Gå til innhold

Helge Ingstad-etterforskning ennå ikke klar: Vurderer straff mot Kystverket og Forsvaret


Anbefalte innlegg

 

I forrige uke var det vel at jeg så en oppsummering i avisen over punkter

som Havarikommisjonen mente at de ulike aktørene burde se på;

 

den og den vurder ditt

den og den vurder datt

slik og sånn, se på hypp og hei

ikke kræsj i fremtiden

 

og videre, ganske ørkesløst og fullstendig tannløst

 

Om dette er det beste Havarikommisjonen kan komme opp med

burde man kanskje vurdere hva man egentlig har vunnet på å droppe

Sjøforklaringsinstituttet og innføre Havarikommisjon.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, J. Ingebrigtsen said:

Var lysene på tankskipet en fordel eller ulempe for NI sin navigering?

Lysene førte til at mannskapet så lysene, at der var no der borte. De trodde lysene kom fra var terminalen på land, men var ikke det like greit? De burde vite at man styrer ikke skute på land!

Det er det hår bedre å styre mot noe man tror er land enn noe som i virkeligheten er en stor tankbåt! En unnskyldning om at man trodde lysene kom fra land og så styre mot dem, er jo galskap! Tankbåten hadde så lav fart at dens fart spiller liten rolle dersom mannskapet på HI holder god utkikk.

Jeg foreslår at så lenge det er unge offiserer og menige som styrer krigsskipene, bør de bruke smarttelfonene sine. Installer appene Marin Traffic og Boat Beacon, får de full oversikt over større skip i nærheten. Unge sjømenn er veldig gode på mobiler. Det mangler nok en del på insikt i å føre et skip.

Jeg har et annet forslag:

La juniorene klatre stigen i fra bunnen.

Ikke starte på toppen, feile, og ramle nedover stigen.

Før i tiden hadde man kjørt båt i 10-15 år allerede, da man som 19 åring gikk inn i sjøforsvaret.En Oslogutt i dag som ikke vet forskjell på styrbord* og ankerspill** før han begynner i sjøforsvaret, har ikke opparbeidet seg samme sjømannskap*** før han er 34 år gammel, sammenlignet med en 19åring fra Stord anno 1970.Så la de menige ro rundt i robåter**** og peke på hverandre med kosteskaft, de med 5 års erfaring og litt vett i kokosnøtta kan få en påhengsmotor*****, og veteranene kan få fregatter.

 

For fregattkapteiner som ikke visste det allerede:

*Styrbord - Bordet som kapteinen står på, når han styrer skuta

**Ankerspill - Et brettspill som sjøfolk ofte spiller, når de er på hytta på fjellet og savner sjøen

***Sjømannskap - Ei brakke i sjøforsvaret. Man kaller det sjømannskap, fordi det er "skapet" man oppbevarer sjømenn i.

****Robåt - forkortelse for Robot-båt. Det er båter uten mannskap, som snart gjør dere overflødige.

*****Påhengsmotor - Motor man henger på hengeren. Spesielt nyttig i tilfeller for biler med svak motor, og campingvogn.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J. Ingebrigtsen skrev (14 timer siden):

En unnskyldning om at man trodde lysene kom fra land og så styre mot dem, er jo galskap! Tankbåten hadde så lav fart at dens fart spiller liten rolle dersom mannskapet på HI holder god utkikk.

Flombelysningen gjør det vanskelig å se lanterneføringen alle skip er pålagt. Om du legger kursen din rett babord om "odden" forut, så går du enkelt klar av den. Om "odden" derimot beveger seg i seks knop er det mindre enkelt.

Når det er sagt mener jeg fortsatt ansvaret for ulykken ligger hos Sjøforsvaret, og at andre involverte (los, kaptein på Sola TS, Fedje VTS) maksimalt dømmes til gjennomgang av rutiner.

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

En Oslogutt i dag som ikke vet forskjell på styrbord* og ankerspill** før han begynner i sjøforsvaret

Var vaktsjefen på HI fra Oslo, eller tenker du at radiooperatøren også førte fartøyet? Tror du må tenke deg om på nytt om du har en forestilling om at ingen fra Oslofjordområdet er gode sjøfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, frohmage said:

Var vaktsjefen på HI fra Oslo, eller tenker du at radiooperatøren også førte fartøyet? Tror du må tenke deg om på nytt om du har en forestilling om at ingen fra Oslofjordområdet er gode sjøfolk.

Du har helt rett, antageligvis fins det like mange gode sjømenn i Stor-Oslo*, som på  Stord.

*Hele Østlandet.

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Hæhæhæ, der tok du meg, din luring! 

Hvorfor svarte du ikke på spørsmålet mitt?

 

Fordi jeg kastet et humoristisk sleivspark inn på banen. Jeg ser ikke poenget i å diskutere vitsemakeri med fakta og analytisk tilnerming.

Poenget var uansett ikke angripe byfolket i Oslo fordi de er byfolk.

Poenget var å angripe marinen for å sette uerfarne landkrabber til posisjoner med alt for mye ansvar.

19 åringer i dag er hva 12 åringer var for 30 år siden.

Jeg høres ut som jeg er 60 når jeg snakker slik, men jeg er faktisk ikke fylt 40 enda engang. Likevel så gjore vi ting i barndommen min, som voksne "menn" i dag ville pisset i buksa av. Og det var ikke fordi jeg var spesielt mye tøffere enn de andre, for det var jeg ikke. Alle var tøffere.

Og det har hatt den virkningen at når alderen på de vernepliktige har blitt holdtkonstant, så har de vernepliktige blitt mindre og mindre modne. Merk at aldersgrensen på mye annet har økt, i takt med at unge voksne har blitt mer umodne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...