Gå til innhold

Snart må du registrere deg og ta kurs for å fly droner


Anbefalte innlegg

On 12/29/2019 at 12:35 AM, RoyK said:

Alle som flyr med droner over 250 gram eller med sensorer (for eksempel kamera) må registreres hos Luftfartstilsynet.

…så mitt CX-10-quadcopter med 640x480-kamera på 15 gram må registreres? Stas!

Dersom den klassifiserer som leketøy under et bestemt direktiv er den unntatt registreringsplikten. Var ganske mye å lese i det direktivet, så jeg ga opp å bli klok på hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chrisbt skrev (33 minutter siden):

De nye reglene innebærer registreringsplikt for operatør av drone under 250 gram dersom den er utstyrt med sensor(er) som kan fange opp personlig data og den ikke klassifiseres som leketøy. Også en hastighets-/energibegrensning for den mye friere bruken av droner i denne størrelsen.

Her ligger hastighetsbegrensingen på 70km/t så vil nå ikke si det er så begrensende.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

"Slik er de nye EU-reglene". Vi er ikke engang med i EU. Hvorfor skal Norge være en slave for EU når vi ikke engang har medlemskap?

I luftfarten så er samkjøring av regler bare positivt. Betyr at man kan fly fra Norge og utover uten at man skal forholde seg til alskens forskjellige krav og regler. Gjør det litt enklere rett og slett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker tabellen over de forskjellige typene droner, vil selvbygde droner enten komme under kategorien <250g eller <25kg. Litt rart at det ikke finnes en mellomting, for det er i hvertfall vanvittig stor forskjell på å få en skarve "260-grammer" i hodet, og en slugger på 24900 gram (Det er ca hva en gjennomsnittlig sementsekk veier). Blir lett for at man tar reglene med en klype salt da, som fort kan være undergravende.

Lenke til kommentar
ovstebo skrev (4 minutter siden):

Slik jeg tolker tabellen over de forskjellige typene droner, vil selvbygde droner enten komme under kategorien <250g eller <25kg. Litt rart at det ikke finnes en mellomting, for det er i hvertfall vanvittig stor forskjell på å få en skarve "260-grammer" i hodet, og en slugger på 24900 gram (Det er ca hva en gjennomsnittlig sementsekk veier). Blir lett for at man tar reglene med en klype salt da, som fort kan være undergravende.

https://luftfartstilsynet.no/om-oss/nyheter/nyheter-2019/nytt-eu-regelverk-for-droner-fra-1.-juli-2020/

her finner du skikkelig tabell. Delt inn i 4 vektklasser. Under 250g, under 900g, under 4kg og under 25kg

Lenke til kommentar
4ZOOWZKB skrev (7 timer siden):

Hvor stor er sjansen på at du blir tatt? Svært liten vil jeg tro....

Det er mange lover som i praksis er umulige å håndheve, men jeg syns ikke det er rett å bryte dem for det. Dersom man syns en lov er dum, må man gjerne mene det, men det rette er å jobbe for å få endret loven - ikke bryte den fordi den er dum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan se problemet når folk med en DJI drone flyr 1km opp i lufta i 20-30 min for å filme.Jeg flyr racing droner og har ingen nød for å fly så høyt som over hodet mulig.De fleste racing dronene jeg har kan jeg fly 4-6 minutter med.Jeg foretrekker som regel og stå et sted hvor det ikke finnes folk eller hus i det hele tatt rundt meg og fly rundt trær etc.Om jeg da flyr en drone som veier 250 gram eller 500 gram burde ikke utgjøre noen fare.De som er dumme nok til å fly nær en flyplass eller over en konsert med x antall folk kommer aldri til å registrere eller ID merke dronen sin uansett.Dette er en lov som EU har satt i verk etter drone episoden i London: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6nGeRW/gatwick-setter-inn-forsvaret-for-aa-stoppe-drone-kaos

Har ingenting i mot og ta et kurs eller ID merke mine droner om det kommer et krav om det.Men det kurset og ID merkingen bør være gratis.Om jeg husker rett så leste jeg en plass at rundt 460 000 nordmenn eier en drone.Hvor mange av disse dronene med kamera kommer til å bli registrert? om folk er så redd for en liten drone med kamera, så burde de tenke seg om 2 ganger før de går på en badestrand,konsert eller 17 mai tog hvor alle og enhver med mobil tlf kan filme og ta bilde.

 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Vidar Nikolaisen said:

Jeg kan se problemet når folk med en DJI drone flyr 1km opp i lufta i 20-30 min for å filme.Jeg flyr racing droner og har ingen nød for å fly så høyt som over hodet mulig.De fleste racing dronene jeg har kan jeg fly 4-6 minutter med.Jeg foretrekker som regel og stå et sted hvor det ikke finnes folk eller hus i det hele tatt rundt meg og fly rundt trær etc.Om jeg da flyr en drone som veier 250 gram eller 500 gram burde ikke utgjøre noen fare.De som er dumme nok til å fly nær en flyplass eller over en konsert med x antall folk kommer aldri til å registrere eller ID merke dronen sin uansett.Dette er en lov som EU har satt i verk etter drone episoden i London: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6nGeRW/gatwick-setter-inn-forsvaret-for-aa-stoppe-drone-kaos

Har ingenting i mot og ta et kurs eller ID merke mine droner om det kommer et krav om det.Men det kurset og ID merkingen bør være gratis.Om jeg husker rett så leste jeg en plass at rundt 460 000 nordmenn eier en drone.Hvor mange av disse dronene med kamera kommer til å bli registrert? om folk er så redd for en liten drone med kamera, så burde de tenke seg om 2 ganger før de går på en badestrand,konsert eller 17 mai tog hvor alle og enhver med mobil tlf kan filme og ta bilde.

 

 

Det er åpenbart at "dette" har blitt tema kun ETTER at droner ble en del av r/c hobbyen. Tenker det er feil at de som holder på med hobbyen og ikke driver med droner skal bli rammet av dette lovforslaget. Også interessant å få avklart hva som er så mye mer inkriminerende med en drone enn et klassisk modellfly. Videoteknologien er et helt eget aspekt som sakte har blitt introdusert gjennom hobbyen lenge før droner var en ting. Langtrekkende FPV teknologi kan installeres både på modellfly og droner og egentlig alt innen hobbyen. Har flydd medium size elektro modeller og litt fuel heli de siste 15 årene men aldri brydd meg om droneflyging. Vi har en finfin hobby som bidrar med litt ekstra spenning i hverdagen. At dette skal tas i fra oss gjennom et lovverk virker veldig fjernt. Jeg hører enkelte nevne at de store firmaene vil privatisere luftrommet over oss for å bruke det til dronetransport, og at det er dette som er grunnlaget for hele denne problemstillingen. Denne smarte karen har litt mer om akkurat det der.

https://www.youtube.com/watch?v=xBTEQ7REWsA&t

 

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (På 1.1.2020 den 1.22):

Det er mange lover som i praksis er umulige å håndheve, men jeg syns ikke det er rett å bryte dem for det. Dersom man syns en lov er dum, må man gjerne mene det, men det rette er å jobbe for å få endret loven - ikke bryte den fordi den er dum.

Er i prinsippet enig med deg men dagens regjering driver å snik innfører EU medlemskap, som dette i og for seg er et bevis på da dette er EU regler, og tro meg, det er ingen i dette landet som vil klare å snu EU regler, det er kun destruksjon av EØS avtalen som kan sette en stopper for det. Alt vi kan gjøre er å håpe at LT benytter seg av noen "hull" i lovverket som gir LT mulighet til å bestemme bitte litt selv, så lenge det varer....

Lenke til kommentar
Stig B. Sivertsen skrev (1 time siden):

Er i prinsippet enig med deg men dagens regjering driver å snik innfører EU medlemskap, som dette i og for seg er et bevis på da dette er EU regler, og tro meg, det er ingen i dette landet som vil klare å snu EU regler, det er kun destruksjon av EØS avtalen som kan sette en stopper for det. Alt vi kan gjøre er å håpe at LT benytter seg av noen "hull" i lovverket som gir LT mulighet til å bestemme bitte litt selv, så lenge det varer....

Dette er regler som blir praktisert av luftfarten allerede. Europa har like lover på dette området da luftfarten er en internasjonal bransje. Det gjør det enklere både for forbruker, selger og produsent av å ha felles regler over hele linja. Jeg skjønner på ingen måte hvordan du kan si dette er ødeleggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...