oophus Skrevet 21. januar 2020 Skrevet 21. januar 2020 aanundo skrev (29 minutter siden): Metanoproduksjon er egentlig en alternativ CO2- lagring, og vi slipper lageret i Nordsjøen. Resirkulering av CO2. Det blir vell mer utsettelse av utslipp? Det er jo fremdeles ikke nullutslipp, og problemet med metan til brenselcelle i transport har vi vell ikke løst ennå? Brenselceller på metan krever jo rundt 700 grader varme, med mindre levetid enn rent hydrogen. 2
Rildonaldo Skrevet 21. januar 2020 Skrevet 21. januar 2020 aanundo skrev (8 timer siden): Ammoniakk er en giftig gass, og logistikken blir vanskeligere enn med metanol. 1,3 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen blir 1 liter metanol, så "Gjenbruk av CO2" er kanskje et godt begrep for å karakterisere metanol. Dersom Klemetsrud og Norcem leverte sin CO2 til Kjeldbergodden er det ca den mengden som trengs for å lage 900 000 tonn metanol. Dersom bilene bruker denne metanolen fikk vi 45 000 dieselbiler bort fra veiene, og en reell reduksjon av CO2-utslippene. Grunnen er at CO2 fra avfall og sementproduksjon, som kan fanges, slippes ut av bilparken og ikke direkte ut i luften, som i dag. Metanoproduksjon er egentlig en alternativ CO2- lagring, og vi slipper lageret i Nordsjøen. Resirkulering av CO2. Du gir deg ikke med at Tjeldbergodden skal lage metanol av CO2, er du tungnem eller liker du bare ikke å forholde deg til virkeligheten? 3
Simen1 Skrevet 22. januar 2020 Skrevet 22. januar 2020 (endret) Bjørn Eng skrev (På 20.1.2020 den 11.12): Hydrogen er ikke mer farlig enn bensin, diesel eller batterier. Det blir ikke mer sant over tid av å fornekte det faktum at hydrogen veldig lett blir eksplosiv blanding og en enorm risiko på lukkede steder. Vi kan prise oss lykkelig at det ikke gikk med noen hydrogenbiler i et parkeringsanlegg på Sola. Sturle S skrev (På 20.1.2020 den 16.10): Hydrogen tek ikkje fyr i flytande form, og det trengst ein del energi for å fordampe det. Vann koker ved 273 K, langt over normal omgivelsetemperatur. Hydrogen koker ved 20 K, langt under normal omgivelsetemperatur. Fordampningsvarmen til vann er 40,65 kJ/mol. Fordampningsvarmen til hydrogen er bare 0,45 kJ/mol, nesten en faktor 100 i forskjell. Regner man per kg blir forskjellen over 800 ganger. For ikke å snakke om at vann allerede er fullstendig forbrent og dermed ikke utgjør noen brannfare. Sammenlignet med flytende nitrogen så fordamper hydrogen ca 6 ganger lettere, før man tar hensyn til det lavere kokepunktet som "suger" mer varme fra omgivelsene. Selv nitrogen preller jo av bakken og fordamper temmelig raskt. Å fordampe 1 mol flytende hydrogen og varme det fra 20K til 20°C krever 8,3 kJ. Å forbrenne samme mengde hydrogen avgir 283 kJ varme. Så jo, det er en ekstremt eksotermisk reaksjon selv om hydrogenet er flytende. Derfor er også det teoretiske flammepunket til hydrogen 20K (-253°C), altså samme som kokepunktet. Teoretisk fordi oksygen er fast stoff ved denne temperaturen. Så jo, flytende hydrogen utgjør også en stor brann- og eksplosjonsfare. Akkurat hvor stor får vi nå forhåpentigvis svar på med denne sikkerhetstesten. Endret 22. januar 2020 av Simen1 3
The Avatar Skrevet 22. januar 2020 Skrevet 22. januar 2020 Kan legge til at det spelar ingen rolle at flytande hydrogen ikkje tek fyr då det er gassen i avdampinga som tek fyr. Det same er det for bensin, flytande bensin brenn heller ikkje, men ettersom bensin lett avdampar gass som er lett å tenne på så er det ikkje så vanskeleg å få fyr på bensinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå