Gå til innhold

Port-konflikt med M.2 OG SSD?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvordan jeg kortfattelig skulle formulere problemstillingen i emnet...

Jeg har kjøpt meg et Asrock Z390 Taichi hovedkort da jeg ønsket noe med 8x SATA porter.
Kortet kommer også med 3x M.2 porter (M2_1, M2_2 og M2_3), men det står skrevet bakpå hovedkortesken:


M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
M2_3, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

Jeg har aldri hatt noen M2 disk før og dermed ikke vært borti denne problemstillingen før, så her er spørsmålet mitt:
Med denne formuleringen fra produsenten, betyr dette at jeg garantert kan bruke M2_2 OG alle 8 SATA portene samtidig?

https://images.anandtech.com/doci/13407/ASRock Z390 Taichi Ultimate.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Jeg hadde sluppet bryet hvis denne siste linjen hadde stått på hovedkortesken også. ^^


If M2_2 slot is populated with a SATA drive, SATA3_3 will be disabled and visa versa

Har ikke kjøpt noen M.2 enhet ennå, men det hadde vært artig og prøvd å legge OS på en slik disk (siden alt annet er siste generasjon etc.). Men da får jeg fortsette å holde meg til SATA denne gangen også.

Egentlig litt rart at når dem tar seg bryet med å legge på en 3. parts diskkontroller for 2 ekstra SATA porter at dem ikke sørger for å gjøre dem - eller noen av Intel chipset portene - uavhengige av eksisterende M.2 porter. Det skulle være nok av båndbredde å ta av, både SATA og PCIe.

Lenke til kommentar

Men det er slik å forstå her? At selv om jeg bruker en NVMe M.2 disk så mister jeg tilhørende SATA porter, også om jeg bruker M2_2?

Jeg har ikke lyst til å gamble med kjøp av en M.2 disk (så på en Samsung 970 EVO Plus 250GB) og så evt. en retur for egen regning.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Takker, men jeg tror ikke jeg har behov for mer enn en ~250 GB til OS og programmer. Har fortsatt 104 GB ledig på nåværende Intel 540s 240 GB.

Har allerede en 1 TB SATA SSD til spill og 34 TB lagring over 8 HDDer internt, pluss 11 TB til eksternt. Har detaljerte spesifikasjoner i profilen. :)

Hadde egentlig sett meg ut denne:
https://www.komplett.no/product/1120738/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-250gb-ssd#

EDIT:
https://www.komplett.no/product/1120735/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-500gb-ssd#

Prisen er ikke så forskjellig.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering nå som bygget er ferdig:

I tilfelle noen skulle vurdere et Asrock Taichi Z390 pga., i likhet med meg, antall SATA-porter så kan jeg bekrefte at kortet har full støtte for 8x SATA-enheter + 1x M.2 PCIe NVMe SSD hvis plassert i M2_2-sporet.

OBS: En SATA M.2-enhet (i M2_2) eller bruk av M2_1 eller M2_3 (selv en M.2 PCIe NVMe-enhet) vil ikke virke, da det vil deaktivere tilhørende SATA-porter.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...