Gå til innhold

Viken blir med på spleiselaget: Skal pumpe mer hydrogen på Høvik


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (3 minutter siden):

Problemet er selvfølgelig at tanker gjerne er *runde* mens batterier kan flatpakkes. Det blir vrient å lage bra FCEV-biler da, selv om man lager dem fra bunn av. Et større kjøretøy gir bedre plass til tanker men du har fortsatt både sikkerhetsproblematikken og det økte energiforbruket. Særlig det siste vil gjøre at når man bare får stappet tilstrekkelig med batterier i tyngre kjøretøy vil man også miste den siste potensielle fordelen hydrogenlastebilen hadde.

Ja, det å putte tanker inn i plattformer som er laget for bensin/diesel bruk er nok vanskelig på samme måte som det å få plass til batterier. 

Sikkerheten er større her enn ellers. Det krever helt syke tester for å få systemet godkjent, og analyser viser at sikkerheten ikke er verre enn bruken av diesel. 

Energiforbruket spiller ikke noen rolle om kostprisen er konkurransedyktig mot diesel og hurtiglading, og man henter igjen ytligere tap på å kunne frakte noen ton ekstra med gods per tur. Over 1 år, så blir det penger av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (På 28.2.2020 den 20.08):

Nok rekkevidde til hverdagslig bruk på strøm. Billigere energi sammenlignet med kWh i minuttet på langtur. 

Kommer aldri til å eie Tesla grunnet en haug faktorer, og grunnene vokser år etter år som går. Jeg gidder ikke risikere å plutselig miste lade hastighet slik at pausene tar over 1 time på tur. 

Fylle nettverket kommer. Norge lanserer sin strategi om ei måned. 

"Fylle nettverket" har blitt lovt å komme i 15 år, foreløpig er det ekstremt begredelig. Du må dra på tur med lading rundt ti ganger før det nærmer seg dieselpris. De første kWh er jo til hjemmepris. Så er det mulig å få til dyr underveislading når en gjør noen dumme valg, men for at totalen skal overgå diesel må en altså på ekstremt lange turer med kontinuerlige dårlige valg. Du kjører vel på reiseregning for stortinget med 2000km per dag, da passer ikke elbil for deg, og hydrogenbil passer kun om du kjører frem og tilbake mellom oslo og drammen.

Påfallende også hvordan du vil sammenligne fremtidige løsninger for hydrogenbil og gårsdagens for elbil. Men det må jo til for å passe med ditt syn.

Skulle jeg byttet ut min elbil med en hydrogenbil ville jeg endt opp igjen med å måtte tanke en til to ganger hver uke, prisen ville blitt astronomisk, og jeg hadde måtte bruke masse ekstra tid som jeg nå slipper siden jeg bare plugger i hjemme og eventuelt på jobb. Det blir jo da flere hundre tusen kroner dyrere for å eventuelt spare noen få kroner på drivstoff på en langtur. Høres ut som en løsning jeg skal holde meg svært langt unna. Si fra når hydrogenbilene koster nye rundt 200.000kr og drivstoffet er nede på kanskje 3kr per mil. Da blir det sammenlignbart med elbilen i kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (6 minutter siden):

Si fra når hydrogenbilene koster nye rundt 200.000kr og drivstoffet er nede på kanskje 3kr per mil. Da blir det sammenlignbart med elbilen i kostnad.

ASKO produserer hydrogen til 50kr/kg. Det tilsvarer 2,40kr per mil allerede idag. Nikola produserer 1kg til $2,47. 

Prisen på bilene blir dog dyre i noen år til, frem til utstyret blir produsert mer autonomt fremfor manuelt. 

I byer som london så må hele 4 av 5 biler parkere på offentlig plass i gatene. Så hjemmelading er luksus for mange. Da starter du ikke med billig kraft fra vegglading.

Måtte du ha fylt energi 2 ganger i måneden så kjører du mye i året? Kjøp en Nikola Badger og du kan saktelade ett batteri på 160kWh og ha den samme billige hjemmeladingen, samt fylt hydrogen til 2,40kr mila på tur, og fylle 500km på 5 minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

ASKO produserer hydrogen til 50kr/kg. Det tilsvarer 2,40kr per mil allerede idag. Nikola produserer 1kg til $2,47. 

Prisen på bilene blir dog dyre i noen år til, frem til utstyret blir produsert mer autonomt fremfor manuelt. 

I byer som london så må hele 4 av 5 biler parkere på offentlig plass i gatene. Så hjemmelading er luksus for mange. Da starter du ikke med billig kraft fra vegglading.

Måtte du ha fylt energi 2 ganger i måneden så kjører du mye i året? Kjøp en Nikola Badger og du kan saktelade ett batteri på 160kWh og ha den samme billige hjemmeladingen, samt fylt hydrogen til 2,40kr mila på tur, og fylle 500km på 5 minutter. 

https://hyop.no/

9 kroner mila for dei som forholde seg til virkeligheten 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

ASKO produserer hydrogen til 50kr/kg. Det tilsvarer 2,40kr per mil allerede idag. Nikola produserer 1kg til $2,47.

Nei de gjør ikke det. ASKO produserer kun så billig når utstyret allerede har blitt betalt. Hva Nikola angår, har de noensinne faktisk produsert til den prisen eller har de kun twitret om at de tror de kommer til å gjøre det på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Nei de gjør ikke det. ASKO produserer kun så billig når utstyret allerede har blitt betalt. Hva Nikola angår, har de noensinne faktisk produsert til den prisen eller har de kun twitret om at de tror de kommer til å gjøre det på et tidspunkt?

De har stasjonen oppe og stiller den inn. Prototyper fyller der hele tiden. Så ja, dette er reelle tall fra faktisk bruk, og ikke kun teoretiske tall. 

Produksjonsutstyr blir betalt ned over tid. For forbrukeren så spiller det jo ingen rolle så lenge kostprisen er 50kr/kg? De merker ikke om stasjonen betaler seg ned over X eller Y år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

De har stasjonen oppe og stiller den inn. Prototyper fyller der hele tiden. Så ja, dette er reelle tall fra faktisk bruk, og ikke kun teoretiske tall. 

Produksjonsutstyr blir betalt ned over tid. For forbrukeren så spiller det jo ingen rolle så lenge kostprisen er 50kr/kg? De merker ikke om stasjonen betaler seg ned over X eller Y år. 

Det spiller noen rolle fordi utstyr skal betales, lønn skal betales, eierne skal ha utbytte, dessuten blir jo utstyret utslitt og må byttes og og det er *heller* ikke tatt med i de kr 50/kg så vidt jeg kan se. 

Dessuten kommer *egentlig* ikke strømmen fra egne solceller. Det vil si, den kommer derfra når solen er oppe, resten av døgnet kommer den selvfølgelig fra nettet. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Det spiller noen rolle fordi utstyr skal betales, lønn skal betales, eierne skal ha utbytte, dessuten blir jo utstyret utslitt og må byttes og og det er *heller* ikke tatt med i de kr 50/kg så vidt jeg kan se. 

Dessuten kommer *egentlig* ikke strømmen fra egne solceller. Det vil si, den kommer derfra når solen er oppe, resten av døgnet kommer den selvfølgelig fra nettet. 

1. Da regner jeg med du har svaret, siden du mener at asko farer med løgn i sine uttalelser? 

2. Jo, all hydrogenet er fra solcellene, da de ikke er avhengig av 100% utnyttelse av elektrolyse for å fylle opp lageret og behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Hva er forskjellen mellom hvordan hydrogenet havner på stasjonen hos Hyop og ASKO stasjonen? 

Dette vet du allerede, siden jeg har forklart deg forskjellen før. 

Vel prisen du stadig oppgir tar ikkje hensyn til investeringskostnader. ASKO leverer heller ikkje til publikum. Prisen på hydrogen er "satt" for å ikkje vere for dyr sammenligna med fossile drivstoff, og reflekterer ikkje markedspris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

1. Da regner jeg med du har svaret, siden du mener at asko farer med løgn i sine uttalelser? 

Det er vel heller du som farer med fanteri her når du fremstiller kr50/kg som relevant for en potensiell fremtidig hydrogenbileier. ASKO er ærlige på at det er prisen *etter* at alt annet er betalt.

oophus3do skrev (14 minutter siden):

2. Jo, all hydrogenet er fra solcellene, da de ikke er avhengig av 100% utnyttelse av elektrolyse for å fylle opp lageret og behovet.

Dokumentasjon takk! Det jeg ser er at strømmen kommer 'blant annet' fra solceller.

Lenke til kommentar
HF- skrev (17 minutter siden):

Vel prisen du stadig oppgir tar ikkje hensyn til investeringskostnader. ASKO leverer heller ikkje til publikum. Prisen på hydrogen er "satt" for å ikkje vere for dyr sammenligna med fossile drivstoff, og reflekterer ikkje markedspris. 

Markedspris hos Hyop er hydrogen fra gassreforming og frakt. 

Les en analyse, en hvilken som helst av dem, så ser du at asko sine tall er realistiske. Det er også samme tall NEL bruker i sin analyse som har levert utstyret. 

Gjennom børsnoteringen til Nikola så ser du også kostprisen de har på 1 kg hydrogen. 2.47 dollar kiloet gir deg god avanse opp til 50kr/kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Markedspris hos Hyop er hydrogen fra gassreforming og frakt. 

Les en analyse, en hvilken som helst av dem, så ser du at asko sine tall er realistiske. Det er også samme tall NEL bruker i sin analyse som har levert utstyret. 

Gjennom børsnoteringen til Nikola så ser du også kostprisen de har på 1 kg hydrogen. 2.47 dollar kiloet gir deg god avanse opp til 50kr/kg. 

No er vel hyop konkurs, men dersom du skal fylle hydrogen må du betale det det koster, der du kan få kjøpe. Då må du betale prisen det koster det hjelper ikkje å lese analyser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):
oophus3do skrev (34 minutter siden):

1. Da regner jeg med du har svaret, siden du mener at asko farer med løgn i sine uttalelser? 

Det er vel heller du som farer med fanteri her når du fremstiller kr50/kg som relevant for en potensiell fremtidig hydrogenbileier. ASKO er ærlige på at det er prisen *etter* at alt annet er betalt

Så du har ikke fasiten men antar at ASKO farer med løgn? 

Kahuna skrev (19 minutter siden):
oophus3do skrev (35 minutter siden):

2. Jo, all hydrogenet er fra solcellene, da de ikke er avhengig av 100% utnyttelse av elektrolyse for å fylle opp lageret og behovet.

Dokumentasjon takk! Det jeg ser er at strømmen kommer 'blant annet' fra solceller

Bruk hodet! Hvor stort behov har de idag til hydrogen lastebilen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (3 minutter siden):

No er vel hyop konkurs, men dersom du skal fylle hydrogen må du betale det det koster, der du kan få kjøpe. Då må du betale prisen det koster det hjelper ikkje å lese analyser

ASKO produserer hydrogen lokalt med elektrolyse. Kostprisen på hydrogen du nevner kommer fra gassreforming og må fraktes. Du forstår forskjellen? 

Analysene bruker selvfølgelig kjente faktorer som hvor mye strøm du trenger for 1 kg hydrogen. Hvorfor kan ikke de brukes? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

ASKO produserer hydrogen lokalt med elektrolyse. Kostprisen på hydrogen du nevner kommer fra gassreforming og må fraktes. Du forstår forskjellen? 

Analysene bruker selvfølgelig kjente faktorer som hvor mye strøm du trenger for 1 kg hydrogen. Hvorfor kan ikke de brukes? 

Eg har aldri sett oppgitt kostpris for hydrogen, det er alltid store statstilskudd involvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (41 minutter siden):

Hva sier analysene, og hvorfor er dem isåfall gale? 

Kan ikkje vite kva du snakker om, men du påstår ASKO produserer hydrogen for 2,40 per mil i dag. Dette tar ikkje hensyn til investeringskostnadene til anlegget og er uansett irrelevant sidan ingen får kjøpe dette hydrogenet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (8 minutter siden):

Kan ikkje vite kva du snakker om, men du påstår ASKO produserer hydrogen for 2,40 per mil i dag. Dette tar ikkje hensyn til investeringskostnadene til anlegget og er uansett irrelevant sidan ingen får kjøpe dette hydrogenet. 

Jeg spør igjen: hva sier analysene og hvorfor er isåfall dem gale I deres konklusjoner? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...