Gå til innhold

Avansert programvare og algoritmer styrer energibruk i hus og hytter – og kjøper strøm for forbrukerne


Anbefalte innlegg

Det begynner å bli repeterende.

Det er typisk at disse "smart"-duppeditt eller tjenesteleverandørene aldri klarer å komme opp med noen kilowattimer eller penger spart!

Jeg sparer penger, og merket det fra første måned. Så for min del så sparer jeg penger med disse smarte "duppeditt" greiene som du kaller det. 

 

Om du vil velge å være skeptisk, får være helt opp til deg. Be my guest. Men det henger litt ugler i mosen når du nekter å svare på et simpelt spørsmål.

 

Forventer du at strømprisen vil være lik når fornybar kraft i større grad skal ta over for fossil kraftproduksjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det begynner å bli repeterende.

Det er typisk at disse "smart"-duppeditt eller tjenesteleverandørene aldri klarer å komme opp med noen kilowattimer eller penger spart!

Jeg sparer penger, og merket det fra første måned. Så for min del så sparer jeg penger med disse smarte "duppeditt" greiene som du kaller det. 

 

Om du vil velge å være skeptisk, får være helt opp til deg. Be my guest. Men det henger litt ugler i mosen når du nekter å svare på et simpelt spørsmål.

 

Forventer du at strømprisen vil være lik når fornybar kraft i større grad skal ta over for fossil kraftproduksjon? 

Etter hvert som mer og mer fornybar strøm kommer inn (i Europa), tror jeg ikke strømmen vil bli dyrere (i faste priser). Snarere tvert i mot!

 

Så får du svare på hvor mye strøm du bruker og hvor mye du sparer på hva det måtte være (forklar gjerne hvordan)!

Lenke til kommentar

Etter hvert som mer og mer fornybar strøm kommer inn (i Europa), tror jeg ikke strømmen vil bli dyrere (i faste priser). Snarere tvert i mot!

Er det her missforståelsen kommer? Jeg har aldri snakket om dyrere strøm. Jeg snakker om fluktuerende strømpriser gjennom 24 timer. 

 

Trur du EU vil ha en mer stabil strømpris om 10 år, eller vil den følge naturen til fornybar kraftproduksjon og fluktuere sammen med sol og vindkraft? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Troen på at strømpriser varierer over døgnet og vil variere enda mer, er en myte som det ser ut til å være umulig å utrydde.

Dersom du ser på historiske straumprisar, ser du at prisane varierer stadig meir over døgeret. Det har skjedd i takt med utbygging av vindkraft i Danmark og Sverige, og no i Noreg. Det er ikkje ei myte. I Danmark og Tyskland ser du tendensen spesielt sterkt. Det forplantar seg til Noreg når NORD.LINK kjem i drift til neste år, og når Fosen vind kjem i full drift i 2020 vår vi i tillegg meir enn 1 TW ny tilfeldig kraftproduksjon her i landet, som pressar prisen nedover når det er god vind på Fosen.

Lenke til kommentar

Særlig med lastbalansering av nettet ved hjelp av elbillading. Det kan gjøre elbilladingen enda billigere for de som bruker Tibber for det formålet.

Førebels støttar korkje prissystemet eller Tibber lastbalansering av nettet. Det hadde vore genialt for å kunne utnytte eksisterande transportkapasitet i nettet mykje betre enn i dag. Til dømes går det ei linje frå Ørskog til Fardal der berre 1/3 av kapasiteten normalt kan utnyttast fordi straumen elles tek vegen gjennom andre linjer som får overlast. For å få til dette må vi innføre nodeprising av straum. Det var ute på høyring for snart ti år sidan, men høyringsinstansane meinte det vart for komplisert å forhalde seg til for forbrukarar. På tide å ta framlegget opp av skuffa att tykkjer eg, for dette er eit svært godt alternativ til effekttariffar:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/oed/rapporter/2010_1130_flere_og_riktigere_priser_et_mer_effektivt_kraftsystem.pdf

Lenke til kommentar

Førebels støttar korkje prissystemet eller Tibber lastbalansering av nettet. Det hadde vore genialt for å kunne utnytte eksisterande transportkapasitet i nettet mykje betre enn i dag. Til dømes går det ei linje frå Ørskog til Fardal der berre 1/3 av kapasiteten normalt kan utnyttast fordi straumen elles tek vegen gjennom andre linjer som får overlast. For å få til dette må vi innføre nodeprising av straum. Det var ute på høyring for snart ti år sidan, men høyringsinstansane meinte det vart for komplisert å forhalde seg til for forbrukarar. På tide å ta framlegget opp av skuffa att tykkjer eg, for dette er eit svært godt alternativ til effekttariffar:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/oed/rapporter/2010_1130_flere_og_riktigere_priser_et_mer_effektivt_kraftsystem.pdf

Måten Tibber skal tilby lastbalansering er ikke gjennom V2G. Det er gjennom brukerbasen og tilgangen til å overstyre forbruk på enkelte ting som f.eks varmekabler, vannbåren varme, elbil lading etc. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måten Tibber skal tilby lastbalansering er ikke gjennom V2G. Det er gjennom brukerbasen og tilgangen til å overstyre ladetidspunkter. 

???

 

Kva har det eg skreiv å gjere med V2G? Svara dine er heilt merkelege. Du siterer eit innlegg og skriv noko som er fullstendig utan samanheng med resten.

 

Tibber balanserer ikkje nettet. Tibber er aktive i marknaden for balansekraft, men det er noko anna. Det kan gjerast 100% på forbrukssida, og krev ikkje at ein leverer straum til nettet. Reduksjon av forbruk er heilt ekvivalent med å auke produksjonen. For nettbalansering må dei ha ein god modell for kraftnettet og eit økonomisk incitament for å gjere det. Det økonomiske incitamentet finst ikkje i dag, men vil i aller høgste grad vere der med nodeprising. Då vil dei òg få ein god modell for kraftnettet. Det kan vere eit incitament der, men mykje mindre treffsikkert, med effekt-avgifter.

Lenke til kommentar

???

 

Kva har det eg skreiv å gjere med V2G? Svara dine er heilt merkelege. Du siterer eit innlegg og skriv noko som er fullstendig utan samanheng med resten.

Jøsse navn! Ro deg ned! Jeg nevnte Tibber javnført med elbillading tidligere, og ville bare klargjøre at det ikke var snakk om V2G, siden du startet setningen med at Tibber ikke kan gjøre noe for lastbalansering i nettene. Jeg ville bare uttype at det er mer kontroll over forbruket over f.eks 24 timer jeg mente, som kan jevnes mer ut over døgnet, fremfor at folk har et helt likt forbruk som kan skape problemer for mindre nett enkelte områder f.eks. 

Lenke til kommentar

 

Etter hvert som mer og mer fornybar strøm kommer inn (i Europa), tror jeg ikke strømmen vil bli dyrere (i faste priser). Snarere tvert i mot!

Er det her missforståelsen kommer? Jeg har aldri snakket om dyrere strøm. Jeg snakker om fluktuerende strømpriser gjennom 24 timer. 

 

Trur du EU vil ha en mer stabil strømpris om 10 år, eller vil den følge naturen til fornybar kraftproduksjon og fluktuere sammen med sol og vindkraft? 

Du spurte meg om hva jeg trodde om framtidige strømpriser og det svarer jeg på. Og så beskylder du meg for å avspore!

 

Du kan selv la være å avspore ved å svare på spørsmålet jeg stiller om ditt forbruk og eventuell innsparing. Dette er veldig knyttet til prisvariasjon over døgnet og det som jeg har konsentrert meg om (myten/løgnen om prisvariasjon over døgnet i Norge for strøm).

Lenke til kommentar

 

???

 

Kva har det eg skreiv å gjere med V2G? Svara dine er heilt merkelege. Du siterer eit innlegg og skriv noko som er fullstendig utan samanheng med resten.

Jøsse navn! Ro deg ned! Jeg nevnte Tibber javnført med elbillading tidligere, og ville bare klargjøre at det ikke var snakk om V2G, siden du startet setningen med at Tibber ikke kan gjøre noe for lastbalansering i nettene.
Det du skriv gjev framleis ingen meining. Eg trur du blandar lastbalansering i nettet med noko heilt anna.

 

Jeg ville bare uttype at det er mer kontroll over forbruket over f.eks 24 timer jeg mente, som kan jevnes mer ut over døgnet, fremfor at folk har et helt likt forbruk som kan skape problemer for mindre nett enkelte områder f.eks.

Tibber utfører framleis ikkje lastbalansering i nettet. Dei går berre på pris, og med dagens system reflekterer ikkje prisen kvar det er flaskehalsar i lokal- eller regionalnettet. Difor har dei eller forbrukarane ingen incitament for å delta i lastbalansering i nettet. Dersom alle forbrukarane i eit område brukar Tibber med aktiv styring, vil dei ha eit svært høgt forbruk i dei timane prisen er lågast, uavhengig av lasta i nettet. Det vil skape flaskehalsar i nettet, ikkje fjerne dei. Kvar enkelt forbrukar vil tape på å delta i lastbalansering av nettet i staden for å bruke straumen når han er billigast. Eg er sjølv egoist og ladar bilen når straumen er billigast, heilt uavhengig av kva naboane gjer.

 

Nodeprising hadde gjort det både lønsamt og mogeleg å balansere nettet ved å kontrollere forbruket ned på veldig lokalt nivå. Det vil redusere det totale overføringstapet ved å optimalisere kraftflyten. Vi vil òg kunne overføre større kraftmengder gjennom det nettet vi har, i staden for å byggje meir med den auken i nettleige som det medfører, og få jamnare og lågare prisar enn med dagens system.

Lenke til kommentar

Det du skriv gjev framleis ingen meining. Eg trur du blandar lastbalansering i nettet med noko heilt anna.

Nei, jeg trur vi snakker rundt hverandre. Jeg snakker ikke om dagens løsning hos Tibber. Den funksjonen jeg snakker om har de kun ytret en mulig plan for, og ikke gjennomført ennå. 

 

Idag så kan du stille inn at enkelte ting skal ha et forbruk når strømmen er som billigst. 

 

I fremtiden så kan Tibber bruke kundebasen for å jevne ut forbruket mer. For trenden er at mer og mer ting som elbillading og varmtvannsberedere blir smarte. Det vil jo si at de alle vil slåes på omtrent samtidig når strømprisen er billigst på natta, og ved enkelte områder så kan det være et problem. 

 

Løsningen er å mellombetale tilbydere som Tibber for tjenesten med å avlaste nettet gjennom smart-styringen. Altså ikke kun styre forbruk etter billigst strømpris, men når det er best for nettet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det du skriv gjev framleis ingen meining. Eg trur du blandar lastbalansering i nettet med noko heilt anna.

Nei, jeg trur vi snakker rundt hverandre. Jeg snakker ikke om dagens løsning hos Tibber. Den funksjonen jeg snakker om har de kun ytret en mulig plan for, og ikke gjennomført ennå. 

 

Idag så kan du stille inn at enkelte ting skal ha et forbruk når strømmen er som billigst. 

 

I fremtiden så kan Tibber bruke kundebasen for å jevne ut forbruket mer. For trenden er at mer og mer ting som elbillading og varmtvannsberedere blir smarte. Det vil jo si at de alle vil slåes på omtrent samtidig når strømprisen er billigst på natta, og ved enkelte områder så kan det være et problem. 

 

Løsningen er å mellombetale tilbydere som Tibber for tjenesten med å avlaste nettet gjennom smart-styringen. Altså ikke kun styre forbruk etter billigst strømpris, men når det er best for nettet. 

I dag er strømselskaper som oftest mellommenn mellom produsent og forbruker. Nå vil du i tillegg skvise Tibber mellom der igjen! Dette blir dyrt og uoversiktlig!

 

For varmtvannsberederen ville jeg brukt et enkelt tidsur om det var noe å spare, hvilket det ikke er). Men kunne gjerne gjøre det for å hindre overforbruk noe ettermiddager på ekstra kalde dager enkelte år.

 

Du skriver: "Jeg ser selv at jeg tjener penger på dette gjennom å ha byttet til Tibber hver måned på regningene.

 

Jeg sparer penger, og merket det fra første måned. Så for min del så sparer jeg penger med disse smarte "duppeditt" greiene som du kaller det".

 

Kan du ikke utdype dette bare litt? Eller er det så lite og ubetydelig og så enkle ting som kunne ha blitt løst på så enkle måter, at du synes det blir for flaut å nevne det?

Lenke til kommentar

I dag er strømselskaper som oftest mellommenn mellom produsent og forbruker. Nå vil du i tillegg skvise Tibber mellom der igjen! Dette blir dyrt og uoversiktlig!

Nei, hvorfor skulle jeg det? Tibber fungerer som strømselskap. Netleverandøren er jo med her, men det er dem uansett hvilken strømselskap du velger. Hvordan i allverden har du fått for deg at Tibber er mellom strømselskapene og produsentene? Tibber er et strømselskap. Har du i det hele tatt sjekket hjemmesiden? 

 

For varmtvannsberederen ville jeg brukt et enkelt tidsur om det var noe å spare, hvilket det ikke er). Men kunne gjerne gjøre det for å hindre overforbruk noe ettermiddager på ekstra kalde dager enkelte år.

 

Hva skjer i fremtiden når flere og flere slike varmtvannsberedere kommer med "smarte" funksjoner? Jo de vil skru seg på samtidig, når strømmen er billigst. I enkelte områder så kan det gi problemer på strømnettet. Tibber kan altså justere når ting blir skrudd på og av, slik at forbruket over et større område på samme nett, kan balanseres til å gå fra at alt blir skrudd på samtidig, til at det kan styres helt individuelt. 

 

Tibber vil altså kunne styre forbruket på hele områder, og ikke kun per kunde. Det kan nettselskapet ha nytte for, når de nå kan fortelle Tibber når problemene kan komme, og be Tibber justere forbruket, slik at strømnettet ikke blir overbelastet. 

 

Kan du ikke utdype dette bare litt? Eller er det så lite og ubetydelig og så enkle ting som kunne ha blitt løst på så enkle måter, at du synes det blir for flaut å nevne det?

 

1. Tibber bytter strømleverandør til de som er billigst mellom hver måned. Allerede her er det endel å spare. 

2. Jeg har full kontroll over forbruket mitt. Jeg har sjekket hvor mye strømkablene koster i strøm, og har stilt dem opp når strømmen er billigst, mens jeg lar temperaturen falle noen grader når den er dyrest. Det samme gjelder elbilladingen, den lader når det er billigst. 

3. Siden man får full kontroll på fobruket, så er man mer var på strømmen man bruker, så det kommer en effekt der også. Jeg vet til og med hvor mye strøm lampene i rommene mine bruker. 

 

Jeg kan se i sanntid hvor mye strøm hva som helst bruker når jeg skrur det av og på hjemme. Så når man da forstår forbruk, så blir man mer var og man blir flinkere til å spare på det. 

 

Ergo: Billigere regninger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I dag er strømselskaper som oftest mellommenn mellom produsent og forbruker. Nå vil du i tillegg skvise Tibber mellom der igjen! Dette blir dyrt og uoversiktlig!

Nei, hvorfor skulle jeg det? Tibber fungerer som strømselskap. Netleverandøren er jo med her, men det er dem uansett hvilken strømselskap du velger. Hvordan i allverden har du fått for deg at Tibber er mellom strømselskapene og produsentene? Tibber er et strømselskap. Har du i det hele tatt sjekket hjemmesiden? 

 

For varmtvannsberederen ville jeg brukt et enkelt tidsur om det var noe å spare, hvilket det ikke er). Men kunne gjerne gjøre det for å hindre overforbruk noe ettermiddager på ekstra kalde dager enkelte år.

 

Hva skjer i fremtiden når flere og flere slike varmtvannsberedere kommer med "smarte" funksjoner? Jo de vil skru seg på samtidig, når strømmen er billigst. I enkelte områder så kan det gi problemer på strømnettet. Tibber kan altså justere når ting blir skrudd på og av, slik at forbruket over et større område på samme nett, kan balanseres til å gå fra at alt blir skrudd på samtidig, til at det kan styres helt individuelt. 

 

Tibber vil altså kunne styre forbruket på hele områder, og ikke kun per kunde. Det kan nettselskapet ha nytte for, når de nå kan fortelle Tibber når problemene kan komme, og be Tibber justere forbruket, slik at strømnettet ikke blir overbelastet. 

 

Kan du ikke utdype dette bare litt? Eller er det så lite og ubetydelig og så enkle ting som kunne ha blitt løst på så enkle måter, at du synes det blir for flaut å nevne det?

 

1. Tibber bytter strømleverandør til de som er billigst mellom hver måned. Allerede her er det endel å spare. 

2. Jeg har full kontroll over forbruket mitt. Jeg har sjekket hvor mye strømkablene koster i strøm, og har stilt dem opp når strømmen er billigst, mens jeg lar temperaturen falle noen grader når den er dyrest. Det samme gjelder elbilladingen, den lader når det er billigst. 

3. Siden man får full kontroll på fobruket, så er man mer var på strømmen man bruker, så det kommer en effekt der også. Jeg vet til og med hvor mye strøm lampene i rommene mine bruker. 

 

Jeg kan se i sanntid hvor mye strøm hva som helst bruker når jeg skrur det av og på hjemme. Så når man da forstår forbruk, så blir man mer var og man blir flinkere til å spare på det. 

 

Ergo: Billigere regninger. 

Ergo så sparer du et par kroner i døgnet! Tibber skifter strømleverandør hver måned. Hva mener du med strømleverandør? Mener du strømprodusent, Hafslund Strøm, Fortum (for å nevne et par tvilsomme selskaper, se bytt.no), Gudbrandsdalenergi (veldig bra)? Veldig komplisert det hele og koster en del og noen nå betale. Og tviler ikke på hvem det er!

 

Ellers så nevner du en fremtid med stadig mer fornybar energi i Europa. I tillegg kommer mer nettkapasitet ut av Norge, hvilket vil i noen grad føre til mer varierende priser i Norge også (ikke nødvendigvis så mye over døgnet). Når fornybar energi allerede i dag er billigst i forhold til nyutbygget energi og blir stadig billigere, er det å vente at denne strømmen blir billigere de neste tiår. På den annen side vil det kreve større krav til å balansere effektilbudet (stemme med behovet hvert sekund). Her ser en et stort utvalg av løsninger som vil realiseres etter behov.

 

Danmark har verdens mest stabile strømnett til tross for at vind står for ca 45% av energibehovet!

Lenke til kommentar

1. Tibber bytter strømleverandør til de som er billigst mellom hver måned. Allerede her er det endel å spare.

Nei. Tibber er ein straumleverandør. Dersom du har Tibber som straumleverandør, har du Tibber som straumleverandør. Tibber kjøper kraft på marknaden og sel vidare til forbrukarane, som alle andre straumleverandørar.

 

2. Jeg har full kontroll over forbruket mitt. Jeg har sjekket hvor mye strømkablene koster i strøm, og har stilt dem opp når strømmen er billigst, mens jeg lar temperaturen falle noen grader når den er dyrest. Det samme gjelder elbilladingen, den lader når det er billigst. 

 

Nettopp! Ingen nett-balansering. Du gjer det som er mest økonomisk for deg, og deltek ikkje i balansering av nettet.
Lenke til kommentar

Ergo så sparer du et par kroner i døgnet! Tibber skifter strømleverandør hver måned. Hva mener du med strømleverandør? Mener du strømprodusent, Hafslund Strøm, Fortum (for å nevne et par tvilsomme selskaper, se bytt.no), Gudbrandsdalenergi (veldig bra)? Veldig komplisert det hele og koster en del og noen nå betale. Og tviler ikke på hvem det er!

 

Ellers så nevner du en fremtid med stadig mer fornybar energi i Europa. I tillegg kommer mer nettkapasitet ut av Norge, hvilket vil i noen grad føre til mer varierende priser i Norge også (ikke nødvendigvis så mye over døgnet). Når fornybar energi allerede i dag er billigst i forhold til nyutbygget energi og blir stadig billigere, er det å vente at denne strømmen blir billigere de neste tiår. På den annen side vil det kreve større krav til å balansere effektilbudet (stemme med behovet hvert sekund). Her ser en et stort utvalg av løsninger som vil realiseres etter behov.

 

Danmark har verdens mest stabile strømnett til tross for at vind står for ca 45% av energibehovet!

Et par kroner spart i døgnet, blir mer spart i uken, blir mer spart i måneden. Over et år, og flere år så blir det litt å si. Samtidig så forventer man mer fluktuerende priser på strøm i fremtiden, så det blir enda mer å hente. 

 

Om du ikke ønsker å stole på dette, og har andre meninger, så hold deg til normale strømleverandører. Det er jo ikke verre enn det. 

 

Nei. Tibber er ein straumleverandør. Dersom du har Tibber som straumleverandør, har du Tibber som straumleverandør. Tibber kjøper kraft på marknaden og sel vidare til forbrukarane, som alle andre straumleverandørar.

Forskjellen er jo at Tibber skifter ut produsenter oftere.

 

Nettopp! Ingen nett-balansering. Du gjer det som er mest økonomisk for deg, og deltek ikkje i balansering av nettet.

 

Ikke direkte, men indirekte. Nettleverandørene kan bruke Tibber for å jevne ut forbruket, fremfor at alle starter elbillading samtidig f.eks. 

Lenke til kommentar

 

Nei. Tibber er ein straumleverandør. Dersom du har Tibber som straumleverandør, har du Tibber som straumleverandør. Tibber kjøper kraft på marknaden og sel vidare til forbrukarane, som alle andre straumleverandørar.

Forskjellen er jo at Tibber skifter ut produsenter oftere.
Nei. Dette kan du tydelegvis like lite om som hydrogen og batteri og alt anna du likar å diskutere her i kommentarfeltet. Tibber kjøper straum på den same marknaden som alle andre leverandørar, og der kan dei ikkje leggje bod for å kjøpe frå ein spesifikk produsent. Ikkje Tibber, ikkje andre heller. Alle kjøper frå dei same produsentane. For det forbruket Tibber kan slå av og på kan dei delta i regulerkraft-marknaden, og det skil Tibber frå dei fleste andre.

 

 

Nettopp! Ingen nett-balansering. Du gjer det som er mest økonomisk for deg, og deltek ikkje i balansering av nettet. 

Ikke direkte, men indirekte. Nettleverandørene kan bruke Tibber for å jevne ut forbruket, fremfor at alle starter elbillading samtidig f.eks.
Meiner du at Tibber skal utnytte posisjonen sin til å presse nett-leverandørar for pengar, for å slutte å hjelpe kundane sine til å lade samstundes når prisen er lågast? Denslags verksemd vonar eg er ulovleg.
Lenke til kommentar

Tibber kjøper straum på den same marknaden som alle andre leverandørar, og der kan dei ikkje leggje bod for å kjøpe frå ein spesifikk produsent. Ikkje Tibber, ikkje andre heller. Alle kjøper frå dei same produsentane. For det forbruket Tibber kan slå av og på kan dei delta i regulerkraft-marknaden, og det skil Tibber frå dei fleste andre.

Det er "garantiene" som byttes. Selv om prisene fra nord pool er fast, så hopper man uansett over mellommenn med X antall tilbud og tøys som kun varer i 2-3 måneder før regningene plutselig blir større pga man takket ja til noe som var ei "lokkepris". Et system de må bruke siden folk ofte bruker sider som Bytt.no og den slags. Så for å havne på topp der, så får man tilbud om lokkeavtaler som skrur opp prisen på kort tid. 

 

Hvorfor i allverden trur du absolutt alle strømselskaper ønsker å tilby noe lignende som Tibber idag gjør? Når selgere fra generelle strømselskap ringer nå idag så legger dem bare på når jeg sier jeg bruker Tibber. 

 

PS: Jobber dere i standard strømselskap? Er det derfor dere har noe imot Tibber? 

 

Meiner du at Tibber skal utnytte posisjonen sin til å presse nett-leverandørar for pengar, for å slutte å hjelpe kundane sine til å lade samstundes når prisen er lågast? Denslags verksemd vonar eg er ulovleg.

 

Hæ? Nei, jeg snakker om akkurat det samme som f.eks større industri gjør. De tilbyr en tjeneste gjennom et balansemarked, der de kan skru opp eller ned forbruket etter behovene i nettet. Det samme kan Tibber tilby. Da er det ikke Tibber som "presser" nett-leverandørene for penger. Det er nett-leverandørene som bruker ei tjeneste Tibber kan tilby.

Det er ikke Tibber alene som jobber mot dette. Det er nettleverandører i samarbeid med Tibber og den smarte styringen av forbruk som Tibber kan utføre gjennom sine systemer. Man kan til og med finjustere dette ned til enkelte gater, om nettet der har problemer. 

 

I mange tilfeller så kan dette være billigere for nettleverandørene enn å forsterke nettet etter et økende lokalt forbruk. 

 

Problemet for Tibber her er jo å kunne tilby en slik tjeneste. Det er ingen kunder som hadde godtatt at de brukte dyrere strøm enn nødvendig ved å la seg bli brukt for noe slikt. Dermed kan Tibber bruke pengene fra nettleverandøren som en "premie" for de som stiller seg til rådighet for dette - og på den måten tilby strømmen som om den var billigere. F.eks at strømmen som blir brukt slik koster det samme som døgnets billigste strøm. 

 

Dette er Tibbers svar mot effekttariff. Gi heller kunder som stiller seg villig til å bli brukt innenfor dette insentiver til å lade når nettet takler det som best, fremfor å straffe kunder med effekttariffer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tibber kjøper straum på den same marknaden som alle andre leverandørar, og der kan dei ikkje leggje bod for å kjøpe frå ein spesifikk produsent. Ikkje Tibber, ikkje andre heller. Alle kjøper frå dei same produsentane. For det forbruket Tibber kan slå av og på kan dei delta i regulerkraft-marknaden, og det skil Tibber frå dei fleste andre.

Det er "garantiene" som byttes. Selv om prisene fra nord pool er fast, så hopper man uansett over mellommenn med X antall tilbud og tøys som kun varer i 2-3 måneder før regningene plutselig blir større pga man takket ja til noe som var ei "lokkepris".
Enkelte useriøse leverandørar held på på denne måten, men det er ikkje vanleg.

 

Hvorfor i allverden trur du absolutt alle strømselskaper ønsker å tilby noe lignende som Tibber idag gjør? Når selgere fra generelle strømselskap ringer nå idag så legger dem bare på når jeg sier jeg bruker Tibber. 

 

PS: Jobber dere i standard strømselskap? Er det derfor dere har noe imot Tibber?

Eg har hatt Tibber som straumleverandør lenge, og har møtt Edgeir ved fleire høve. Eg har absolutt ikkje noko imot Tibber, men eg har noko imot folk som presenterer fri fantasi som fakta i kommetarfeltet.

 

 

Meiner du at Tibber skal utnytte posisjonen sin til å presse nett-leverandørar for pengar, for å slutte å hjelpe kundane sine til å lade samstundes når prisen er lågast? Denslags verksemd vonar eg er ulovleg. 

Hæ? Nei, jeg snakker om akkurat det samme som f.eks større industri gjør. De tilbyr en tjeneste gjennom et balansemarked, der de kan skru opp eller ned forbruket etter behovene i nettet. Det samme kan Tibber tilby. Da er det ikke Tibber som "presser" nett-leverandørene for penger. Det er nett-leverandørene som bruker ei tjeneste Tibber kan tilby.
Prøv på nytt. Det er Statnett som er motpart i regulerkraft-marknaden, ikkje nett-leverandørane.

 

Det er ikke Tibber alene som jobber mot dette. Det er nettleverandører i samarbeid med Tibber og den smarte styringen av forbruk som Tibber kan utføre gjennom sine systemer. Man kan til og med finjustere dette ned til enkelte gater, om nettet der har problemer.

Ein kan det, men det er ingen økonomiske incitament for å gjere det i dag. Det stemmer ikkje at berre Tibber jobbar med dette. Mange nettselskap tilbyr eigen tariff for nettleige på forbruk som selskapet kan kople ut på kort varsel. Då er det nettselskapet, ikkje Tibber, som styrer når det skal koplast ut. Det er òg nettleiga, ikkje straumrekninga, som går ned.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...