Gå til innhold

Sjøforsvaret og Marinen vil styrke opplæringen etter Helge Ingstad-ulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett alder, kompetanse eller at fartøyet visstnok var under "silent running" så skulle man da tro at noen på bruen var i stand til å SE skipet på størrelse med et lite fjell som de kjørte inn i!

 

Hvis denne Wikipediasiden er korrekt og at skipet som er avbildet faktisk er KNM Helge Ingstad...

https://en.wikipedia.org/wiki/HNoMS_Helge_Ingstad_(F313)

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/KNM_Helge_Ingstad.jpg

 

Med så mange vinduer på bruen så er unnskyldingen for ikke å se tankskipet den samme som å kjøre med bil ned en molo og ut i havet fordi man bare så på GPS-skjermen istedet for ut frontruten.

 

Men i en bil kan man i beste fall ihvertfall argumentere for å være alene om å følge med på hva som skjer rundt seg (selv om man skal levere inn lappen hvis man ikke lenger er i stand til det). Så hvis bildet i artikkelen er representativt, og at det faktisk var 7 mann på bruen, og INGEN så skipet dem kolliderte med...

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I rapporten fra kommisjonen kommer det frem at gjennomsnittsalderen på brobesetningen var 22,4 år.

Man kan da strengt tatt ikke bruke gjennomsnitt slik. Om 4 av 7 på broen var vernepliktige og 18 år, og resten er 20, 25 og 40 år gamle, er gjennomsnittsalderen 22.4 år. Det sier altså nesten ingenting.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

7 måneder med navigasjonstrening burde holde for å klare å unngå å kjøre en fregatt tett inn i siden på et tankskip.

 

Jeg har hatt båt i 20-år og gått mange ganger i 20knop i dette området. Når man er usikker på posisjon eller hva som kommer i mot setter man ned farten. Dette vet jeg selv om min totale gangtid er ca 1000 timer eller 6 mnd med effektiv kjøring.

 

Dette er et utslag av å ikke miste ansikt og late som om man har kontroll. Flinke sjøfolk er ikke slik. Dukker det opp noe ukjent eller man er usikker durer man ikke på. Skip og mannskap er alt for viktig til å ta sjanser på at dette går nok bra.

 

Har gått langs kysten mange ganger med ulike skip. Oppmerksomhet og overvåkenhet på broen er ofte ekstrem. De kaller opp båter som kommer i mot. Skjekker om de er høye eller lange slik at passering kan skje trygt. De vet hvor det er rikelig med plass eller hvor det er trangt. Ofte brukes GPS bare som en ekstra sikkerhet. De navigerer på sjømerker og fyr.

 

Enda tøffere var det før i tiden da de hadde båter som gikk fra Stavanger til Bergen med opptil 40knop, Den første tiden ble disse navigert i mørke med kun radar og visuell navigasjon.

 

Egentlig gikk dette ekstremt bra. Hadde fregatten truffet tankskipet midtskips kunne det blitt en kjempekatastrofe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...