Gå til innhold

Telenor gjør det mulig å aktivere eSIM direkte i Windows. Foreløpig kun for én slags bærbar pc


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

synd det ikke skriker etter levrandører som tilbyr dette, ville vært fint man kan bytte 4g leverandør eller 5g levrandør på noen sekunder eller ha tilbydet å velge basert på dekning hvem skal man betale til, men foreløpig er det unna rekkeviden, verken ice\chilimobil eller noen billiglevrandørene tilbyr dette.

Telenor og talkmore er så langt unna pris med sine 2 kr per mb så blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a

Per i dag, så er det vel ett program på sim kortet som gjør selve bankid signeringen. Men at det kommer på en App ser jeg for meg at burde være løselig. BuyPass har BuyPass ID på mobil, så noe lignende burde BankID kunne få til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
G skrev (På 10.12.2019 den 18.51):

Hva er det det går i på BankID på mobil, et sertifikat som er knyttet opp eller?

Det er mulig ja, når man logger inn via BankID kan man se sitt eget sertifikat. Så ser ikke bort at det ligger et sertifikat på sim kortet, om jeg ikke tar helt feil, så er det ett java card, så er nok en liten signerings bit som foregår under innloggingen.

Lenke til kommentar

Problemet med eSIM er at man stort sett aktiverer det/laster ned SIM-kort profilen ved å scanne en QR-code man får tilsendt på epost eller som ligger på "Mine sider". Sikkerheten er dermed får dårlig for BankID, som helst vil at man skal få kodebrikken fysisk tilsendt.

Siden eSIM-profilen må aktiveres hver gang man bytter telefon eller resetter telefonen, blir det for tungvint å ha en bedre aktiveringsprosess f.eks. sende QR-koden per post til folkeregistrert adresse eller over disk i telebutikken/banken/postkontoret.

 

 

Endret av Tindin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...