Gå til innhold

Avansert programvare og algoritmer styrer energibruk i hus og hytter – og kjøper strøm for forbrukerne


Anbefalte innlegg

Enkelte useriøse leverandørar held på på denne måten, men det er ikkje vanleg.

Jeg vil tørre og påstå at det er mer vanlig enn ikke. Gå inn på bytt.no og finn frem de du mener ikke holder på slikt. 

 

Eg har hatt Tibber som straumleverandør lenge, og har møtt Edgeir ved fleire høve. Eg har absolutt ikkje noko imot Tibber, men eg har noko imot folk som presenterer fri fantasi som fakta i kommetarfeltet.

 

På hvilken måte er det jeg sier fri fantasi? 

https://e24.no/energi/i/zLBwQv/statnett-bekymret-for-forbrukstopper-vil-betale-deg-for-ikke-aa-bruke-stroem

https://www.tu.no/artikler/a-flytte-elbillading-til-natta-styrt-etter-spotprisen-kan-gjore-situasjonen-verre/474032?key=s5I5g8rB

 

 

Prøv på nytt. Det er Statnett som er motpart i regulerkraft-marknaden, ikkje nett-leverandørane.

 

Jeg gir beng i dagens situasjon. Det er ikke den jeg snakker om. Det er fremtidens situasjon jeg snakker om, og muligheten for å justere forbruk hos oss på ting som ikke avhenger av et direkte forbrukt som f.eks middagen. 

 

Om Tibber kan fjernjustere når en hel gate setter på varmtvannsberederen eller elbilladingen fremfor at alle stort sett gjør dette samtidig, så kan nettselskapene selvfølgelig være interessert i en slik løsning - om det for den gaten kan være et problem. 

 

Da må en veie hvor mye det ville kostet med oppgraderinger av nettet, fremfor denne løsningen. 

 

Ein kan det, men det er ingen økonomiske incitament for å gjere det i dag. Det stemmer ikkje at berre Tibber jobbar med dette. Mange nettselskap tilbyr eigen tariff for nettleige på forbruk som selskapet kan kople ut på kort varsel. Då er det nettselskapet, ikkje Tibber, som styrer når det skal koplast ut. Det er òg nettleiga, ikkje straumrekninga, som går ned.

 

Bare les linkene du har fått. Hvordan Tibber ønsker å få til dette, samt hvor "incentivene" kommer ifra, står der. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Enkelte useriøse leverandørar held på på denne måten, men det er ikkje vanleg.

Jeg vil tørre og påstå at det er mer vanlig enn ikke. Gå inn på bytt.no og finn frem de du mener ikke holder på slikt. 

 

Eg har hatt Tibber som straumleverandør lenge, og har møtt Edgeir ved fleire høve. Eg har absolutt ikkje noko imot Tibber, men eg har noko imot folk som presenterer fri fantasi som fakta i kommetarfeltet.

 

På hvilken måte er det jeg sier fri fantasi? 

https://e24.no/energi/i/zLBwQv/statnett-bekymret-for-forbrukstopper-vil-betale-deg-for-ikke-aa-bruke-stroem

https://www.tu.no/artikler/a-flytte-elbillading-til-natta-styrt-etter-spotprisen-kan-gjore-situasjonen-verre/474032?key=s5I5g8rB

 

 

Prøv på nytt. Det er Statnett som er motpart i regulerkraft-marknaden, ikkje nett-leverandørane.

 

Jeg gir beng i dagens situasjon. Det er ikke den jeg snakker om. Det er fremtidens situasjon jeg snakker om, og muligheten for å justere forbruk hos oss på ting som ikke avhenger av et direkte forbrukt som f.eks middagen. 

 

Om Tibber kan fjernjustere når en hel gate setter på varmtvannsberederen eller elbilladingen fremfor at alle stort sett gjør dette samtidig, så kan nettselskapene selvfølgelig være interessert i en slik løsning - om det for den gaten kan være et problem. 

 

Da må en veie hvor mye det ville kostet med oppgraderinger av nettet, fremfor denne løsningen. 

 

Ein kan det, men det er ingen økonomiske incitament for å gjere det i dag. Det stemmer ikkje at berre Tibber jobbar med dette. Mange nettselskap tilbyr eigen tariff for nettleige på forbruk som selskapet kan kople ut på kort varsel. Då er det nettselskapet, ikkje Tibber, som styrer når det skal koplast ut. Det er òg nettleiga, ikkje straumrekninga, som går ned.

 

Bare les linkene du har fått. Hvordan Tibber ønsker å få til dette, samt hvor "incentivene" kommer ifra, står der. 

Det er bare nettleverandøren som kjenner sitt nett. Om det skal være samarbeid med noen, så må det være mellom strømbruker (husholdning) og netteier (avtaler om avstengning er allerede vanlig for bedrifter). At Tibber uten kunnskap om nettet skal stå for dette er meningsløst. Det måtte bety et komplekst samarbeid mellom Tibber og nettselskap (som vil koste mye mer enn marginale innsparinger).

 

En annen sak er at et slikt samarbeid mellom bruker og netteier bør standardiseres slik at avtaler og nødvendig utstyr er det samme over hele landet.

 

Men igjen, her snakker vi om et innbilt problem (med kapasitet i lokalnettet) som vi ikke har i Norge og trolig heller ikke vil få. Til tross for en elbransje som virker å ville tyne mer penger ut av oss basert på en bløff (den store elbilfare) og "smarte" duppedittfirmaer som bare en smarte i forhold til egen inntjening, må vi avvise hele ideen om behovet for nettutbygging (nettet må nå som før endres på grunn av økt folkemengde, fraflytting, tilflytting etc). Samlet trend er at strømbruken i husholdningene ikke øker de neste tjue år (se NVE's prognoser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare nettleverandøren som kjenner sitt nett. Om det skal være samarbeid med noen, så må det være mellom strømbruker (husholdning) og netteier (avtaler om avstengning er allerede vanlig for bedrifter). At Tibber uten kunnskap om nettet skal stå for dette er meningsløst. Det måtte bety et komplekst samarbeid mellom Tibber og nettselskap (som vil koste mye mer enn marginale innsparinger).

Det er nettleverandøren som betaler industrien for å skru ned/opp forbruket. 

Det er nettleverandøren som i dette tilfellet vil betale Tibber for å kunne skru opp/ned forbruket. 

 

Så ja, det er nettleverandøren som kjenner sitt nett, og gjennom det ønsker en viss forbruk gjennom det. Om industrien kan justere forbruket opp eller ned etter nettleverandørens ønsker, med betaling, så er det ikke annerledes det enn for Tibber å kunne tilby det samme gjennom sine kunder. 

 

Les linkene jeg har gitt Sturle litt lengre opp. 

 

En annen sak er at et slikt samarbeid mellom bruker og netteier bør standardiseres slik at avtaler og nødvendig utstyr er det samme over hele landet.

 

Vi har jo allerede nødvendig utstyr for dette? 

 

Men igjen, her snakker vi om et innbilt problem (med kapasitet i lokalnettet) som vi ikke har i Norge og trolig heller ikke vil få. Til tross for en elbransje som virker å ville tyne mer penger ut av oss basert på en bløff (den store elbilfare) og "smarte" duppedittfirmaer som bare en smarte i forhold til egen inntjening, må vi avvise hele ideen om behovet for nettutbygging (nettet må nå som før endres på grunn av økt folkemengde, fraflytting, tilflytting etc). Samlet trend er at strømbruken i husholdningene ikke øker de neste tjue år (se NVE's prognoser)

 

Strømbruken trenger ikke nødvendigvis øke i snitt over 1 år for at det skal utgjøre et problem. Det er store trekk og forbrukstopper som er problemet som nettleverandørene ønsker å javne ut. 

Lenke til kommentar

 

Enkelte useriøse leverandørar held på på denne måten, men det er ikkje vanleg.

Jeg vil tørre og påstå at det er mer vanlig enn ikke. Gå inn på bytt.no og finn frem de du mener ikke holder på slikt. 

 

Eg har hatt Tibber som straumleverandør lenge, og har møtt Edgeir ved fleire høve. Eg har absolutt ikkje noko imot Tibber, men eg har noko imot folk som presenterer fri fantasi som fakta i kommetarfeltet 

På hvilken måte er det jeg sier fri fantasi? 

https://e24.no/energi/i/zLBwQv/statnett-bekymret-for-forbrukstopper-vil-betale-deg-for-ikke-aa-bruke-stroem

https://www.tu.no/artikler/a-flytte-elbillading-til-natta-styrt-etter-spotprisen-kan-gjore-situasjonen-verre/474032?key=s5I5g8rB

Kva slags strå-monster er du?

 

Nok ein gong spelar du drita full når eg svarer deg. Eg har ikkje kommentert nokon av dei artiklane du visser til. Eg har kommentert påstandar frå deg, som desse:

Forskjellen er jo at Tibber skifter ut produsenter oftere.

 

Tibber bytter strømleverandør til de som er billigst mellom hver måned. Allerede her er det endel å spare.

 

Tibber har hatt kommunikasjon mellom bilprodusentene og dem for å kunne implementere dette

Samt svar på mine innlegg der svaret ikkje er relatert til det eg har skrive i det heile.

 

 

Prøv på nytt. Det er Statnett som er motpart i regulerkraft-marknaden, ikkje nett-leverandørane.

Jeg gir beng i dagens situasjon. Det er ikke den jeg snakker om. Det er fremtidens situasjon jeg snakker om, og muligheten for å justere forbruk hos oss på ting som ikke avhenger av et direkte forbrukt som f.eks middagen.
Du gjev beng i det meste som er sant, og erstattar det med produkt av din eigen fantasi. Dette er ikkje eit unikt tilfelle. Når du gjer det, kan du gjerne presisere at det er eigen fantasi du snakkar om, og ikkje kva Tibber faktisk gjer eller har planar om. Og gjerne kva råmevilkår som må vere på plass. Eg nemner nodeprising som eitt slikt vilkår. For om ikkje nettselskapet skal styre lastbalansering i eige nett direkte mot forbrukarar, som dei gjer i dag, må det finnast ein marknad for slike tenester. Elles ender ein fort opp med ein situasjon der ein monopolist kan diktere prisar nettselskapa (som òg er monopilistar i sine område).

 

 

Ein kan det, men det er ingen økonomiske incitament for å gjere det i dag. Det stemmer ikkje at berre Tibber jobbar med dette. Mange nettselskap tilbyr eigen tariff for nettleige på forbruk som selskapet kan kople ut på kort varsel. Då er det nettselskapet, ikkje Tibber, som styrer når det skal koplast ut. Det er òg nettleiga, ikkje straumrekninga, som går ned.

Bare les linkene du har fått. Hvordan Tibber ønsker å få til dette, samt hvor "incentivene" kommer ifra, står der.
E24-lenkja skildrar jo den regulerkraft-marknaden som eksisterer, der Tibber kan tilby opp- og nedregulering av forbruk (nedregulering av forbruk er ekvivalent med oppjustering av produksjon). Statnett er motpart, ikkje nettselskapa. Akkurat som eg har forklart.

 

I den andre lenkja argumenterer Tibber for ein balansekraft-marknad for dei lokale netta. Ergo ein marknad tilsvarande framlegget om nodeprising, som bør hentast opp att frå skuffa. Det er nøyaktig det eg òg har argumentert for.

 

Per i dag finst det ingen marknad for lokal nett-balansering utover avtaler mellom lokale nettselskap og deira kundar (forbrukarar). Korkje Tibber eller andre får betalt for å balansere nettet for dei lokale nettselskapa, og dei har heller ikkje nokon modell over nettet som er detaljert nok til at dei kan gjere det. Dei får berre betalt for reguleringskraft og dei kan tilby kundane å flytte forbruk til periodar med låg straumpris.

 

Når du kommenterer det andre skriv utan å forstå det, og du i tillegg baserer deg på eigne fantasiar om korleis Tibber fungerer, vert svara dine rimeleg absurde.

Lenke til kommentar

Kva slags strå-monster er du?

Jeg korrigerer måten du har tolket det jeg har skrevet på, dermed linkene. Gå tilbake og les det jeg har skrevet, med innholdet i linkene i bakhodet, så burde det være åpenbart. 

 

Du gjev beng i det meste som er sant, og erstattar det med produkt av din eigen fantasi. Dette er ikkje eit unikt tilfelle. Når du gjer det, kan du gjerne presisere at det er eigen fantasi du snakkar om, og ikkje kva Tibber faktisk gjer eller har planar om.

 

Jeg har gitt deg linker med det jeg har snakket om. Det er det du må kommentere, ikke dette tullet her. Særlig når det er åpenbart at Tibber har pratet om nettopp slike planer. 

 

E24-lenkja skildrar jo den regulerkraft-marknaden som eksisterer, der Tibber kan tilby opp- og nedregulering av forbruk (nedregulering av forbruk er ekvivalent med oppjustering av produksjon). Statnett er motpart, ikkje nettselskapa. Akkurat som eg har forklart.

 

Stemmer. Nå gå tilbake og les, med dette i bakhodet. Har det vært missforståelser så greit nok, men la være å falle ned på barnehagenivå i måten du uttaler deg på. 

 

I den andre lenkja argumenterer Tibber for ein balansekraft-marknad for dei lokale netta. Ergo ein marknad tilsvarande framlegget om nodeprising, som bør hentast opp att frå skuffa. Det er nøyaktig det eg òg har argumentert for.

 

Ja, jeg har ikke helt forstått hvorfor du har kommentert meg, når det første jeg prøvde å gjøre var å forklare at jeg ikke pratet om V2G angående elbil-lade kommentaren jeg hadde tidligere - da jeg trudde det var missforståelser. Jeg snakket om hva Tibber og Kongsberg Digital har omtalt i TU artikkelen. 

 

Du sier at man har manglet incentiv, men den blir jo omtalt i artikkelen i måten dette kunne foregått. Det ville hjulpet oss også. 

 

Korkje Tibber eller andre får betalt for å balansere nettet for dei lokale nettselskapa, og dei har heller ikkje nokon modell over nettet som er detaljert nok til at dei kan gjere det.

 

Hvorfor gjenta dette? Jeg har tidligere spesifisert at dette omhandler en mulig fremtid, og ikke nå idag. 

 

Når du kommenterer det andre skriv utan å forstå det, og du i tillegg baserer deg på eigne fantasiar om korleis Tibber fungerer, vert svara dine rimeleg absurde.

 

Det at du ikke forstår bokmål får du ta på din egen kappe. Det er du som kommer med absurditeter her, og ønsker/prøver ditt beste i å finne feil i det jeg sier. Dette startet kun med et "artig spørsmål", angående noe jeg funderte på. Det omhandlet ikke et direkte påstand. 

 

 

Tibber har hatt problemer med integreringen av VW smart-ladingen, noe som de må få til uten at man har easee laderen. Ei lita stund etterpå, så oppdaterer VW  We Connect funksjonaliteten og bloggen som prater om dette, de samme funksjonene som Tibber tilbyr og ønsker å tilby i fremtiden. Jeg lurte kun på om det var tilfeldig eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...