Gå til innhold

Jobb på Oljeplattform - Er det håp?


Anbefalte innlegg

Driver å kurser meg mot offshore jobb for øyeblikket. Har nylig gjort meg ferdig med Geologi. Boreteknologi er nåværende fag. Er sykt stressa over hvordan det blir når jeg er ferdig. Har jeg kastet penger ut av vinduet? Vil det kunne være jobb å få? Jeg har fagbrev fra før, men ikke i mekanisk relatert fag. Så kjenner jeg er ekstremt skeptisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og ha et klart bilde av hvilken jobb du skal utføre er nok greit , offshore er ganske mye. 

det er jobber, og ha rett kompetanse og søke på de rette jobbene er nøkkelen, ofte kan det jo være en ide og jobbe litt på land for relevante selskaper med det du ønsker og gjøre offshore for og få en fot innenfor døren .  

Lenke til kommentar

Veldig mange tidligere offshore folk som også søker på jobber nå, ble jo sparket ca 50 tusen overflødige ca i 2015 eller deromkring. I operatørselskapene er det jo fortsatt bra hvis du klarer å komme inn der, men selv de har begynt å spare inn en del. Oljeservice kan være både og, mange får ikke allverdens gode avtaler lengre. Er mange som har funnet ut at det ikke er så fantastisk lenger offshore og kommet seg på land istedet. Det er vanskelig å si hva som passer deg. Hva er din motivasjon for å dra offshore? Det bør være de rette tingene som driver deg ellers vil du ikke klare det i lengden. Hva er evt alternativet hvis du skal jobbe på land?

Lenke til kommentar

Eg kjenner ikkje til korleis fordelinga på geologar er, men det er i alle fall ingen tvil om at det store fleirtalet av dei som jobbar på oljeplattform/offshore ikkje er geologar.

Eg ser ingen grunn til å være veldig stressa akkurat no. Sjølv om mange geologar som kan boreteknologi har hatt jobb med å bore etter olje og gass så vil det også i framtida være behov for fagfolk som beherskar dette fagfeltet.

Det store miljøfokuser har gjort at sjølv om vi sluttar å bore etter olje så vil det fortsatt være høgaktuelt å bore til andre formål.
CO2-lagring er eit av områda som det blir jobba mykje med akkurat no. Teknologien er ikkje heilt klar men planen er å hente CO2 ut frå atmosfæren og deretter pumpe gassen ned i bakken der den kan bli lagra trygt. Til dette treng ein fagfolk som kan finne ut kvar ein kan oppbevare gassen utan at den lek ut igjen.
Andre arbeidsoppgåver som nok blir meir vanleg er boring etter jordvarme og reint grunnvatn (særleg i land med dårleg tilgong på drikkevatn). I tillegg vil det også være stort behov for geologar som kan identifisere og sikre rasutsatte områder.

 

Så det er ikkje sikkert at du kjem til å få deg jobb med å bore etter olje, men at du finn deg jobbar der du får bruke utdanninga du har tatt er eg ganske sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...