Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Ingenting å arve for livsarvinger om man ikke eier noe, eller?


Gjest 78612...e8d

Anbefalte innlegg

Gjest 78612...e8d

Kan det for advokater være så vanskelig å gjøre livsarvinger «arveløse»?

Gjennom et par advokat hjelpere her på nettet har jeg søkt råd om hvordan sikre min (nye) ektefelle sin økonomiske situasjon, dersom jeg er først dødende. Frem til nå synes svarene fra juss ekspertene å sitte «nokså langt inne» og det som er mottatt av råd er vanskelig å kunne ansees som tilfredsstillende, når mitt ønske er «å ikke eie noe».

Fordi, jeg har 3 særkullsbarn, hun ingen, dør jeg først er vi nokså sikre på 1) Søknad om å kunne sitte i uskiftebo svares fra livsarvingene med NEI, 2) livsarvingene vil sette frem krav om oppgjør og innkreving av sin lott i boet, 3) min ektefelle sin uføre og skattbare inntekt er laveste sats fra NAV og ikke nok til å innløse pliktdelsarven gjennom salg av våres per i dag felleseid bolig.

Så tenker jeg, dersom jeg overfører min eierandel av boligen til min ektefelle, slik at det er hun som eier og har 1/1 eierandel i boligen, har jeg etter min død da etterlatt meg arvebare verdier, forutsatt at det er bare vår fellesbolig som ansees som verdier i boet?  

Hva sier arveloven? -om det er tillatt med overføring av fellesverdier til den ene parten i live og hvordan vil en slik overføring av verdier ha for livsarvinger og pliktdelsarven etter min død?

Noen tall: Siste kjente verditakst for boligen er 3.4 mill. Boliglånet er på 2.1 mill. og som nedbetales med omkring 12.000/mnd., avdrag/renter inkl. Brutto inntekten for min kone er omkring 280.000 brutto.

Og, jeg er fullstendig kar over virkningen av «å ikke eie noe», den dag man får beskjed om å ta sin hatt og dra. Den risken får jeg dermed påta meg.

Anonymous poster hash: 78612...e8d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (23 minutter siden):

Du sikrer selvsagt samtykke til uskifte . Din ektefelle trenger ikke vente til du er død, dette er noe som kan innhentes på forhånd. 

For at din ektefelle skal være enearving må din andel av felleseiet være mindre enn ca. 400k (4G).

Jeg og min søster har skrevet under på uskifte. Min mors samboers barn har gjort det samme. Uproblematisk for oss, men arvesaker kan bli betente, greit å ta det før det er nødvendig og eventuelle konflikter bygger seg opp.

Gå til en advokat som setter opp avtale, dette har de gjort mange ganger tidligere. Kan ikke advokaten dette finn en annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...