Gå til innhold

Dramatisk på Oslo lufthavn: Mistet kontrollen, men kom seg ut av stup kun 50 meter over bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sheldon C skrev (21 minutter siden):

Holy crap!! Glad jeg ikke var passasjer på det flyet!

Står vel ikke noe om hvorfor pilotene unnlot å avise? Var de i tidsklemme eller var det for å redusere kostnader?

Noen som vet hvor mye en avising koster?

Som du skriver, det kan ha med kostnad å gjøre (kva er kultur i selskpaet, korleis er CPT?). Det kan ha med duty-time eller andre tidsbegrensinger å gjøre. Kanskje han vurderte situasjonen som tryg og ingen behov for de/anti-ice? Vanskelig å si uten å vite hans utdannelse, erfering, holdning, kunskap, osv

Lenke til kommentar
On 2/2/2020 at 12:08 AM, aomt said:

Som du skriver, det kan ha med kostnad å gjøre (kva er kultur i selskpaet, korleis er CPT?). Det kan ha med duty-time eller andre tidsbegrensinger å gjøre. Kanskje han vurderte situasjonen som tryg og ingen behov for de/anti-ice? Vanskelig å si uten å vite hans utdannelse, erfering, holdning, kunskap, osv

I følge rapporten hadde de planlagt før avgang fra Bern at de skulle gjøre oppholdet på Gardermoen så kort som mulig. De hadde derfor tatt med nok drivstoff så de skulle slippe å fylle, og de hadde ikke planlagt å avise. Kostnaden ved avising ville blitt fakturert kunde, så det skulle ikke ha noe å si. Det er ikke kjent at det ville "medført ulemper av betydning å komme litt senere fram til Torp."

Havarikommisjonen antyder at det kan være et tilfelle av "plan continuation bias", altså at man holder seg til opprinnelig plan selv om forutsetningene endrer seg.

Lenke til kommentar
Lamda2 skrev (12 timer siden):

I følge rapporten hadde de planlagt før avgang fra Bern at de skulle gjøre oppholdet på Gardermoen så kort som mulig. De hadde derfor tatt med nok drivstoff så de skulle slippe å fylle, og de hadde ikke planlagt å avise. Kostnaden ved avising ville blitt fakturert kunde, så det skulle ikke ha noe å si. Det er ikke kjent at det ville "medført ulemper av betydning å komme litt senere fram til Torp."

Havarikommisjonen antyder at det kan være et tilfelle av "plan continuation bias", altså at man holder seg til opprinnelig plan selv om forutsetningene endrer seg.

Kan godt hende, ja. Virker litt rart å droppe de/anti ice om det var skikkelig dårlig vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...