Gå til innhold

Ny el-motorsykkel kan gå 32 mil med toppfart på 200 km/t


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Simen1 said:

1 time ladetid med 6 kW gir 6 kWh batterikapasitet.

6 kWh / 320 km rekkevidde = ca 19 Wh/km forbruk. Det er i størrelsreorden 1/10 av det elbiler har. Virkelig imponerende! Eksos-MCer bruker jo ofte i størrelsorden 1/2 av det eksosbiler gjør. Hvorfor er det så stor forskjell?

Her er det nok noe talltull i artikkelen eller i kilden. Kanskje de viser til det minste batteriet. Standardbatteriet er 14.4 kWh, det får man naturligvis ikke ladet fullt fra tomt på mindre enn knappe 2,5 timer på 6 kW. Vanlig forbruk på disse syklene er 60-90 Wh/km.

Det er aerodynamikken som er motorsykkelens store nemesis. Spesielt potetsekken som sitter oppå fanger mye luft. Ved smidig bykjøring i lav fart kan forbruket bli veldig lavt. Der er elsykkelen ekstra effektiv sammenlignet med en bensinmotor, siden sistnevnte bruker større prosentdel av effekten ved lavt pådrag på å holde ting i gang, pumpemotstand, friksjon, drive olje- og vannpumpe osv.

e: Så at Greddi hadde svart på dette allerede, men jeg kan legge til at man bør være forsiktig med den 12 kW charge tank opsjonen. Jeg er ikke sikker på om den er kompatibel med de 3-fas 400V 11-22 kW stolpene man finner i Norge.

Endret av OlaML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Dubious said:

Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc?
Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle.

Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60
En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40

Sier meg enig med Mannen med ljåen her, bortsett fra at jeg ikke har kjøpt en Zero ennå. Det går flere av de på veien, riktignok ikke mange. De er helt kanon å kjøre. Jeg kommer ikke til å kjøpe en bensinsykkel igjen. Å slippe motorlyden når man suser gjennom skoger og kulturlandskap er helt fantastisk, nesten som et romskip. Karbonbelte istedenfor kjede bidrar også til smoothere følelse og stillere drift. Det er veldig solid og varer lenge, men er utsatt for å ryke hvis du kjører over en skarp hump med mye gass.

Men savner sårt DC-lading. 6 kW AC blir veldig begrensende, 12 kW-laderen er muligens ikke kompatibel med AC-ladestolpene her til lands heller. En CCS-plugg begrenset til skarve 15 kW og en integrert kjølevifte i batteripakken ville gjort langturer relativt greie å gjennomføre. Hadde fremdeles vært et stykke opp til bensinsyklers mulige dagsrekkevidde, men det hadde jeg levd meget bra med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8ZOXpJpa

Jeg kjører motorsykkel til daglig, og prøvekjørte av nysgjerrighet en Zero for et års tid siden (ikke modellen denne artikkelen handler om)

El er definitivt framtiden, men man må legge seg til en ny og mer passiv kjørestil med elsykler. For eksempel, å kjøre forbi en kø i rushtraffikken må gjøres på en helt ny måte, fordi nesten ingen ser deg, og ingen hører deg. Man må kjøre som om man er usynlig, men fortsatt like sårbar.

Stor kontrast når man er vant med å kjøre med fullt akra-anlegg.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, m68k said:

Jeg kjører motorsykkel til daglig, og prøvekjørte av nysgjerrighet en Zero for et års tid siden (ikke modellen denne artikkelen handler om)

El er definitivt framtiden, men man må legge seg til en ny og mer passiv kjørestil med elsykler. For eksempel, å kjøre forbi en kø i rushtraffikken må gjøres på en helt ny måte, fordi nesten ingen ser deg, og ingen hører deg. Man må kjøre som om man er usynlig, men fortsatt like sårbar.

Stor kontrast når man er vant med å kjøre med fullt akra-anlegg.

Det finnes plenty med bilister som meier ned selv svært støyende sykler. "Loud pipes save lives" er en myte og hele eksosfetisjismen er en ukultur. Folk kjøper svindyre anlegg bare for å støye mer og så investerer de deretter i støpte ørepropper for å slippe litt av levenet selv. Mer usosial motorkultur finner du ikke. Mange sykler med ettermarkeds eksosanlegg burde vært stoppet i kontroll og avskiltet. Det hjelper ikke at Akrapovic har satt på ett eller annet klistremerke hvis resultatet er ulovlig støynivå. Dessverre er dette i praksis ikke håndhevet i Norge.

Håper utbredelsen av elsykler kan føre til at denne elendige ukulturen endelig slås ned på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlaML skrev (15 minutter siden):

Mange sykler med ettermarkeds eksosanlegg burde vært stoppet i kontroll og avskiltet. Det hjelper ikke at Akrapovic har satt på ett eller annet klistremerke hvis resultatet er ulovlig støynivå. Dessverre er dette i praksis ikke håndhevet i Norge.

Statens Vegvesen hadde støy fra uoriginale eksosanlegg som fokusområde i 2019, og mange ble stoppet og fikk mangellapp. De må da inn og vise sykkelen på trafikkstasjon for å få den godkjent igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

1 time ladetid med 6 kW gir 6 kWh batterikapasitet.

6 kWh / 320 km rekkevidde = ca 19 Wh/km forbruk. Det er i størrelsreorden 1/10 av det elbiler har. Virkelig imponerende! Eksos-MCer bruker jo ofte i størrelsorden 1/2 av det eksosbiler gjør. Hvorfor er det så stor forskjell?

 

Tror du har fått inn gærne tall har simen. 

Batteriet er vel som på tidligere S/x modeller. 14.4 kw/h. 
Rekkevidden på 320 km gjelder bykjøring, om du beveger deg opp i hastighet si nord om 90 øker naturligvis mostanden og rekkevidden kryper brått nedover. RL rekkevidde på E6'n vil nok være ca 15 mil/150 km, kanskje pittelitt mer om du ligger klistra ned på "tanken" og "gjør deg så liten som mulig bak kåpe og kåpeglass". 

Som du ser med riktige tall så er ikke forskjellen så står som du først trodde. Og bare for å være helt klar, el-mc bruker masse strøm straks du skal opp i hastighet. El-mc er ikke for alle, men for de som er fleksible nok til å takle ladestopp og kan legge opp turene slik at det ikke blir et problem dette med lading så er el-mc glimrende. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
17 hours ago, Dubious said:

Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc?
Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle.

Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60
En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40

 

Jeg kjører el-mc og flere med meg. Suveren til kjøring lokalt, rett og slett genial hverdags-mc,  men skal en på langtur må en planlegge litt i forkant eller bare ha litt god tålmodighet. Men nå har jeg tilgang på en mer egnet touringsykkel om jeg ønsker det så om jeg drar på langtur med el-mc så har jeg faktisk valgt å gjøre det og lever godt med ladestopp. Er utrolig behagelig sykkel, null vibrasjoner, flott akselerasjon helt opp til "lappen ryker land"så selv på langtur er den ofte et fint valg om en ikke har for stramt program. 

Det beste for gamle menn som meg er at det bare er å kjøre. Ingen kjede som må strammes, sjekkes eller olje som skiftes eller ventiler som må skiftes. En merker når klossene slites, og takket være regen så ser det ut til å bli et langt liv. Sykkelen står alltid med "full tank" så terskelen for å bruke den er veldig lav. 

Elmoped vs ice moped er slik jeg ser det et særdeles enkelt valg. Her vinner el-mopeden hver gang. Null stress med el-moped om du kan lade hjemme og kan starte dagen med "full tank". Litt selektiv når en velger el-moped så får en rekkevidde lang nok til de aller fleste. Svært mange mopedister trimmer slik at de har toppfart på langt over lovlige 45km/t. På elmoped er det gjerne svært enkelt å øke toppfarten, og det vil ikke slite mer på holdbarhet eller drivverk heller. Dog er den da ikke lengre lovlig. Trenger en mer fart en 45, og må kjøre lovlig må en rett og slett bare øke antallet bokstaver på førerkortet og gå en klasse opp. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
7 hours ago, m68k said:

Jeg kjører motorsykkel til daglig, og prøvekjørte av nysgjerrighet en Zero for et års tid siden (ikke modellen denne artikkelen handler om)

El er definitivt framtiden, men man må legge seg til en ny og mer passiv kjørestil med elsykler. For eksempel, å kjøre forbi en kø i rushtraffikken må gjøres på en helt ny måte, fordi nesten ingen ser deg, og ingen hører deg. Man må kjøre som om man er usynlig, men fortsatt like sårbar.

Stor kontrast når man er vant med å kjøre med fullt akra-anlegg.

 

Hm et stadig tema akkurat det du sier der, personlig så mener jeg hele utsagnet faller på egen urimelighet. For om du tenker at lyden redder liv så legger du livet ditt i hendene på idioter. Bedre å kjøre mer defensivt og stå ansvarlig selv for eget liv og helse. Kjører el-mc og lirker meg fram i trafikken til tross for at jeg er lydløs. Plassering er det viktigste virkemiddelet pluss at en må kjøre "på alert'n" og det er kanskje bare en grei bonus tross alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/24/2020 at 10:49 PM, Simen1 said:

1 time ladetid med 6 kW gir 6 kWh batterikapasitet.

6 kWh / 320 km rekkevidde = ca 19 Wh/km forbruk. Det er i størrelsreorden 1/10 av det elbiler har. Virkelig imponerende! Eksos-MCer bruker jo ofte i størrelsorden 1/2 av det eksosbiler gjør. Hvorfor er det så stor forskjell?

Fordi tallene dine stemmer ikke, verken for motorsykkel eller elsparkesykkel.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
21 hours ago, Mannen med ljåen said:

Broren min har en kinesisk, elektrisk moped av merke NIU, og de har flere merkeforhandlere i Norge.
Det fremstår som et helt kurant merke med merkeverksteder og deletilgang.
For øyeblikket er deletilgangen begrenset pga. koronaviruset, men det er forbigående.
Dette er ikke et merke moped du ikke får support på til neste år, som om du hadde kjøpt noe jalla dritt på Ebay.
Dette er kurante greier, som Honda og Kawasaki, bare mindre kjent.

 

Jeg har heldigvis lappen for tung MC, så jeg har skikkelig motorsykkel.
Jeg kjøpte en Zero DS i 2016, og har den fremdeles. Kjempefornøyd. Nesten null vedlikehold.
Jeg har kjørt så mye at jeg måtte skifte dekk, men ellers sluppet oljeskift og slikt.
Jeg ser ikke på støy og vibrasjoner som "kult", tvert imot er jeg glad for å kunne kjøre hjem om natten uten å vekke naboene.
Til/fra jobb brukes motorsykkelen aktivt, og jeg sparer masse bompenger på det.

 

Her er et par videoer jeg har laget for de som er interessert:

 

 

 

Jeg har så langt fått inntrykket av at Zero er den eneste seriøse produsenten av seriøse motorsykler til seriøse priser.

Andre merker ser ut til å lage motorsykler på samme måte som motehusene lager klær til catwalken. Fullstendig upraktiske, latterlige og svinedyre til absolutt alle tenkelige situasjoner. Eksisterer bare for å få publisitet.

Synd at du ikke prøver bensinsykler, før du velger din preferanse. Helt objektivt så er bensinsyklene bedre på alt. Men det er vel som med Harley..... selv om alle objektive fakta gavner europeiske og japanske sykler, så er det noen som bare har bestemt seg for en fiks ide.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Hanhijnn said:

Elektriske motorsykler er kommet for å bli. De ligger (naturlig nok) et par steg bak elbilen i utvikling og salg, men det er på gang.

Kan godt tenke meg en el-mc. Helst i enduro-klassen, men det er vanskelig å kombinere en lett endurosykkel med stor nok batteripakke til at man ikke blir stående strømløs i skogen.

Så du vil ikke ha tungt batteri, og jeg antar du heller ikke vil kjøre med pantograf under trikkelinjene heller?

Da har jeg et forslag:

Kanskje den utopiske elsykkelen med lett vekt og uendelig rekkevidde rett og slett ikke fins.

Kanskje det er så enkelt som at bensin passer best for deg også :)

Lenke til kommentar
14 hours ago, OlaML said:

Sier meg enig med Mannen med ljåen her, bortsett fra at jeg ikke har kjøpt en Zero ennå. Det går flere av de på veien, riktignok ikke mange. De er helt kanon å kjøre. Jeg kommer ikke til å kjøpe en bensinsykkel igjen. Å slippe motorlyden når man suser gjennom skoger og kulturlandskap er helt fantastisk, nesten som et romskip. Karbonbelte istedenfor kjede bidrar også til smoothere følelse og stillere drift. Det er veldig solid og varer lenge, men er utsatt for å ryke hvis du kjører over en skarp hump med mye gass.

Men savner sårt DC-lading. 6 kW AC blir veldig begrensende, 12 kW-laderen er muligens ikke kompatibel med AC-ladestolpene her til lands heller. En CCS-plugg begrenset til skarve 15 kW og en integrert kjølevifte i batteripakken ville gjort langturer relativt greie å gjennomføre. Hadde fremdeles vært et stykke opp til bensinsyklers mulige dagsrekkevidde, men det hadde jeg levd meget bra med.

*så kjede er rett og slett bedre, da det ikke er utsatt for å ryke, under noen omstendighet..

 

*du slipper å suse rundt i kulturlandskapet så veldig lenge, da batteriet er lite og avstanden mellom ladepunkt stor. Du får vel ikke hurtigladet heller...

 

Jeg tror du egentlig mener at fantasisykkelen du drømmer om ikke fins, så din neste sykkel blir også bensin. Og den etter det. Og den etter det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...