Gå til innhold

"Integrering" = en islam-greie?


Anbefalte innlegg

12 hours ago, 0laf said:

Du har nok misforstått dersom du tror "integrering" har noe med muslimer å gjøre, omtrent en fjerdedel av verdens befolkning er muslimer, i Norge har vi estimert 200 000 muslimer, de aller fleste av de utgjør ikke noe større problem enn andre folkegrupper, men integrering går mer på skikk og bruk i opprinnelseslandene, enn religion.


Mye tyder på at det ikke automatisk er lettere å integrere folk fra Kenya, Sør-Sudan, Mosambik, Ghana med flere, hvor de aller fleste er kristne, i forhold til for eksempel folk fra Afghanistan eller Pakistan, hvor nesten er alle muslimer.

Helt enig! Dette handler om kultur. 

12 hours ago, Tåkefyrste said:

Man kan både la være å true barnet med helvettesild, og man kan la være å lyve til barnet. Ingen av delene er eksklusive.

Nå vet ikke jeg hvordan du har lært kommunikasjon med andre mennesker. Sannsynligvis på grunnskolen hvilket vitner om at vi bør avskaffe den indoktrineringsmaskinen omgående, da den har store hull og mangler. Det går helt fint an at man forteller et barn en historie med reelle konsekvenser uten at man trenger benytte trussel som virkemiddel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (3 timer siden):

Dersom en følger med i media angående saker relatert til manglende integrering, så er islam svært ofte involvert på en eller annen måte. F.eks. kinesere eller thamilere er praktisk talt aldri involvert.  Riktig? Feil?

Kinesere utgjør en så liten del av innvandrere, at det ville være pussig om de ble spesielt dratt frem i noen som helst kontekst.

Tamilene ble før ansett som "superinvandrere", ettersom de kom seg i jobb, og var lettere å integrere.
Selv med egne norsk-tamilske foreninger og tett samhold i folkegruppen, viste de lite tegn til problemer som følge av borgerkrigen i Sri Lanka.

Når det er sagt, så var pakistanere og tyrkere som kom til Norge på syttitallet like enkle å integrere, og hadde sysselsettingsrater de første årene etter ankomsten som var minst like høye som eller høyere enn sammenliknbare personer uten innvandrerbakgrunn.

Dette var altså muslimer, og er den gruppen som har vært best integrert i Norge, etter tamilene.

Det viser seg at innvandrere fra Polen og de andre baltiske landene har vært vanskelig å integrere, de holder seg gjerne for seg selv, og selv om de har høy arbeidsdeltakelse, står de ofte utenfor det norske samfunnet.

Norge har også en del innvandrere fra Eritrea, Ghana, Romania, Chile og andre kristne land, som ikke har vært noe enklere å integrere enn flyktninger fra Syria eller Irak, som er muslimer.

Det andre Brochmann-utvalget kom også til at religion ikke spiller noen rolle for integrering, det er kultur og hva innvandrerne har opplevd i hjemlandet, som krig og folkemord, som spiller størst rolle i vanskeligheten med å integrere andre folkegrupper i Norge. 

Kan det være at du synes islam ofte er involvert i manglende integrering fordi du selv søker deg til nyheter som hevder slike ting?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det nevnes *nye* krav om at en må forholde seg (ta hensyn) til religion og andre sine skikker i diverse sammenhenger så leser jeg i dette at en må "forholde seg til islam" selv om det nevnes jødedom og andre i samme slengen - liksom for å kamfluere at en egentlig snakker om islam ? Man må ikke "forholde seg til polakker"?

Du mener at jeg er på jordet?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 2.12.2019 den 18.14):

Hæ? Nå sier jeg vel det stikk motsatte, at folk må få lov å delta, men at det ikke alltid skal skje på deres premisser.

Ja vegeterianere og avholdsfolk er velkomne til julemiddag, men det betyr ikke at det ikke skal serveres kjøtt eller alkohol der.

 

Fordi de blir ekskludert fra sosiale arrangementer pga deres foreldres overbevisning. Dette er bekymringsverdig. Et barn skal være fritatt slikt, og heller få velge selv vilken religion de vil eller ikke vil følge når de blir myndig.

 

Jeg vet at det er din mening, og ikke en "fakta påstand"- men jeg siterer deg kun for kontekst.

 

Jeg gjør vel akkurat hva jeg vil med barnet mitt så lenge det ikke går ut over lover og regler? Om jeg vil oppdra barnet mitt til å bli jøde, kristen, muslim, ikke delta sosiale aktiviteter og whatever gnager det vel ikke dere? Det er mitt barn, hvis dere har andre tanker så kan dere vel faen meg lage barn selv og oppdra slik som dere vil.

 

Hvis jeg er jøde, bil interessert, miljø fascist, høyre ekstremismt eller alt i mellom, så vwlger jeg selv hvordan jeg vil oppdra barnet mitt så lenge det er innenfor norske lover. Det gnager kun ungens foreldre.

 

Når det er sagt, hvis jeg er ateist, så oppdrar jeg barnet som ateist. Hvis jeg er muslim, så oppdrar jeg barnet som muslim - så barnet selv velge hva faen han/hun vil når hun blir 18 og flytter ut. Mitt barn, mitt hus, mine regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wbFCx2dJiX
On 12/2/2019 at 5:44 PM, nebrewfoz said:

Barnevernet? Har ikke Strasbourg-domstolen nok av saker fra Norge?

Hva blir det neste? Å utestenge vegetarianere og avholdsfolk fra julemiddagen?
Sorry, men den type "fornorsking" støtter jeg ikke.

Fornorsking? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...