Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tett do, leietager/utleier?


Gjest e0ba0...fdd

Anbefalte innlegg

Gjest e0ba0...fdd

Leier ut kjelleren min til studenter. 

 

Doen var tett i år, da fiksa jeg det. Nå er den tett igjen, mistenker de kaster annet i do da alt her skal være nytt da huset er vesentlig oppusset. 

 

Jeg bor dog over, så om jeg skyller ned for mye renner det jo over nede. 

 

Det var visst tett i nesten 24 timer før jeg fikk beskjed nå. I leiekontrakt står det leietager har vedlikeholdsplikt og ansvar for vedlikehold av bla a vannklosett. 

 

Hvordan blir saken her, hvem skal egentlig ordne opp? 

Anonymous poster hash: e0ba0...fdd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e0ba0...fdd
Taurean skrev (4 minutter siden):

Hva har du skrevet i kontrakten dems?

Leietager har ansvar for vedlikehold av bla.a.vannklossett.

Anonymous poster hash: e0ba0...fdd

Lenke til kommentar
Gjest e0ba0...fdd
Sheldon C skrev (Akkurat nå):

Ble avløp fra toalett byttet ved oppussing?  Ikke sikkert avløpsrøret er dimensjonert for to toaletter?

Er disse leietagerne jenter med langt hår?

 

Huset er fra 60 tallet. Jeg kjøpte det ifjor sommer. 

 

Helt renovert bare få år siden. Alt vann er rør i rør, elektrisk er alt jorderde kontakter, og gammel komlokk i hagen kommer rør som er tetta med skum. Ergo så er alt av rør og hus nesten helt nytt og skal ikke være noe galt med det. Kjellerleiligheten ble samtidig også lagd. 

 

Ja, det er jenter med langt hår der nede. Hvor alvorlig de tar vedlikeholdsplikten det vet jeg ikke. Jeg skyller ikke ting ned i do oppe ihvertfall. 

Anonymous poster hash: e0ba0...fdd

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv et hus fra 70 som jeg leide ut til kvinner.  Der tettet det seg flere ganger og viste seg at avløpsrøret fra toalett/dusj til septik var underdimensjonert.  Rørlegger som spylte proppen fant store klumper med langt hår...viser seg at kvinnfolk røyter.

 

Endret av Sheldon C
Lenke til kommentar

Folk kan være litt ubetenksomme med hva de skyller ned i toalettet. Det burde kun skylles ned toalettpapir som går i selvoppløsning og produkter fra Nr. 1 og Nr. 2. Skyller man ned ting som f.eks Torky-papir eller til og med enkelte typer håndtørkepapir kan det være nok til å tette.

Hvis folk er nøye med hva de skyller ned går det stort sett bra.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke noe juss-korrekt råd. Men hva jeg ville gjort, var å vennlig si at greit, denne gangen betaler jeg for rørlegger og reparasjon. Men neste gang kommer jeg til å få analysert nøyere nøyaktig hva som tetter dassen. Og hvis det viser seg å være noe annet enn organisk materiale (altså avføring) og toalettpapir, så må leietagerne betale for videre rørlegger-reparasjon. Sånn vile jeg gjort det. Og si det med et smil og en vennlig, men bestemt tone.

Og sørget for å få dette ned som klausul i nye utleiekontrakter som jeg ville krevd at de skrev under på, sånn at dette ble juridisk gyldig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest e0ba0...fdd skrev (12 timer siden):

Leietager har ansvar for vedlikehold av bla.a.vannklossett.

Anonymous poster hash: e0ba0...fdd

Hva legger du egentlig i "vedlikehold av vannklosett"? I min verden består vedlikehold av utvendig vask og rengjøring innvendig, så langt du rekker med en dobørste. 

Du må først å fremst finne grunnen til at det er tett før du gå etter leieboerne dine...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...