Gå til innhold

Google legger ned vindkraft-dragen Makani


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må være verdens dummeste energiprosjekt. At det legges ned er verdens minste overraskelse, men at det ble støttet av et oppegående selskap som Google er en overraskende stor overraskelse. Trøsten får være at Google har råd til å tape pengene, og at noen optimistiske og kreative kitere fra Voss har hatt det gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Proton1 said:

Dette må være verdens dummeste energiprosjekt. At det legges ned er verdens minste overraskelse, men at det ble støttet av et oppegående selskap som Google er en overraskende stor overraskelse. Trøsten får være at Google har råd til å tape pengene, og at noen optimistiske og kreative kitere fra Voss har hatt det gøy.

Selv synes jeg fortsatt "Solar Freaking Roadways" for noen år tilbake tar den kaka. Fra et rent ingeniørperspektiv er det spennende greier Makani drev (driver?) med, men i praktisk gjennomførelse er det vanskelig å skjønne hvordan dette skal konkurrere med vindturbiner.

 

>Fra Voss

Sikker på du ikke blander Makani med Kitemill? Ser ikke det står Voss i artikkelen noe sted, av det jeg vet holder Kitemill det fortsatt gående.

Endret av P6ZCKBJX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Dette må være verdens dummeste energiprosjekt. At det legges ned er verdens minste overraskelse, men at det ble støttet av et oppegående selskap som Google er en overraskende stor overraskelse. Trøsten får være at Google har råd til å tape pengene, og at noen optimistiske og kreative kitere fra Voss har hatt det gøy.

Prøv en kite en gang, og tipper du endrer mening :) Det er enorme krefter i en kite som kjøres i sirkel.

Synd Google dropper dette, har stor tro på slike konsepter pga:

Du kan med en relativt liten kite sveipe over et stoooort areal.

Du kommer høyere opp, der det er mer vind.

Roterende møller satt opp i store parker skygger for hverandre, det vil ikke dette konseptet gjøre i like stor grad.

Du sparer store mengder materialer som stål/glassfiber.

Naturinngrepene kan kanskje diskuteres, men jeg mener de blir noe mindre.

Edit: Du slipper også det store momentet i fundamentet som en tradisjonell vindmølle har, så du kan spare mye på mindre omfattende bøye og fortøyning, når det kommer til flytende vindkraft.

Håper norske kitemill klarer å lykkes, nå som google gir seg, så får vi et nytt norsk eksporteventyr :D

 

 

 

Endret av 5V115MSQ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

P6ZCKBJX

Sikker på du ikke blander Makani med Kitemill? Ser ikke det står Voss i artikkelen noe sted, av det jeg vet holder Kitemill det fortsatt gående.

Proton svar

Du har helt rett. Jeg husket det var Kitemill som kom fra Voss, ikke Makani, i det øyeblikk jeg trykte "Post" - da var det for sent. Men prosjektene er ganske like, så kommentarene står seg uansett selv om det var trist at ikke Google sine (bortkastede) penger landet på Voss.

Lenke til kommentar

Høydevind baserer seg på at det blåser mer og jevnere i høyden enn det det gjør på bakkenivå. Det betyr at steder som er uegnet for landbasert vind kan være aktuelle for høydevind, og at steder aktuelle for landbasert vind kan produsere mer med høydevind. Ulempen er at noe av energien går med for å holde konstruksjonen flyvende* mens en vindmølle står støtt på fundamentet sitt. 

Kommersielt ligger utfordringen i at høydevind fortsatt er svært umodent mens pris på konvensjonell vindkraft synker stadig. Kanskje høydevind kan skaffe seg en nisje der det er vanskelig å finne gode steder å bygge landbasert vindkraft?

Kitemill sitt konsept har en fordel over Makani sitt i at de ved å plassere generatorene på bakken kan lage den flyvende delen av konstruksjonen lettere. Jeg tror lav vekt er svært viktig for å kunne utnytte den ekstra energien vind har i høyden, det virker som Kitemill er på rett kurs der. Det er også viktig å lage en konstruksjon som er mest mulig autonom og vedlikeholdsfri, usikker på hvor langt fremme Kitemill er på det feltet men de har i det minste endret konseptet sitt så kitene tar av selv i stedet for å måtte startes ved håndmakt/kran.

*Det er noen håndfuller med høydevindselskaper i verden. Jeg følger egentlig bare med på Kitemill men jeg *tror* noen av de andre satser på konstruksjoner som er lettere enn luft, da slipper de bruke energi på å holde seg flyvende men det gir kanskje utfordringer når konstruksjonene skal flyttes i trygghet for ekstremvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...