Gå til innhold

Erfaring med forlenge fiber fra Telenor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger fiberkabel SC eller LC? som regel SC for telenor vil jeg tro:

5 Pcs SC to SC Fiber Coupler Flange Fiber Optical Adapter Connector Singlemode

10m/11yd SC to SC Duplex Single Mode SC-SC Fiber Optic Cable Patch Cord Jumper

Har ingen problem med selv å kjøte flere slike fiberkabel, men nå vet vi lite om lenge på fiberen fra før og transceiver for det finnes alt fra 5 km til 20 km eller lengere.

Skal slikt termineres i vegg etc blir det fort litt mere komplisert, billigste måte er å ha den i kabellist etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
8 hours ago, LMH1 said:

Du trenger fiberkabel SC eller LC? som regel SC for telenor vil jeg tro:

5 Pcs SC to SC Fiber Coupler Flange Fiber Optical Adapter Connector Singlemode

10m/11yd SC to SC Duplex Single Mode SC-SC Fiber Optic Cable Patch Cord Jumper

Har ingen problem med selv å kjøte flere slike fiberkabel, men nå vet vi lite om lenge på fiberen fra før og transceiver for det finnes alt fra 5 km til 20 km eller lengere.

Skal slikt termineres i vegg etc blir det fort litt mere komplisert, billigste måte er å ha den i kabellist etc.

Nei, UPC blir feil. APC er det Telenor bruker. Kanskje ro ned litt når du ganske tydelig ikke har peiling på det du svarer på. 

Skal helst ikke patches noe mer enn nødvendig uansett. (ser maks jalla ut også :D) 

 

Jeg hadde brukt ny fiber fra inntaksboks ute til nytt punkt inne for å få det så greit som mulig.

Er like greit å bare ringe Telenor og spørre om de har pris på det og mulighet til å sende montør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (43 minutter siden):

Er like greit å bare ringe Telenor og spørre om de har pris på det og mulighet til å sende montør. 

Telenor tar sikket mellom 3000 kr og 5000 kr. Hvis det er snakk om fiberkjøting. Så er billigere å kjøpe mye fibere på ebay til 1 april.

Godt mulig det blir billige med ethernet. Med mindre man bor i et borettslag godt mulig man får rabatt der, eventuelt om flere gjør det samtidig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
12 hours ago, RickyG said:

Nr du sier i teorien, hva trenger jeg for å skjøte den selv? 

Spørs litt på jobben da, en del steder trenger du sikkert bare å terminere fiberen på nytt om du bruker kveil fra inntaksboks, eventuelt så må du jo ha en fiberspleiser.

Du kjenner ingen som jobber i et firma som jobber med fiber og kan hjelpe deg da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...