satt opp LB?

Rutingregler kan du se på etter grunnfunksjonene fungerer. Da kan du feks styre all trafikk fra en bestemt PC til IP-rangen for et sett servere via en bestemt port. Feks servere hos Norske ISP via Norsk forbindelse i stedet for Estland? Men ikke begynn med dette før det i det hele tatt fungerer, det har vel neppe noen hensikt før grunnfunksjonene fungere.

Er det dette Estland-abonnementet igjen så koster det vel penger, og de pengene ville jeg heller forsøkt å tilby til eier av koaksen som et tilskudd for å øke båndbredden der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...