Gå til innhold

Liming av plexi..


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage vanntank av plexi, en rimelig stor tank.

Jeg har ikke tenkt å bøye plexien, slik at det blir kanter. Jeg skal skjære ut alle sidene og sette dem sammen med lim. DEt er her spørsmålet kommer.... Hvilket lim skal jeg bruke?

Jeg trenger et kraftig lim som limer bra på plexi... og jeg skal bruke silikon som tettningsmiddel i hjørnene/kantene.

 

Hvilket lim?

Blir dette tettnokk?

 

 

Denne vil dukke opp som en del av modden i worklogs når jeg får kommet i gang.

 

 

Takker for alle svar

Endret av EspenGunnufsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller beste ville vel være å smelte sammen sidene med en varmluftpistol, for å så bruke silikon eller noe annet egnet utpå kantene. Har ikke anelse på hvilket lim du burde bruke, kan uansett ikke tenke meg at det blir tett i lengden. Vannet vil sikkert på en eller annen måte tære på limet, hvertfall om du skulle bruke vanlig superlim.

Lenke til kommentar

Kontakt en glassmester eller et firma som driver med Plexi/Lexan til daglig. Det er faktisk de eneste jeg hadde stolt på når det gjelder så alvorlig ting som vann. Det ville jo goså er være ergelig om sluttresultatet blir stygt.

 

En annen god ide, er å få en av de nevnte til å kutte platene og lime disse for deg. Da kan du være sikker på at det blir bra.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har lest endel om dette i dag. Dersom du skal bruke lim, skal du bruke Acrifix som er en polymiserende lim (smelter sammen de to delene). Det vil gi en skjøt som er lite synlig og ha de samme optiske egenskapene som resten. Jeg kjøpte en tube på Clas Olson en gang (kunne ikke finne den på nettsiden deres nå..) men jeg vet at man kan få det flere plasser.

 

En annen mulighet (som jeg ikke har rukket å prøve enda) er å sveise skøtene med et løsemiddel. Det beste skal visst være Chloroform, men Aceton skal også virke. Dette virker ved at plexien smelter inn i hverandre og blir til ett stykke uten en spesiell skjøt. Denne metoden skal bli brukt i industrien. Som sagt har jeg ikke prøvd denne metoden enda, men det vil snart skje.

 

Disse løsningene er både penere og bedre enn de andre foreslåtte løsningene, tror jeg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...