Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskort->1000Mbps->Ytelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jupp, du må ha en 1000Mb switch for å få utnyttet kortet, men switchene du får i dag har bare 1 stk. gigabit-port. Det gjør at du ikke kan få 1000Mb mellom to PC'er, men 10 stk. 100Mbit PC'er kan laste ned fra deg i full hastighet. Eller omvendt, at du laster ned fra 10 PC'er samtidig.

Bruker du bare PC'en til vanlig spilling og sånt, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe gigabit NIC. Da er de nok bedre å bruke pengene på mer RAM eller en ekstra HD istede.

Om du derimot har en filserver som brukes mye, kjører en dedicated server til LAN-spilling eller har ett Beowulf-cluster kan du nok merke forskjell.

Men som ett ekstra tankekors så skal det også nevnes at det skal litt av en PC til for å spy ut 1000Mbit/s i nettverket. Da må du nok frem med 266MHz FSB, RAID, og RAM det svinger av.

Quote:

Until very recently, adding some gigabit gear to your LAN was a nice idea. But it was in the same category as owning an island, or a Commissioner of Police. That'd be nice too, but who can afford it?

:grin:

Quote:

Scalpel skrev (2002-03-06 14:25):

Jupp, du må ha en 1000Mb switch for å få utnyttet kortet, men switchene du får i dag har bare 1 stk. gigabit-port. Det gjør at du ikke kan få 1000Mb mellom to PC'er, men 10 stk. 100Mbit PC'er kan laste ned fra deg i full hastighet. Eller omvendt, at du laster ned fra 10 PC'er samtidig.

Takker, var det jeg var ute etter. Som dere sier så er det jo rådyrt med 1000Mbps-Net.kort,men det HK som jeg skal kjøpe meg støtter 64bits PCI-slot som er beregnet på 1000Mbps netverkskort.

Ok da, kanskje andre typer 64bits, men i hovedsakerlig Netverkskort.

• 5 uker senere...

Quote:

On 2002-03-06 14:11, eunaas skrev:

når har dere bruk for over 100?

Hmm, det blir lett å svare på :wink:

1. Når jeg flytter 200-300GB Divx.

2. Når jeg flytter 30-50GB wavfiler (lydstudio).

3. Når jeg er lei av å se at overføringen ligger på 90-95 hele tiden pga. det treige nettverkskortet.

100Mbit = 12,5MB/sek

350-450Mbit ville hjulpet som bare /%¤&% :wink:

(er avhengig av å kunne ta backup via lan'et)

Hei!

Prisene på Gigabit nett synker stadig, og man kan nå få en 3com baseline switch med 6 stk. 1000BaseT porter (vanlig RJ45 kontakt og cat5e kabler) til rundt 5800,- eks. mva hos Dropzone.

Alle nye Mac'er leveres med Gigabit ethernet som standard og de nyeste G4 maskinene er også rask nok til å handle mye av trafikken.

På jobb har jeg en kraftig server på Gigabit nett (Raid5, U160 SCSI disker) og denne yter rundt 600Mbit/s på det beste, så det er fremdeles litt igjen til at hardwaren for å kjøre gigabit trafikk til større nettverk kommer ned i en prisklasse som majoriteten har råd til.

Om man ønsker høyere hastigheter i vanlige 100Mbit/s nett, så har noen switcher støtte for "link aggregation", dvs. at man kjører flere nettverkskort mot switchen og trafikken blir slått sammen, slik at man kan få 200Mbit/s ved 2 kort, 400Mbit/s ved 4 kort etc.

Arcade

Quote:

On 2002-04-07 11:35, arcade skrev:

Om man ønsker høyere hastigheter i vanlige 100Mbit/s nett, så har noen switcher støtte for "link aggregation", dvs. at man kjører flere nettverkskort mot switchen og trafikken blir slått sammen, slik at man kan få 200Mbit/s ved 2 kort, 400Mbit/s ved 4 kort etc.

Arcade

ER switcher med link aggregation mye dyrere enn andre? Vanskligere å sette opp på maskinen?

ja, koster som regel en del mer enn "vanlige". Det er gjerne større switcher med en del porter (24 ? )

Ellers så har det største SoundBlaster Audigy 5.1 støtte for nettverk via firewire.. 400mbit skulle vel duge ? Aner ikke hvordan det skulle funke, men det blir vel en form for direkte kabel-tilkobling mellom to pc'er, Firewire-switcher er vel heller uvanlig !! :grin:

Quote:

On 2002-04-07 11:35, arcade skrev:

Hei!

Prisene på Gigabit nett synker stadig, og man kan nå få en 3com baseline switch med 6 stk. 1000BaseT porter (vanlig RJ45 kontakt og cat5e kabler) til rundt 5800,-

Du mener vel cat6? Cat5 støtter ikke Gigabit. Så vidt jeg vet så har jeg ikke sett noen cat6 kabler.

B Real?

Visste du at en 64 bits PCI slot ikke ovefører mer enn rundt 600Mbit.

Har du noen anelse om hvordan diskaktivitet du må ha får å komme opp i 600Mbit.

Gigabit brukes kun mellom digre servere som kjører backup og lignende. Og dem har jo i tillegg et SCSI RAID system som koster rundt 3-4 hundretusen.

Hvor ofte tror du at du tjener på dette?

Hvor mye tror du at du tjener på dette?

De fleste bruker tid på å laste ned store programmer fra internett. Hvorfor kan ikke du bruke litt mere tid på å spare tusener av kroner? Du kan jo bare sette igang overføringen og så gå da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...