Gå til innhold

Trussel om inkasso og forliksråd!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en faktura på noe jeg ikke har bestilt.

 

Sendte mail umiddelbart når regningen kom i november, fikk ikke svar.
 

Når purringen kom like før jul sendte jeg mail til regnskapsfirmaet og gav beskjed om det samme.

 

De svarte, men oppgav av deres kunde var av en annen oppfatning. Jeg forklarte at dette ikke var noe jeg hadde bestilt og ba om kopi av min bestilling.

 

Fikk ikke svar.

 

I januar kom det varsel om inkasso fra et inkassofirma. Jeg svarte igjen at dette ikke var bestilt av meg og at kravet var omstridt.

 

Inkassofirma sendte min kommentar til regnskapsfirma som svarte at kravet var korrekt. Nei, sa jeg, gjentok begrunnelsen, fikk ikke svar.

 

Forrige uke kom det inkasso, jeg meldte fra og viste til tidligere henvendelser og gjentok at dette var et omstridt beløp og ikke bestilt av meg.

 

Etter purring fikk jeg nettopp beskjed at kravet ville bli sendt til forliksrådet.

 

WTF... Er det så enkelt at man kan true på denne måten uten å svare når fakturamottaker reagerer?

 

Jeg skal offshore og hvis Corona roer seg en tur på golf-ferie til varmere strøk.

 

Dermed er det dårlig timing med en tur til forliksrådet.

 

1. Er det noe jeg bør gjøre i tillegg?

2. Kan jeg sende beskjed til forliksrådet og orientere de om uenigheten FØR saken er sendt til de?

 

#irritert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mail dem igjen, både leverandør som mener å ha fått en bestilling fra deg, og inkassoselskap, og fortell dem igjen at du bestrider faktura, og har gjort det fra du mottok den.

Be dem nok en gang sende deg kopi av din bestilling om de mener å ha en slik.

Og ellers kan du selvfølgelig melde fra til forliksrådet om at du er forhindret fra å møte pga jobb, og eller få noen til å stille opp på dine vegne.

Det er ellers ganske artig å møte opp med en god sak...

Litt mer info her:

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/dette-skjer-i-forliksradet/#undefined

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ja, nå har det seg slik at dere begge er uenige om kravet (og bakgrunnen for den.) For at de (kreditor) skal få et rettskrav mot deg må de via domstolene (her forliksrådet)

De har ingen plikt til å svare deg, men det taler imot deres sak at de ikke redegjør for hvorfor de mener de har et krav mot deg. Det kan også ha betydning for saksomkostningene i saken på sikt (dersom det skulle komme til det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er brudd på god inkassoskikk, eller i alle fall svært nær, om de velger å drive inn et krav som bestrides hvor det mangler dokumentasjon.

Om du ber både kreditor og inkassoselskap om å dokumentere kravet, og de ikke kan eller vil det, kan jeg ikke se at de har noe å drive inn.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får flashback til da vi ble innkalt til forliksrådet og måtte ta fri fra jobben og ta med en 3 måneder gammel baby, fordi en psykopat gikk arbeidsledig og tenkte vedkommende kunne tjene hundre tusen raske penger på å plage forrige eier av en bolig vedkommende kjøpte.

Det er forbannet sykt at folk kan tvinge mennesker til å møte opp i en rettsinstans uten en sak som er anmeldt og etterforsket av en uavhengig tredjepart, uten å stå ansvarlig for å betale titusener for dette tullet når saken faller bort -- inkludert erstatning til dem som fikk tiden sin kastet bort og ble plaget av det urimelige kravet i måneder før forliksrådet.

Forliksrådet er en god idé, i utgangspunktet, men det må seriøst forandres til å beskytte mennesker fra misbruk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...