Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf som førstegangsbil


Voosj

Anbefalte innlegg

Voosj skrev (6 timer siden):

Har du noen eksempler på noe brukbart da??

Ikke på stående fot, nei. Jeg har bil som fortsatt går. Mitt forslag var hovedsakelig å gå for en stor bil for god trening. Beste sikkerhet er en god fører :)

 

Gadden skrev (4 timer siden):

Tenkte på kolisjonssikkerheten. En bil til 15k er typisk fra rundt årtusenskiftet. Det har skjedd ENORMT mye med kolisjonssikkerheten siste årene. 

Det er helt sikkert sant. De har jo plassert airbager både her og der. For min del har jeg forsøkt en kollisjon i ca 80 kmt I en ca 15k bil.

Airbager og sele fungerte ypperlig og jeg gikk fra kræsjet. Airbag i tak og dører hadde kanskje gjort det hele en tanke mer behagelig - i dont know - men jeg opplevde ikke bilen som en "dødsfelle" bare fordi den var "relativt" billig. Ser ikke for meg at det hadde gått stort bedre om bilen var 200.000 dyrere eller ti år nyere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Invader Zim skrev (19 minutter siden):

 

 

Det er helt sikkert sant. De har jo plassert airbager både her og der. For min del har jeg forsøkt en kollisjon i ca 80 kmt I en ca 15k bil.

Airbager og sele fungerte ypperlig og jeg gikk fra kræsjet. Airbag i tak og dører hadde kanskje gjort det hele en tanke mer behagelig - i dont know - men jeg opplevde ikke bilen som en "dødsfelle" bare fordi den var "relativt" billig. Ser ikke for meg at det hadde gått stort bedre om bilen var 200.000 dyrere eller ti år nyere.

 

Sånne anekdotiske bevis blir desverre helt uten betydning. En ny(ere) bil er selvfølgelig mye sikrere enn en 15-20 år gammel bil. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
kremt skrev (38 minutter siden):

Golfen blir vel bare dyrere og dyrere etter som årene går. Først strekkes reg.kjedet på tsi motoren, så ryker dsg-en. Etterhvert kommer alle elektriske gremlins tilsyne.

Hehe, du har googlet forstår jeg. Det er selvsagt nesten bare de med problemer som skriver om det på nettet, og VW er det enormt mange av. Da blir det også mange treff på 1.4tsi problemer og DSG problemer. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
42 minutes ago, kremt said:

Golfen blir vel bare dyrere og dyrere etter som årene går. Først strekkes reg.kjedet på tsi motoren, så ryker dsg-en. Etterhvert kommer alle elektriske gremlins tilsyne.

Vil tippe det går på antall Golf som er solgt og. Enkelt å finne problemer på nettet og, gjerne på amerikanske forumer der vedlikehold og mekaniker-kunskap er på et annet nivå enn her. Norges mest solgte bil er den vel av en grunn. Er klar over at modeller før 6eren har hatt mye elektroniske problemer. Men Golf 6 og 7 går for å være veldig driftsikre, iallfal utifra det jeg har lest meg opp på hittil. 

Endret av Voosj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gadden skrev (10 timer siden):

Sånne anekdotiske bevis blir desverre helt uten betydning. En ny(ere) bil er selvfølgelig mye sikrere enn en 15-20 år gammel bil. 

Det er forsåvidt sant, og som nevnt er jeg ikke uenig. Det jeg reagerte på var din definisjon på dødsfelle. Det slo meg som veldig bastant og urealistisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Invader Zim skrev (47 minutter siden):

Det er forsåvidt sant, og som nevnt er jeg ikke uenig. Det jeg reagerte på var din definisjon på dødsfelle. Det slo meg som veldig bastant og urealistisk.

Det var mest for å gjøre et poeng utav hvor sikker en nyere bil er i forhold til en gammel bil. 

Lenke til kommentar
22 hours ago, Gadden said:

Hehe, du har googlet forstår jeg. Det er selvsagt nesten bare de med problemer som skriver om det på nettet, og VW er det enormt mange av. Da blir det også mange treff på 1.4tsi problemer og DSG problemer. 

Egne erfaringer + bekjente som har lignende biler med stadig dyre reparasjoner. Dog er nok de fleste av disse relatert til MK6 samt juksediesel motorene. Du ser jo på 7 eller 7.5 etter som jeg forstår, samt bensin. Bensin manuell er nok det sikreste tross alt, siste diesel generasjonene er veldig avanserte. Vi snakker EGR, avanserte dieselinjektorer med over 2000 bar, partikkelfilter, scr-katalysator (adblue). Det er rett og slett svært mye dyrt som (VIL) gå i stykker. På 16-17 modell er du vel dekket av garanti enda, så ganske sikkert enda. Men ingen grunn til å betale overpris for en Golf som det går 13 av på dusinet, det er jo biler som folk kjøper fordi de ikke vil skille seg ut, mange vil bare være en del av flokken. Fossilbiler bør ta store verditap nå siden mange ser etter elektriske kjøretøy, så gjelder å betale riktig, lav pris for dine hardt opptjente penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
kremt skrev (1 time siden):

Egne erfaringer + bekjente som har lignende biler med stadig dyre reparasjoner. Dog er nok de fleste av disse relatert til MK6 samt juksediesel motorene. Du ser jo på 7 eller 7.5 etter som jeg forstår, samt bensin. Bensin manuell er nok det sikreste tross alt, siste diesel generasjonene er veldig avanserte. Vi snakker EGR, avanserte dieselinjektorer med over 2000 bar, partikkelfilter, scr-katalysator (adblue). Det er rett og slett svært mye dyrt som (VIL) gå i stykker. På 16-17 modell er du vel dekket av garanti enda, så ganske sikkert enda. Men ingen grunn til å betale overpris for en Golf som det går 13 av på dusinet, det er jo biler som folk kjøper fordi de ikke vil skille seg ut, mange vil bare være en del av flokken. Fossilbiler bør ta store verditap nå siden mange ser etter elektriske kjøretøy, så gjelder å betale riktig, lav pris for dine hardt opptjente penger.

Nå er ikke jeg trådstarter og er heller ikke ute etter bil akkurat nå. Har allerede en Golf 6 1.4tsi DSG. Problemfri enn så lenge. Uten at det heller er nok til å lage statistikk av.

Lenke til kommentar
19 hours ago, onkel_jon said:

Har du tenkt på golfe gte? 
Ser man får 17 modeller ned i 200 000 nå, selv om det er en hybrid så kan du gi f å lade den og heller kjøre i sport modus slik at du kjører på både på el og fosil for maks kraft.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159818654

Det er ikke Faceliften. Den ligger på en del mer.

Føler jeg ikke  er helt klar for "hybrid" enda, da jeg har begrensede lademuligheter både hjemme og på jobb, samt at dette er ganske fersk teknologi fra VW. Ser også for meg at hybridbatterier taper seg fort da de kan gå i perioder uten strøm, noe som ikke er bra for batteriet i lengden. Å kjøre rundt med et tungt tomt batteri vil vel også øke bensinforbruket mtp. vekt? 

EDIT: Med tanke på at jeg skal ha den i 5 år, så er det jo noe å ha i baktankene så lenge batterigarantien er god. Er jo kun 4km til jobb (50-sone hele veien), og kan sikkert spare mye på å kjøre en hurtiglading i ny og ne. 

Endret av Voosj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...