Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sprekk i taket!


Anbefalte innlegg

Så dere kjøpte huset helt nytt?

Vel listingen er ikke slett arbeid det er helt feil utført! 

Man lister ikke hjørner på denne måten, dette vitner om at de har brukt ufaglært arbeid til å utføre ting. Ingen som har gått 2mnd på tømrerlinja hadde listet et hjørne på den måten. Dette betyr at flere ting som er mindre synlig kan være utført feil og med store mangler. Basert på det ville jeg tatt en sjekk med en sertifisert og uavhengig byggmester (ingen tilknytning til firmaet) på hele huset.



Hadde jeg sett den listingen når jeg var på visning ville jeg med en gang blitt meget skeptisk til fagkvaliteten på resten av arbeidet.

At det er glippe mellom listen og veggen er ikke feil, de har bare brukt de billigste taklistene man får kjøpt, noe utbyggere fort kan gjøre når de har gått tom for penger men må få ting ferdig og solgt/overlevert. Med mindre dere selv valgte de billigste listene.





 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at materiale kan se ut som en slags strekkpapp. En som bløtgjøres og som strekker seg stram og fin. Dette burde du selv ta tak i nå. Få en fagpersons vurdering. Og krev den type oppretting som behøves for å gi et varig resultat som ikke sprekker opp igjen.

Ser at det nevnes gipsplater i tak. Men, ville ikke det vært et himla arbeid å få sparklet plant etterpå? Jeg vet lite om strekkpapp nyttes i dag. Men har sett det i bruk på hus fra. f.eks. 50-tallet. Jeg er heller ikke faglært på noe som helst vis, så er det også tydeliggjort.

Kan hende det blir valg ala nye plater i hele rommet det ender med, eller andre løsninger ut i fra hva som er rimeligst muligens.

Kanskje det også kan være lurt å få vurdert om det foreligger fare for noe setningsskader (har med grunnen til huset å gjøre) ?

Endret av G
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Det kan være en utfrest profil som skaper det inntrykket.

Utfrest profil er det som skaper mellomrommet mellom vegg og list, det er helt i orden. Billigste taklisten man kan få kastet etter seg og var vanlig å bruke selv på 70-tallet når man bygde billige rekkehus ol.

Hjørnet derimot er ikke pga. noe utfrest profil, det er helt feil utført og man ser også flere mangler på listingen i hjørnet. Ingen faglærte ville utført hjørnet på den måten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

https://www.maxbo.no/trelast-og-byggevarer/trelast/listverk/taklist

Eksempel på at list har profil på innsiden nederst mot vegg:

462137_pb.jpeg

Ja, helt vanlig standard issue taklist nederst/billigst på prislista :). Du finner disse ofte i hus mange tiår tilbake tid hvor eiere ikke har byttet taklister og billigste listeopsjon ble valgt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var direkte styggt, dersom det skaper en uniform skygge og man vet at det ikke er ei glipe.

Men til hjørnet. Jeg ser for meg at de har møtt på noe som gjør at den ene listen med sig i hjørne har møtt en hindring som enten må fjernes, eller så må den andre listen senkes og kanskje noe sånn fugemasse nyttes for å fjerne glipen som da oppstår på oversiden av list.

Det beste da er kanskje å smi vekk noe treverk på listen som kan ta i mot f.eks. en hard knoll som hindre listen å presses opp. Uten å smi ut til der listen møter taket på utsiden. Eller om en kan dælje til den knollen litt uten å ødelegge noe (om i det hele tatt mulig)..

Nå er det mye styggt listverksarbeid rundtomkring da. Men, jeg er helt enig i at fagfolk burde ihvertfall jukse med vettet i behold, og ikke ta den ut så langt som de har gjort her. Dersom det er fagfolk da..

Selv garvede fagfolk kan ha en dårlig dag på jobben og gjøre en feil som de fristes å bare ignorere at oppstod. Selvsagt skal det ikke være slik, og det stiller store spørsmål ved om de gjør andre verre feil i sitt arbeid.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om de har listet slik for å skjule andre feil så ville jeg bare tatt ned listene for å se hva det er (etter eller under inspeksjon med fagperson;) Ta også gjerne frem vinkeljern og vater med en gang, du kan nok bare begynne å notere i "feil og mangler" lista her.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ta bilder før, under og etter prosessen.

Få gjerne den besøkende fagmann som skal kartlegge det til å ta ned den lista og la den bli nede så den andre parten får se "galskapen" om den finnes der. Da har du også på det tørre at du ikke har herjet med noe, men latt fagfolk ta i det, selv om jeg ikke tror at de kan ta deg på det, annet enn om du brekker listen og det koster noen få hundrelapper å erstatte den.

Men, jeg tipper at det kun er en dårlig utført listejobb. Det som er det alvorlige er jo sprekken og hvorfor. Er det dårlig grunnarbeid med det materiale de har jobbe med for å lage innertaket? Kan det være setningsskader..?

Men, det kan jo være noe galt utført med lettvegg som viser seg når listen nappes av. Ta av gulvlist kanskje også da, for å se om det viser seg der også under listverket.

IMG_20200128_143322.thumb.jpg.6311d93be5

Må bare få tilføyd siste kommentar om hjørnelistingen.

Siden det mest sannsynlig er en profil for å skape skygge, så går listen helt inntil veggen og stjeler fra begynnelsen på neste list og forstyrrer skyggespillets uniforme.. Dessto større grunn til å velge "45" graders kutt.

Men det er synlige feil som kanskje ikke forsikringen gir deg medhold i. Det vil sannsynligivs også ligge under 5 % regel for erstatning (altså kun listverket). Det får dere nesten regne på. Samt finne så mange feil og mangler på en gang som lar seg gjøre, slik at det blir dyrest mulig. Etterpå kan selger velge på hvilken måte han/hun ønsker å utbedre feilene på, for det plikter du å la de få gjøre. Du må også stille leilighet/hus til disposisjon for at de kan gjøre sine undersøkelser med evt. sine fagfolk. Og du burde ha kommentert det allerede under visning og satt forbehold om kjøpet da på listverkutførelsen. Alle kan jo se det, og da burde du på befaring ha sett det. Så ond er denne verdenen i boligmarkedet.

Men, jeg hadde ikke gitt meg på det med sprekken. Og jeg hadde også forsøkt å kommentere det dårlige listverksarbeidet som ihvertfall en grunn til å diskreditere utbyggeren for slett arbeid, og at det kan være mer skjult slett arbeid som ikke er helt bra.

Utbygger har også et renommé å ivareta. Det koster kanskje utbygger lite å bare fikse listene, om du er heldig. På en måte så er vel det en potensiell fordel for deg at utbygger fortsatt finnes og ikke er konkurs?

5 % regelen. La oss si det kostet 3 millioner å kjøpe leiligheten. Da bør samlet utbedring koste over kr 150 tusen å fikse. Men, den regelen kan unntaksvis fravikes dersom tingenes tilstand er av prekær nok art. Huseiernes Landsforbunds advokater kan sikkert rådgi deg der.

Regelen er heller ikke helt fastlåst på 5 % selv om det er utgangspunktet, mener jeg å ha hørt. Tror noen har greid å få den ned i f.eks. 4 % eller hvordan nå slikt forholder seg. Har null peiling på hvorfor og det der er advokatmat.

Å få avdekket evt. setningsskader er prioritet nummer 1. Det kan bli svindyrt å fikse opp i. Da har du garantert en sak. Når man ser hvor dyre fagfolk er på å sette opp et nytt bad/kjøkken. Så kan en gjerne regne med at å fikse setningsskader er dyrere?

Endret av G
Lenke til kommentar
buffy88 skrev (16 timer siden):

Ja høres ut som vi må få noen andre til å se på dette, og en tlf til forsikringsselskapet. 

Sånn skal det låte. Få hjula i gang, få noen profesjonelle til å se på det. Unnskyld uttrykket, men det ser helt sinnssykt ut til å være noe som skal være helt nytt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...