Gå til innhold

Følg konferansen live: Statsminister og shippingtopper skal gjøre skipsfarten grønnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Skal målene nås, må det et taktskifte til i utviklingen av både nye drivstoffalternativer, teknologi og driftsformer."

Metanol kan være drivstoffet som gjør skipsfarten mye renere, og som samtidig er realistisk.

Rett nok er energiinnholdet bare halvparten av diesel, men vekt er ikke det store problemet på havet, så en dobling av tankvolumet er uproblematisk.

90% av prisen på metanol er bestemt av strømprisen, dersom vi legger elektrolyse til grunn.

Dersom vi setter vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger, og produserer hydrogen som selges til metanolfabrikken på Tjeldbergodden, så har vi en verdikjede for hydrogen.

Dersom vi etablerer CO2 fangst fra sementfabrikker og avfallsforbrenning har vi en verdikjede for CO2, og vi kan produsere metanol like billig som diesel.

Myndighetene kan bidra med å fortsette med el-sertifikat ordningen, og verden er på vei mot en fornybar fremtid.

Problemet er at dette er en politikk som tråkker oljeindustrien på tærne, og da er det nok uaktuelt for Norge. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Vekt er veldig kritisk på hurtigbåter. Samtidig så bør hastigheten opp i forhold til dagens fartøy.

Dobling av tankvolum til drivstoff vil også gi mindre last på skip, som heller ikke er veldig heldig.

Det er mange utfordringer enda, spent på hva de kommer med.

Ja, vekt er kritisk for hurtigbåter, og da burde en innse at batterier ikke er veien å gå.

Batterier: 0,5 kWh/kg og metanol: 5,5 kWh/kg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (9 timer siden):

Ja, vekt er kritisk for hurtigbåter, og da burde en innse at batterier ikke er veien å gå.

Batterier: 0,5 kWh/kg og metanol: 5,5 kWh/kg.

 

Er ikke det ca 10 kiloGram/kWt som er anslaget, eller 0,1 kWt/kg.

En Tesla med stor batteripakke veg da mer en 200 kg mer enn en tilsvarendes ICE (stempelmotorbil) utgave tross lettere og enklere motorer ?  

 

Årsak og konsekvens eksisterer (nytt forsøk):

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...