Gå til innhold

Europa har gått «tom» for IPv4-adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, asshole said:

Det har aldri vært mindre bruk for en offentlig ipaddresse (lokale tjenester) som i dag, det meste går uansett via azure, aws, google, etc

Azure og AWS har ingenting med saken å gjøre. Å snakke om "behov for offentlig adresse" eller "rutbar adresse" er å misforstå hele poenget. Det er begrep som har oppstått kun pga NAT. Alle ip adresser skal være rutbare i følge designet, og nei NAT har ingenting med sikkerhet å gjøre. Hver device skulle ha én ip adresse og NAT er et stort hack som kompliserer og treger ned internett. Selv om ipv6 er lite utbredt er det allerede raskere. Internett over mobilnett er btw somregel over ipv6 og det funker selv om de hopper fra basestasjon til basestasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse tjenstene som hostes hos Azure, AWS, Google og alle andre leverandører må være nåbare, og de aller fleste leverandørene sliter nå med at de går tomme for IPv4 adresser og ønsker at kundene skal bruke IPv6. Men da må brukerene av kundenes tjenester også kunne nå dem.

Google måtte bytte til IPv6 internt for mange år siden, de gikk tomme for RFC1918 i sin egen infrastruktur..

Lenke til kommentar

Er enig i det, men problemet er at eksterne rutere med hjemmesentral ikke har automatikk slik at det detekterer IPv6-oppsett fra ISP til DHCP-serveren til ruteren. Vanlige folk forventer at det skal gjøre automatisk uten fra deres side. Jeg måtte endre på ruterens hjemmeside for å sette opp manuelt IPv6 med Tunnel 6rd (Altibox) og det var deaktivert som standard før jeg gjorde denne endringen i dag.

Lenke til kommentar

Ja deter et proble, whorfor implementere isper ipv6 i hele kjeden for å så slå detbav på vpe, jeg skjønner det ikke. Her ligger faktisk telenor (iallefal de områdene med fiber, hag kan ikke komentete på dsl) godt ann, dua stack med dhcpv6 pd mao ingen behove for å bruke deres cpe bare å blugge sin egen router inn i fiber modemet og i cerste ilfelle er par linjer config og vips du har dit eget /48 til disposisjon ( har ikke opplevd at mit bd har endret seg set seneste året. Det skremmer meg igrunn litt når jeg ser hvor langt visseandre har igjen. Come one peopl ipv6 er ikke akkurat nytt

Lenke til kommentar
mads1153 skrev (15 timer siden):

Er enig i det, men problemet er at eksterne rutere med hjemmesentral ikke har automatikk slik at det detekterer IPv6-oppsett fra ISP til DHCP-serveren til ruteren. Vanlige folk forventer at det skal gjøre automatisk uten fra deres side. Jeg måtte endre på ruterens hjemmeside for å sette opp manuelt IPv6 med Tunnel 6rd (Altibox) og det var deaktivert som standard før jeg gjorde denne endringen i dag.

6rd regnes ikke annet enn som en nødløsning, ingen selvfølge at 6rd støttes selv om router er IPV6 klar. Og om ISPene er trege er jammen innholdsleverandører ikke spesielt kjappe, skru av IPv4 og surf i veg så blir veldig mye borte for og si det forsiktig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...