Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC til allround-bruk (8-12k)


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg vurderer å kjøpe meg ny stasjonær PC, da min nåværende er både både gammel og utdatert. Det er nok ikke noe poeng i å oppgradere den.

Den nye skal brukes til litt av hvert. Jeg spiller lite i dag, men har lyst til å ha muligheten, da jeg kanskje vil spille mer. Ellers skal den brukes til generell skole/jobb, noe fotoredigering og ellers generell bruk. Jeg trenger kun selve PC-en, alt av tastatur/mus, høyttalere, skjermer osv. har jeg fra før, og vil beholde inntil oppgradering senere. 

PC-en skal stå i stua, så det er greit om den ikke bråker ekstremt mye. Allikevel vil jeg tro nesten alt er bedre enn lydnivået jeg har på dagens maskin, så jeg er ikke veldig kravstor. WiFi hadde vært veldig fint, så jeg endelig kan fjerne kabelen jeg har liggende på gulvet. Jeg tenker 500 GB lagring er minimum. Ellers har jeg ikke spesielle preferanser. 

Jeg tenker et budsjett på 8-12k i utgangspunktet, men det er ikke helt låst. Denne PC-en tenker jeg å beholde i mange år, og muligens oppgradere litt underveis, så det er greit om det er tatt høyde for. 

Jeg ønsker å kjøpe ferdigbygd, fortrinnsvis fra Komplett.no, men kan også kjøpe fra andre seriøse sider om det finnes veldig gode tilbud. 

Det er ikke sånn at jeg har spesiell hast med å få denne nye maskinen, så dersom det ikke finnes noen gode tilbud i dag, kan jeg gjerne vente en mnd eller to. 

På forhånd takk for hjelp! :) 

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sparer fort nokså mye på å bygge selv, men er jo en trygget å få det ferdig bygget. (Sist jeg tok en sjekk for 5-6 pr siden var det 3000,- mer å kjøpe samme ferdig bygd fra Komplett for en PC til 12000,-)

Kjapt så ville jeg trengt følgende som en grei allround maskin:

CPU - AMD 3600 - 6 kjerner, 12 tråder og kan brukes bra med medfølgende kjøler når man ikke overklokker. (sparer en del der)

3700 er litt dyrere med gir 8 kjerner/16tråder

Skjermkort: Nvidia 2060 (mulig Super) - Gir bra flyt i 1080 oppløsning på de fleste spill.

Minne: 16Gb 3200MHz - Kan greie seg med 8 også for det meste, men ikke så veldig dyrt med 16 om dagen heller.

Harddisk: M.2 SSD fra Samsung på 500GB. Denne festes rett på hovedkort

Hovedkort: B450 chipset fra Asus, Gigabyte eller MSI. Asus B450-F eller I funker rett ut av esken med de nye CPUene, og ikke veldig høy pris. I er lite hovedkort for en mindre maskin.

Strømforsyning: 500-650W holder mer enn nok.

Kabinett: Finn ett du liker som passer med størrelsen på hovedkortet. Ville anbefalt Fractal sitt lille Node kabinett med ITX hovedkort. Tar da liten plass, samt at det følger med 3 stk stille vifter som gjør at du ikke trenger slikt ved siden av.

Billige kabinetter er blitt meget bra om dagen, så ikke vær skremt av de som koster rundt 500,- heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan igjen anbefale den jeg kjøpte på black friday:

https://www.diskusjon.no/topic/1861602-pc-noen-bedre/page/2/#comments

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

Ingen problemer, lav støy, fungerer helt mega.

Lite lagringsplass løste jeg ved å kjøpe ekstern harddisk til 700 kr for 1 terabyte hos Elkjøp.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Å bygge selv er nok billigere ja, men jeg har rett og slett ikke kompetansen til å gjøre det selv. Vet det er mulig å lære seg, men føler meg ikke helt trygg på å gjøre det allikevel. Sist gang jeg kjøpte PC fikk jeg noen til å bygge for meg. Det gikk fint, men PC-en ble et kaos innvendig med kabler. At det koster 3000 kr hos Komplett var mer enn jeg trodde da ...

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (13 minutter siden):

Takk for innspill. Å bygge selv er nok billigere ja, men jeg har rett og slett ikke kompetansen til å gjøre det selv. Vet det er mulig å lære seg, men føler meg ikke helt trygg på å gjøre det allikevel. Sist gang jeg kjøpte PC fikk jeg noen til å bygge for meg. Det gikk fint, men PC-en ble et kaos innvendig med kabler. At det koster 3000 kr hos Komplett var mer enn jeg trodde da ...

Det enkleste er å bruke konfiguratoren til Komplett og komme frem til den som passer deg, så åpne ny fane i nettleseren og finne frem alle komponentene og legge de i handlekurven. For så å sammenligne til mellom dem. Lite tips er å kjøpe Windows 10 lisens ett annet sted, kjøpte nettopp til 139,- tror jeg det var helt lovlig. 

Hvis du sammenligner prisene før og etter montering, og ser ett par bygge guider på youtube (Linus Tech Tips har flere), så er det enkelt å skjønne hva man skal gjøre.

Med en mobil med kamera så får du kjapt hjelp her inne også hvis du står fast.

Alt passer egentlig kun 1 plass om dagen. Det vanskeligste er nok M.2 SSDen og installere Windows.

Trenger nomalt kun 1 stjernetrekker for montering.

 

Men skjønner veldig godt de som ikke ønsker å gjøre det selv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (9 timer siden):

Ser den var nede til under 8k under BF. 

Hva med denne, er den bedre enn den du linka?

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/50818/hp-pavilion-gaming-0686no-stasjonar-pc-sort

Ser ut til å ha bedre CPU, ram og SSD? Har mulighet til å kjøpe den til rundt 8,5k. 

Er det en god deal eller finner man noe tilsvarende eller bedre på Komplett til samme pris?

Hva vil det egentlig si at PC-en er av merket HP når det er snakk om stasjonære PC-er? Er det bare at kabinettet er HP sitt? Alle de andre delene ser jo ut til å være fra andre produsenter. Vil ikke si jeg er veldig fan av designet på disse maskinene, men det spiller jo ikke så stor rolle egentlig. 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (1 time siden):

Ser den var nede til under 8k under BF. 

Hva med denne, er den bedre enn den du linka?

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/50818/hp-pavilion-gaming-0686no-stasjonar-pc-sort

Ser ut til å ha bedre CPU, ram og SSD? Har mulighet til å kjøpe den til rundt 8,5k. 

Er det en god deal eller finner man noe tilsvarende eller bedre på Komplett til samme pris?

Hva vil det egentlig si at PC-en er av merket HP når det er snakk om stasjonære PC-er? Er det bare at kabinettet er HP sitt? Alle de andre delene ser jo ut til å være fra andre produsenter. Vil ikke si jeg er veldig fan av designet på disse maskinene, men det spiller jo ikke så stor rolle egentlig. 

Var da jeg kjøpte den.

Jeg tenkte lenge over den du linka til også. Det som tippa i den jeg valgtes favør, var at den hadde cd-brenner (optisk drev ^^). Den har litt svakere maskinvare, og 256 gb mindre lagringsplass.

Men det er egentlig ingen diskusjon, for kun 1500 kr mer får du nok 20-30% bedre maskin, etter hva jeg klarer å se. Jeg ville gjort det. Du kan kjøpe både cd-spiller og alt mulig annet om du vil i etterkant.

Jeg har ikke peiling på å bygge selv eller andre stedet, dette er bare den lille kunnskapen jeg har.

Vet ikke noe om produsentmerkevarenavn eller sånne ting heller.

Anbefaler å se gjennom tråden min og spørre de som har innsikt på privat melding, fikk masse god hjelp, er flinke folk med data på forumet her.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

...

Har sett litt mer på det nå, og tror kanskje jeg heller vil kjøpe fra Komplett pga. mulighetene for å oppgradere senere. Det virker mer låst på disse ferdiglagde maskinene fra Elkjøp. 

 

AndersT2 skrev (12 timer siden):

Det enkleste er å bruke konfiguratoren til Komplett og komme frem til den som passer deg, så åpne ny fane i nettleseren og finne frem alle komponentene og legge de i handlekurven. For så å sammenligne til mellom dem. Lite tips er å kjøpe Windows 10 lisens ett annet sted, kjøpte nettopp til 139,- tror jeg det var helt lovlig. 

Hvis du sammenligner prisene før og etter montering, og ser ett par bygge guider på youtube (Linus Tech Tips har flere), så er det enkelt å skjønne hva man skal gjøre.

Med en mobil med kamera så får du kjapt hjelp her inne også hvis du står fast.

Alt passer egentlig kun 1 plass om dagen. Det vanskeligste er nok M.2 SSDen og installere Windows.

Trenger nomalt kun 1 stjernetrekker for montering.

 

Men skjønner veldig godt de som ikke ønsker å gjøre det selv også.

Har sett på en ny PC nå: 12499 kr

https://www.komplett.no/product/1139834/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-a140-gaming-pc

Dersom jeg legger alle komponentene i handlekurven kommer det på 11922 kr, og det er uten Win10, så i dette tilfellet virker det billig å få den levert ferdigbygd. Mulig det er fordi jeg fant en PC som var satt ned 17 %. 

Noen tanker om denne? Virker som en PC som er en del kraftigere. 

Noen endringer jeg burde gjøre? WiFi ser ikke ut til å være inkludert. Trenger jeg eget kort eller er USB like bra? Lurt å legge til en CPU cooler? Et mer spennende kabinett hadde vært gøy, men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på det. Blir fort nærmere 14k det her. 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (9 timer siden):

Har sett litt mer på det nå, og tror kanskje jeg heller vil kjøpe fra Komplett pga. mulighetene for å oppgradere senere. Det virker mer låst på disse ferdiglagde maskinene fra Elkjøp. 

 

Har sett på en ny PC nå: 12499 kr

https://www.komplett.no/product/1139834/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-a140-gaming-pc

Dersom jeg legger alle komponentene i handlekurven kommer det på 11922 kr, og det er uten Win10, så i dette tilfellet virker det billig å få den levert ferdigbygd. Mulig det er fordi jeg fant en PC som var satt ned 17 %. 

Noen tanker om denne? Virker som en PC som er en del kraftigere. 

Noen endringer jeg burde gjøre? WiFi ser ikke ut til å være inkludert. Trenger jeg eget kort eller er USB like bra? Lurt å legge til en CPU cooler? Et mer spennende kabinett hadde vært gøy, men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på det. Blir fort nærmere 14k det her. 

Raskere minne? 3200mhz eller 3600mhz

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (På 31.1.2020 den 0.34):

Har sett litt mer på det nå, og tror kanskje jeg heller vil kjøpe fra Komplett pga. mulighetene for å oppgradere senere. Det virker mer låst på disse ferdiglagde maskinene fra Elkjøp. 

 

Har sett på en ny PC nå: 12499 kr

https://www.komplett.no/product/1139834/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-a140-gaming-pc

Dersom jeg legger alle komponentene i handlekurven kommer det på 11922 kr, og det er uten Win10, så i dette tilfellet virker det billig å få den levert ferdigbygd. Mulig det er fordi jeg fant en PC som var satt ned 17 %. 

Noen tanker om denne? Virker som en PC som er en del kraftigere. 

Noen endringer jeg burde gjøre? WiFi ser ikke ut til å være inkludert. Trenger jeg eget kort eller er USB like bra? Lurt å legge til en CPU cooler? Et mer spennende kabinett hadde vært gøy, men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på det. Blir fort nærmere 14k det her. 

Ser ut som en bra maskin. Godt de ikke tar for mye for jobben lenger, så når du er usikker på egne ferdigheter med å bygge selv så det er nok ett godt valg å kjøpe ferdig.

Wifi-kort kan du legge til ved siden av. Er veldig enkelt å montere selv. Ta av sidepanelet, skru ut 1 skrue og fjerne braketten som dekker til PCI-e utgangen bak på kabinettet, dytte inn kortet og skru til skruen igjen. Windows fikser selv driverne når du starter opp igjen.

Monterte dette nettopp selv i en PC hjemme: https://www.komplett.no/product/800007/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac68-nettverkskort

Ikke noe ekstra strømkabler eller noe internt. Og du kan velge mellom å ha antennene direkte koblet på kortet, eller via en brakett som kan stå hvor det er bedre signaler. (Magnetisk for å montres på siden av kabinettet funket for meg).

For USB versjon så bør du ha USB forlenger slik at dongelen ikke er i fare for å knekke når man håndtere PCen. Det funket ok en stundt for meg, men syntes det vare bedre med skikkelig intern. USB versjonene er ofte ikke like raske som det jeg f.eks. linket til.

Kjøleren som følger med CPUen og denne PCen er mer enn godt nok til å kjøre CPUen, og bråker ikke veldig mye heller. Du får bedre kjøling med annen kjøler, men det er hvor mye man ønsker å legge i det.

 

Varnerius skrev (På 31.1.2020 den 10.32):

Raskere minne? 3200mhz eller 3600mhz

Hjelper noe, men man må også huske å aktivere det i BIOS.

Lenke til kommentar

Du kan be dem på Elkjøp om å fikse det der hvis du vil oppgradere seinere. Og det var litt av grunnen til at jeg kjøpte ferdig pc, for å slippe å tenke på å bygge og styre med det, bruke timer på det. Så går det galt, så er det ditt ansvar, så ødelegger du hele greia til 10 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...