Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn oppsigelsestid


Gjest e98ee...6c9

Anbefalte innlegg

Gjest e98ee...6c9

Hei,

Skal si opp min stilling og vil jobbe ut oppsigelsestiden men arbeidsgiver sier at jeg ikke trenger å gå ut oppsigelsestiden.

Tenkte da på lønn, har jeg rett på lønn for perioden?

Anonymous poster hash: e98ee...6c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ukvalifisert svar for min del.

Om du avtaler med sjefen, så kan du avslutte før eller i oppsigelsestiden med at du får lønn.
Men om ingenting er avtalt, annet en nat du kan gå før, så tipper jeg at du ikke får noe lønn.

Så dersom du er avhengig av lønnen, så ville jeg nok bare jobbet ut oppsigelsestiden.

Så fremt du ikke har en superkul sjef, så tror jeg ikke han vil gi deg X måneders lønn uten at han får noe igjen for det. ?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale at oppsigelsestiden skal forkortes. Det krever at begge er enige. 

Er partene uenige kan én part bare frita den andre part fra sin forpliktelse, ikke seg selv for sin egen forpliktelse. Arbeidsgiver kan altså frita for arbeidsplikt, men ikke for lønnsplikt. Arbeidstaker kan frita for lønnsplikt, men ikke arbeidsplikt. 

Så ja, i utgangspunktet har du krav på lønn ut oppsigelsestiden uavhengig av om det er arbeid eller ei. Men arbeidsgiver vil ofte gjøre arbeidsfritak betinget av at du også samtykker i lønnsfritak, så det er sjelden man i praksis oppnår å få lønn uten å arbeide. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...