Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tilbakevendende fordølyelsesproblemer


Gjest 417b6...2cf

Anbefalte innlegg

Gjest 417b6...2cf

Noen som har god greie på fordøyelsessystemet her?

Har slitt lenge med et litt ekkelt problem jeg ikke kommer til bunns i og håper noen her kan ha noen innspill.

Sliter med at avføringen er så myk, ikke som ved diare, men mer som gjørme. Dette er kjipt fordi det blir sånn klin når jeg skal tørke meg bak etter å ha vært på toalettet, må bruke så mye toalettpapir. Fargen er på avføringen er også veldig mørk, nesten gråsvart. Nok en kjip ting er at jeg ofte blir våt i baken like før jeg må på toalettet. Så opplever jeg at jeg må oftere på toalettet enn før og uro fra magen etter at jeg har spist store måltider som middag. Dette har pågått i lang tid, flere år, men i perioder på flere måneder kan det være ganske bra, men ikke helt, så kommer det perioder på kanskje en måned der det er ille igjen. Skjønner det ikke fordi kostholdet mitt er stort sett det samme som før det ble slik og jeg kan ikke komme på noe jeg har forandret på de periodene det er ille. Har vært hos legeog tatt flere blodprøver og avføringsprøver men ikke funnet tegn på noen infeksjon eller mangelsykdommer. Er så lei av det hele da det aldri virker å gi seg, det blir litt bedre bare for å gå kanskje et par måneder så blir det verre igjen.

Noen her som har noen innspill på hva det kan være eller har vært borti noe lignende siden.

Anonymous poster hash: 417b6...2cf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er jeg ofte plaget med forstoppelser og/eller løs mage.

Jeg har gått til lege flere ganger med dette men har ikke fått noe vettug svar. Jeg er ikke allergisk mot noe, men det siste legen kom frem til var at jeg hadde intoleranse mot enkelte matvarer. Det kan ikke påvises på noe vis og man må da bare eliminere én og én ting. 

Av erfaring vet jeg da mange matvarer jeg ikke tåler. Jeg tåler f.eks ikke hvete eller appelsinjuice. D.v.s jeg kan spise/drikke "litt", men får stort sett alltid halsbrann om det er lite, forstoppelser og løs mage om det er mye. Blod/avføringsprøver viser ingenting.

Du må for all del ikke slutte å få til legen, men begynn like godt nå med å forenkle dietten din slik at du har kontroll på hva du spiser. Hold deg til dette en ukes tid og hvis magen er bedre så utvider du med nye kategorier inntil du reagerer på noe. Før logg på hva du får i deg. Blir du ikke god den første uken så prøv andre matvarer inntil du føler deg grei.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men så det høres ikke så veldig alvorlig ut fordi det "kommer og går", virker ikke som du har en utviklende tilstand når du til tider har normal avføring.

Allikevel, når man har hatt problemet i så lang tid, ville jeg ha snakket med legen om det. Kan det være allergi? Betennelse? Sår? Man vet ikke, men det kan være fint å få det undersøkt. En liten status på blodprosent og jernnivå, samt vitaminer vil jo være en god start. Evt kan det være relevant å få det undersøkt med endoskopi, men det må jo legen avgjøre.

Lenke til kommentar

Jeg syns også at det er lurt å få det undersøkt. Siden du har vært til legen og tatt prøver allerede, kan det være lurt å samle litt substans.

Noter ned antall ganger du går på do pr dag, konsistens, farge. Smerter. Luft i magen.

Mat inntak? Vekt reduksjon?

Røyker du, før, nå, sjeldent, aldri? Hvor ofte?
Drikker du? Hvor ofte?

Legen du har vært til har nok ikke oversett feks IBS, og andre vanlige årsaker. Mangelsykdommer og infeksjon ser jo til å være utelukket. Veldig mørk avføring kan i verste tilfelle være bløding i øvre gastro regionen, derav viktig å vite lukten.

Uansett, litt dagbok og unngå å ta hva som skjer med kroppen på husken så finner du nok utav det sammen med lege.

 

Lenke til kommentar

Angående tørkingen kan du bruke våtservietter (ikke kast i do), eller skylle med vann og deretter tørke (du vil kun trenge et papir og det blir rent).
Men for å løse problemet bør du gjøre en eliminasjonsdiett. Ha 1-2-ukersperioder der du kutter ut 1. alle korn og frø fra alle kilder i alle varianter, både brov og lyst. 2. alt av meieri. 3. Alle grønnsaker som er moderne (fra colombus, inkluderer tomat, peanutter, potet, agurk etc. 4. Alle raffinerte oljer og margarin + planteoljer. 5. hva enn du måtte mistenke.

Neste steg vil være å inkludere fiber fra sunne grønnsaker, som for eks. søtpotet,  brokkoli, blomkål, kål, rosenkål, sopp, frukt, nætter (IKKE peanutter og cashew, det er ikke nøtter og ikke menneskemat) og se hvordan det påvirker ting. Ikke inkluder fiber fra korn og fullkorn.

Forsøk til slutt å variere antall måltider, i stedet for mange små prøv 2 større eller kun ett stort.

Med alt dette vil du sannsynligvis finne årsaken, eller uansett bli mye klokere/utelukke ting.

Ulikt de andre her anbefaler jeg ikke lege, men å jobbe med saken og legge inn innsats selv.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...