Gå til innhold

Lønnen til Microsofts leder bikket ti millioner i fjor


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+234981
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Som sagt, så kan jo folk mene hva dem vil om det. Selv så synes jeg det er helt innafor. Er jo ikke mine penger som går til spille i tillfelle.

Ikke før noen får den godt betalte jobben du har lyst på bare fordi de er i slekt med sjefen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fremstår som helt vanlig lederlønn.
Personlig mener jeg det er for mye, og at de er neppe er den verdt lønnen, men det er ikke unormalt.

Topplederne i selskaper som Equinor, Yara, Statkraft, Telenor, DNB, Orkla, Atea med flere har tilsvarende lønn, enkelte av de har også diverse opsjonsavtaler som kommer utenom som gjør at de tjener langt mer.

Så å si alle norske ledere i de store IT-selskapene tjener rundt 10 mill. eller mer.

Kimberly Lein-Mathisen, leder for Microsoft Norge, høres veldig norsk ut, men hun er amerikansk, utdannet ved Harvard Business School, og tidligere leder i noen av verdens største selskaper, som Proctor & Gamble, hvor hun var produksjonsleder.

Hun var vel medgrunder, og jobbet som toppleder i svenske Appear Networks AB, som gikk konkurs i 2018.
I juni 2016 fikk hun jobben i Microsoft, etter å ha jobbet for Orkla i noen år, men hun sitter også i styret i flere norske selskaper, blant annet Yara, å holder foredrag osv, slik at dersom lønnen er basert på lønnsinntekten hennes i skattelistene, er nok ikke alt fra Microsoft.

Forøvrig er vel Microsoft Development Center det som tidligere var norske Fast Search & Transfer, som startet på NTNU når Bjørn Olstad, som nevnes i artikkelen, tok sin doktorgrad.

Han har vært med i selskapet siden starten, som leder for selskapets teknologiske løsninger, lenge for Microsoft kjøpte det opp, som nok er en del av grunnen til at han har en gullkantet lønnsavtale.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (4 minutter siden):

Ikke før noen får den godt betalte jobben du har lyst på bare fordi de er i slekt med sjefen. 

 

Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg ikke hadde fått like mye som et familiemedlem så kunne jeg jo bare tatt en annen jobb. 

Så lenge du finner en jobb der du bestemmer lønna så er det selvfølgelig ikke et problem.  Var bare ikke klar over at du var i den posisjonen.  

Lenke til kommentar

Hvis jeg søker på en jobb hvor det står mellom meg og et familiemdlem hvor familiemeldemmet hadde fått mere lønn enn meg, så har jeg den fordelen at jeg kunne søkt på en tilsvarende jobb ett annet sted hvor lønnen var tilsvarende den samme som jeg hadde fått i nevnte bedrift. 

Altså hvis kvalifikasjonene var til stede. 

Jeg kan mene hva jeg vil om dette er urettferdig eller ikke, men det er bare sånn det er rundt om tror jeg, og jeg bryr meg ikke noe om det. Jeg hadde nok gjort det selv også hvis jeg var i samme situasjon.

Så dette er helt innafor for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg søker på en jobb hvor det står mellom meg og et familiemdlem hvor familiemeldemmet hadde fått mere lønn enn meg, så har jeg den fordelen at jeg kunne søkt på en tilsvarende jobb ett annet sted hvor lønnen var tilsvarende den samme som jeg hadde fått i nevnte bedrift. 

Altså hvis kvalifikasjonene var til stede. 

Jeg kan mene hva jeg vil om dette er urettferdig eller ikke, men det er bare sånn det er rundt om tror jeg, og jeg bryr meg ikke noe om det. Jeg hadde nok gjort det selv også hvis jeg var i samme situasjon.

Så dette er helt innafor for min del.

Du et alt for rund i kantene. Hvite menn som pusher 50 har det alt for godt. Du må bli mer bitter ?

Lenke til kommentar
Gadden skrev (13 minutter siden):

Du et alt for rund i kantene. Hvite menn som pusher 50 har det alt for godt. Du må bli mer bitter ?

Haha, jeg kan være ganske bestemt og "vanskelig" til tider, men stort sett gidder jeg ikke å bry meg med ting jeg ikke får gjort noe med. Hva andre tjener bryr meg midt i ryggen. 

Bare jeg trives med livet selv og den lønnen jeg har ut fra arbeidsoppgavene jeg utfører og tiden jeg bruker så sier jeg meg fornøyd. I en alder av 43 år så føler jeg også livet på en måte er "satt". Jeg får ikke gjort så mye mer med evt. utdannelse etc. uten at det skal koste mer enn en evt. fremtidig inntjening før jeg legger meg i penalet. 

Man skal leve også :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Synes ikke det var så skivebom jeg.

"Bruttoårslønn i NOK for Ledernes medlemmer i 2017." Dette er jo ikkje snakk om bedriftsledarar, men mellomledarar som er medlem i organisasjonen "Lederne". Eg tviler sterkt på at det er noen bedriftsledarar som er medlemmer i den organisasjonen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...