Gå til innhold

Hjelp til å finne ut hva jeg bør oppgradere


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, Fartlitter said:

Om det er vannkjøling så anbefaler jeg ikke corsair serien bortsett fra gamlere h60. Har god erfaring med de fleste, NZXT er top shelf.
Noctua sine lufttårn er ikke dårlige, spesielt d-15 som slår de fleste AIO vannkjølinger.
Har 1080 uten problemer, holder en stund til :)

Vannkjøling høres jo kjekt ut det. Jeg har ingen planer om å overklokke etc. Har du link til en vannkjøling som er bra, og ikke koster sykt mye?

Jeg tror også 1080'en holder en stund til. Det er sjelden fps'en jeg merker noe på. Når jeg merker treghet, så er det der CPU'en trenger å gjøre mest arbeid.

Endret av lintho2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, RRhoads said:

Det er enkelt. Jeg ville gått for denne: https://www.proshop.no/SSD/A-Data-XPG-SX8200-Pro-M2-SSD-1TB/2687322

Det er ganske enkelt den beste og kjappeste SSDn til den prisen. Skal du ha noe kjappere så må du mye høyere i pris.

Er det noe spesielt med oppsett mtp på disse diskene? Er det hassle å få brukt den som bootdisk etc, eller det bare plug and play?

Lenke til kommentar

NZXT (x42 som er minst) koster desverre over 1000, har montert forskjellige typer. 
De leverer like bra etter 4 år, bruker en eldre corsair selv nå å har ingenting imot det. Bare vet at de kjøler dårligere å har vært borti korrosjon og at pumpa har blitt tett.
Ellers er luftkjøling like greit asså, clocka en i7 5ghz med en mindre type enn den der.

M2 disken fungerer som en vanlig disk bare at den er 6x raskere enn ssd f.eks.

Endret av Fartlitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 timer siden):

G-skill trident z er et bedre kjøp enn g-skill ripjaws. Har aldri skjønt greia med ripjaws.

I stedet for å kjøpe trident z så kan en kjøpe ripjaws til ca 350 kr mindre, hvis en sammenligner rett.

https://www.komplett.no/product/916430/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-rgb-3600mhz-16gb

3200 cl14 blir enda verre, hvis en sammenligner rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FranZe said:

I stedet for å kjøpe trident z så kan en kjøpe ripjaws til ca 350 kr mindre, hvis en sammenligner rett.

https://www.komplett.no/product/916430/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-rgb-3600mhz-16gb

3200 cl14 blir enda verre, hvis en sammenligner rett.

Jeg fikk vel anbefalt disse
https://www.komplett.no/product/1139513/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-3600mhz-16gb

hva er forskjellen på de og https://www.komplett.no/product/916430/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-rgb-3600mhz-16gb som koster 600kr mer?

Lenke til kommentar
lintho2 skrev (23 minutter siden):

Det er bare at de dyre minnebrikkene er litt bedre, noe som ikke trenger å bety noe for deg. Men jeg kjøpte ripjaws 3600 cl16-16-16 fordi det var bedre minnebrikker. Grunnen for dette var at jeg ville ha så bra minnebrikker som overhodet mulig og b-die. Hadde planer om å overklokke de også. De kjører nå på 3733 cl14-16-14. Men hvis du er som folk flest så er det ubetydelig. Vil du overklokke minnet senere (noe som ikke er så vanskelig) så spørs det om en ikke skal investere litt på minnet. Men det krever også en del bedre kjøling. Som sagt så er de som er litt dyrere bedre minnebrikker, det er en forskjell på 16-19-19 og 16-16-16, om det betyr noe for deg må du nesten avgjøre selv. Men selv ville jeg heller kjøpt ripjaws 3200 cl14-14-14 og kjørt de opp på 3600 cl16-16-16, eller bare foreløbig kjørt de på 3200, fremfor å kjøpe de 16-19-19 brikkene. 

Men nå er ikke jeg så opptatt av lys heller :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

I stedet for å kjøpe trident z så kan en kjøpe ripjaws til ca 350 kr mindre, hvis en sammenligner rett.

https://www.komplett.no/product/916430/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-rgb-3600mhz-16gb

3200 cl14 blir enda verre, hvis en sammenligner rett.

De jeg anbefalte var 3600mhz CL16 med 16-19-19-39 timings, til 1549 på komplett.

3200mhz CL14 er dyrere, fordi de faktisk er raskere og bedre enn 3600mhz CL16. Det er ikke enda verre. Lavere latency og timings gir bedre ytelse, og er viktigere enn hastigheten.

lintho2 skrev (59 minutter siden):

Forskjellen er timings. Den dyreste har 16-16-16-36 timings. De kan derfor overklokkes høyere eller kjøre på lavere voltage. Men dersom du ikke skal overklokke manuelt, og kjøre xmp profil så har det ingenting å si. Da begge minnebrikkene yter likt ut ifra boksen når man setter på xmp profil.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (10 minutter siden):

De jeg anbefalte var 3600mhz CL16 med 16-19-19-39 timings, til 1549 på komplett.

3200mhz CL14 er dyrere, fordi de faktisk er raskere og bedre enn 3600mhz CL16. Det er ikke enda verre. Lavere latency og timings gir bedre ytelse, og er viktigere enn hastigheten.

 

Drit i overklokkingen. 16-19-19 er dårligere brikker ut av boksen. Nå må du gjerne forklare hvorfor du da anbefaler de 16-19-19 brikkene som koster mer enn 3200 cl14 som du sier yter bedre. 3200 cl14 er ikke dyrere og koster 1489 kr.  Det var prisforskjellen opp til lignende trident z sett jeg sammenlignet med. Det jeg skal frem til her er at ripjaws er mye rimeligere brikker. Det er jo ikke så vanskelig å forstå det hvis en sammenligner like raske brikker med samme timings. Men i det hele sliter jeg å forstå meg på argumenteringen din med mindre det er lysene og utseende du argumenterer på her. Hva er grunnen for at du anbefaler dyrere og dårligere minnebrikker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (3 minutter siden):

Drit i overklokkingen. 16-19-19 er dårligere brikker ut av boksen. Nå må du gjerne forklare hvorfor du da anbefaler de 16-19-19 brikkene som koster mer enn 3200 cl14 som du sier yter bedre. 3200 cl14 er ikke dyrere og koster 1489 kr.  Det var prisforskjellen opp til lignende trident z sett jeg sammenlignet med. Det jeg skal frem til her er at ripjaws er mye rimeligere brikker. Det er jo ikke så vanskelig å forstå det hvis en sammenligner like raske brikker med samme timings. Men i det hele sliter jeg å forstå meg på argumenteringen din med mindre det er lysene og utseende du argumenterer på her. Hva er grunnen for at du anbefaler dyrere og dårligere minnebrikker? 

Du som hevdet at trident z var overpriset, også nevnte du 3200mhz cl14 brikkene, og hvor dyre de car.

Men det du ikke tok med i regnestykket var at ripjaws sine på 3200mhz til 999 har CL16, så derfor de er så billige fordi de er dårligere. 

Og nei, de med 16-16-16-36 er ikke bedre ut av boksen enn 16-19-19-39, de er like sålenge man ikke skal overklokke utover den hastigheten de er solgt med. 

For meg virker det ut som du roter det endel til med hastighrt, timing og latancy. Kan du la det ligge, og slutte å avspore tråden. 

Ripjaws sine til 1750 er 16-16-16-36, og identiske med de fra Trident Z til 2100. Men om trådstarter ikke skal overklokke utover 3600mhz eller kjøre ned voltage eller timing, så vil han få lik ytelse med trident z brikkene til 1550 med 16-19-19-39, de yter identisk med 3600mhz og CL 14 latency. 

Derfor anbefaler jeg trident z, fordi de gir lik ytelse og koster minst om man ikke skal overklokke manuelt, men kun kjøre xmp profil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (58 minutter siden):

Du som hevdet at trident z var overpriset, også nevnte du 3200mhz cl14 brikkene, og hvor dyre de car.

Men det du ikke tok med i regnestykket var at ripjaws sine på 3200mhz til 999 har CL16, så derfor de er så billige fordi de er dårligere.

Drar du alt opp av en flosshatt?

Det er noe du ikke forstår med å sammenligne rett, eller ense sammenhengen. Samtidig prater du rundt deg selv og da blir det vanskelig.

Men jeg står for det jeg har anbefalt her. 3600 pluss å kjøpe en kjøler ved siden av samt ett par ripjaws 3200 cl14. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (21 minutter siden):

Drar du alt opp av en flosshatt?

Det er noe du ikke forstår med å sammenligne rett, eller ense sammenhengen. Samtidig prater du rundt deg selv og da blir det vanskelig.

Men jeg står for det jeg har anbefalt her. 3600 pluss å kjøpe en kjøler ved siden av samt ett par ripjaws 3200 cl14. 

Komplett har ikke ripjaws 3200 med cl14, kun cl16. Elkjøp har 3200mhz cl14 ripjaws, med de har så og si samme pris som de fra trident z som jeg anbefalte med 3600mhz cl16, kun 50-lapp i forskjell.

Du trenger ikke å ta dette så personlig, dette blir rett og slett for dumt. At du er fan av ripjaws er helt greit. Men hold deg fra personangrep, og flosshatt.

Fordelen med trident z er at de tåler høyere spenning enn ripjaws. Kjører du spenning opp for mye på ripjaws resulterer det i blue-screen under last, det problemet har man ikke med trident z. Jeg har testet begge brikker.

Det handler ikke kun om rgb, slik du tilsynelatende tror. Du trenger ikke ta det personlig at jeg ikke anbefaler ts ripjaws. Jeg anbefaler de ikke fordi trident z brikkene tåler høyere spenning. 

Men for meg virker det ut som du kun er ute etter å krange, av prinsipp, fordi du må vinne denne diskusjonen. 

Kan du la den ligge nå. Jeg har anbefalt trident z, mens du har anbefalt ripjaws. Du kan ikke tvinge ts til å velge ripjaws, det blir for dumt. Nå har begge sagt sin mening, og da kan vi la det være opp til ts å velge hva han vil gå for/ kjøpe. Ikke at det burde ha så mye å si.

Dette blir siste svar fra meg til deg i denne tråden. Var det noe mer får du heller ta det på pm. Gidder ikke spamme ned tråden her ytterligere.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. Jeg ser for meg at dere har kranglet i poster tidligere siden det gikk fra forslag til irritasjon ganske raskt. ?

Jeg tror nok jeg tar de billigeste siden jeg ikke kommer til å overklokke uansett.

 

Men, jeg kjøper 3600X. Trenger jeg fortsatt å kjøpe ekstra kjøling, eller er den som følger med god nok hvis jeg ikke skal overklokke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lintho2 skrev (56 minutter siden):

Takk for svar begge to. Jeg ser for meg at dere har kranglet i poster tidligere siden det gikk fra forslag til irritasjon ganske raskt. ?

Jeg tror nok jeg tar de billigeste siden jeg ikke kommer til å overklokke uansett.

 

Men, jeg kjøper 3600X. Trenger jeg fortsatt å kjøpe ekstra kjøling, eller er den som følger med god nok hvis jeg ikke skal overklokke?

Om du ikke skal overklokke, så er den som følger med mer enn god nok :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...