Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To modem, en husstand?


Anbefalte innlegg

Hei.
Det er da slikt at jeg bor nede i en sokkelleiligheit og har hatt problemer med nettet som har variert fra ingen dekning i det heletatt til stabil dekning men forferdelig ping.  
  
Setupet var før at jeg fikk nett fra huseierne ovenfra via router og det kollapset etter de satte opp mesh/air-ties nett i form at jeg ikke fikk til å koble meg til, ping opp til 5000ms og koblet seg ut og inn.
Det ble slikt at de flyttet en air-ties boks nede hos meg, men det har ført til problemer med ping/'lag' når det gjelder feks. spilling, PLEX, youtube streaming osv. Har lagt ved bilde som viser hvordan pingen går opp og ned konstant (Dette er ett godt tilfelle, bruker å oppleve ping på opptil 1000ms og packet loss på 50-80%)

Har snakket med huseier om dette og han vil fikse det, det er uttak for DOCSIS (COAX/Fiber) i leiligheiten men da behøver jeg ett modem, men huseier er usikker om det går ann å få tak i to modem på ett abonnement eller ikke? Det er inkludert internett i leien fra før av, hvis det må tegnes nytt abonnoment, hvem tar kostnaden eventuelt?
bruhfrog.png.a8bccef2f6aa8dbe652f4f5e4b1448b1.png
 

Endret av Shiragasane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shiragasane skrev (1 time siden):

Hei.
Det er da slikt at jeg bor nede i en sokkelleiligheit og har hatt problemer med nettet som har variert fra ingen dekning i det heletatt til stabil dekning men forferdelig ping.  
  
Setupet var før at jeg fikk nett fra huseierne ovenfra via router og det kollapset etter de satte opp mesh/air-ties nett i form at jeg ikke fikk til å koble meg til, ping opp til 5000ms og koblet seg ut og inn.
Det ble slikt at de flyttet en air-ties boks nede hos meg, men det har ført til problemer med ping/'lag' når det gjelder feks. spilling, PLEX, youtube streaming osv. Har lagt ved bilde som viser hvordan pingen går opp og ned konstant (Dette er ett godt tilfelle, bruker å oppleve ping på opptil 1000ms og packet loss på 50-80%)

Har snakket med huseier om dette og han vil fikse det, det er uttak for DOCSIS (COAX/Fiber) i leiligheiten men da behøver jeg ett modem, men huseier er usikker om det går ann å få tak i to modem på ett abonnement eller ikke? Det er inkludert internett i leien fra før av, hvis det må tegnes nytt abonnoment, hvem tar kostnaden eventuelt?
bruhfrog.png.a8bccef2f6aa8dbe652f4f5e4b1448b1.png
 

Jeg er ganske sikker på at man ikke får 2 modem på 1 abonnement, fra Get eller Telenor T-We her i Norge.
Så, det kan dere nok bare glemme. 

Jeg er usikker på om du greier å få huseier til å betale for 1 abonnement til, da han i utgangspunktet leverer basic internett iform av at du kan surfe og sjekke e-post ... Du kan jo komme med et billigere alternativ til huseier, det er å strekke kabel til kjellerleilighet ... :)

Lenke til kommentar
25 minutes ago, mastens said:

Jeg er ganske sikker på at man ikke får 2 modem på 1 abonnement, fra Get eller Telenor T-We her i Norge.
Så, det kan dere nok bare glemme. 

Jeg er usikker på om du greier å få huseier til å betale for 1 abonnement til, da han i utgangspunktet leverer basic internett iform av at du kan surfe og sjekke e-post ... Du kan jo komme med et billigere alternativ til huseier, det er å strekke kabel til kjellerleilighet ... :)

Takk for svar!
Han sa at det virkelig ganske urimelig å trekke ned kabel da huset og ned da det allerede var innlagt, men han skulle snakke med den lokale internettleverandøren angående modemet sa han.
Ellers blir det å trekke kabel ned da antar jeg, huff, men hvem gjør det da? Må det gjøres via den lokale leverandøren eller kan det gjøres selv?

Endret av Shiragasane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Det kan fint gjøres selv. Kjøp en 100m CAT5E rull, noen 8p8c RJ45 plugger, og en krympetang. Burde ikke koste mer enn ca 600,- totalt

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Hvis leiligheten er på samme elnett, kan det jo være at Homeplug kan fungere tilfredsstillende også. Greit å kjøpe et sted hvor det er greit å returnere hvis det skulle vise seg å ikke fungere. 

Uten å vite noe om huskonstruksjonen, størrelse og plassering , kan det jo høres litt pussig ut også at ikke en mesh-løsningen ikke gir bedre resultat.

Husk også at en del PC-er og andre enheter egentlig har en ganske dårlig wifi-implementasjon....

Lenke til kommentar

Takk for svar.  VKTV sa huseieren måtte evt. kjøpe enda et abonnement for å få enda ett modem, så blir garantert å trekke kabel.  
  
Mesh løsningen gir et ok resultat for daglig surfing og bruk men ikke noe stabilitet, hvertfall her nede.
Sokkeleiligheiten er jo komplett omfavner av betong så kan jo være at signalene har problem med å penetrere betongen, som gir 'ping-spikes'

Lenke til kommentar

Edit leste ikke hele posten, ja ser ut som kabel er eneste løsningen spesielt hvis det etasjelille er av f.eks betong

 

Kan også være verdt å sjekke om det ikke er noe problem med router, linjen/modemet i tillegg, kjedelig å ta seg bryderi med å legge kabel for så å ha det samme problemet.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Alt går via AirTies nettverket i følge huseier og hvis jeg logger meg på selve routeren oppe så er begge nettverkene (2.4 og 5ghz) skrudd av, hvordan de har satt det opp veit jeg ikke, men har ikke hørt at ungene eller huseierne har klaget på nettet så.

Antar det er snakk om en vanlig CAT6 kabel som må trekkes da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...