Gå til innhold

Oppgradere stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Hei!

Har er snart 10 år gammel stasjonær som jeg tenker på oppgradere litt. Den ble i sin tid satt sammen av deler jeg fikk anbefalt her på forumet :)

Eneste jeg har gjort med den etter bygging er på bytte til SSD'er + et par ekstra snurredisker.

  • ASUS Maximus III GENE, P55, Socket-1156 DDR3, m-ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16
  • Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte
  • Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2x USB, 1x FW, Audio
  • Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan
  • Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 725/1000MHz, Full-Retail
  • 1x Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/4X HyperX 2GB DDR3, CL8-8-8-24, 240pin, 1.65

Er det noen rimelige oppgraderinger som kan anbefales? I hovedsak ønsker jeg å få den så stille som mulig da den suser som ett uvær i dag. Brukes for det meste til fotoredigering (Lightroom og PS) og litt 3D (Sketchup) - ikke gaming. Kommer til å kjøpe ny skjerm  i nær fremtid (noe alla denne https://www.komplett.no/product/1140396/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-35-curved-gamingskjerm-tuf-vg35vq, så skjermkort må kunne fikse det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den greier seg forsåvidt bra til mitt bruk i dag, men kunne godt vært litt kjappere i Lightroom til tider. Hadde håp om at det kunne løses ved å kun bytte ut et par komponenter. Men ok - om det meste er utdatert forstår jeg at det kanskje ikke finnes så mye kompatible komponenter lengre. :)

PSU er like gammel ja.

Tenkte å bruke rundt 3-4 lapper, men om det er så mye som må byttes får jeg kanskje vurdere å bygge meg en ny fra scratch.. :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Maranello said:

Den greier seg forsåvidt bra til mitt bruk i dag, men kunne godt vært litt kjappere i Lightroom til tider. Hadde håp om at det kunne løses ved å kun bytte ut et par komponenter. Men ok - om det meste er utdatert forstår jeg at det kanskje ikke finnes så mye kompatible komponenter lengre. :)

PSU er like gammel ja.

Tenkte å bruke rundt 3-4 lapper, men om det er så mye som må byttes får jeg kanskje vurdere å bygge meg en ny fra scratch.. :) 

Det du kan gjøre i mellomtiden er å kjøpe en kanne med komprimert luft og noe kjølepasta. Få renset pcen. Du kan også vurdere å kjøpe noen ekstra vifter og en stillere kjøler til CPU.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden er det noe som anbefaler ts å kaste bort penger på komprimert luft, nye vifter og kjølepasta?

Vi snakker om en 10 år gammel PC, som ikke engang var high-end når den kom ut. 

Ny kjølepaste, eller nye vifter vil ikke ha en dritt å si. En gammel PC blir ikke mirakuløst bedre fordi man plutselig bestemmer seg for å bytte kjølepasta.

Det beste ts kan gjøre i mellomtiden er å spare pengene til ny PC.

PCen er ikke treg fordi det er dårlig kjøling, den er treg fordi den er gammel og flere år på overtid. En Opel Astra fra 1982 blir ikke bedre bare fordi man bytter motorolje på den, samme med gamle prosessorer hjelper ikke med å kun bytte kjølepasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...