Gå til innhold

Overføring av penger fra morselskap til datterselskap


Anbefalte innlegg

Jeg har et AS hvor jeg driver med eiendomsutvikling, og selskapet har noen millioner i EK. Nå har jeg en stund tenkt på å bruke noe av EK til å starte med utleie av boliger, og lurer derfor på hva som er beste måten å gjøre det på? Og hva er lovlig?

 

Er noen av eksemplene under lovlig?

 

1) Mitt nåværende AS bygger en tomannsbolig, også "kjøper" AS'et ene halvparten av seg selv.

2) Mitt nåværende AS bygger en tomannsbolig, også oppretter jeg et datterselskap (som skal drive med utleie) under det nåværende AS'et, og overfører f.eks. 2 millioner til datterselskapet. Også kjøper jeg ene halvparten for markedspris, gjennom datterselskapet, for deretter å leie ut.

Eller kan det gjøres mer effektivt på en annen måte m.t.p. skatt og lovlighet? :hmm: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke eksemplene. Hva mener du med at AS et kjøper en halvpart av seg selv? Hva er greia med denne "halvparten" i begge eksemplene? Hva er det du ønsker å oppnå?  :confused: 

 

Generelt er det vanlig i eiendomsselskaper at hver bygning (eller område) eies av et separat datterselskap. Ofte har man også et holdingselskap på toppen.

 

(Hvis du vet om liknende selskaper i bransjen kan du slå dem opp på proff.no og se på konsernstrukturen under "roller og eiere". Eksempel. Eksempel 2.)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke eksemplene. Hva mener du med at AS et kjøper en halvpart av seg selv? Hva er greia med denne "halvparten" i begge eksemplene? Hva er det du ønsker å oppnå?  :confused:

 

Generelt er det vanlig i eiendomsselskaper at hver bygning (eller område) eies av et separat datterselskap. Ofte har man også et holdingselskap på toppen.

 

(Hvis du vet om liknende selskaper i bransjen kan du slå dem opp på proff.no og se på konsernstrukturen under "roller og eiere". Eksempel. Eksempel 2.)

 

 

Takk for svar. Det er mulig at jeg formulerte det litt klønete.

 

Det jeg mener med at AS'et "kjøper" en halvpart av seg selv, er at når AS'et bygger en tomannsbolig, så består den av to halvparter av en tomannsbolig. Enklere sagt: to enheter. Og i stedet for at vi selger ene enheten, så beholder vi den, og leier den ut.

 

Det jeg ønsker å oppnå, er å få pengene som vi p.d.d. har stående på en bankkonto med veldig lav rente, til å vokse. Og da må de bli investert en plass som gir avkastning/cashflow.

 

Ble det mer forståelig?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er mulig at jeg formulerte det litt klønete.

 

Det jeg mener med at AS'et "kjøper" en halvpart av seg selv, er at når AS'et bygger en tomannsbolig, så består den av to halvparter av en tomannsbolig. Enklere sagt: to enheter. Og i stedet for at vi selger ene enheten, så beholder vi den, og leier den ut.

 

Det jeg ønsker å oppnå, er å få pengene som vi p.d.d. har stående på en bankkonto med veldig lav rente, til å vokse. Og da må de bli investert en plass som gir avkastning/cashflow.

 

Ble det mer forståelig?

 

 

 

Det er helt uproblematisk å føre opp to boligenheter, selge en og beholde en. Det å unnlate å selge noe er ikke å "selge til seg selv".

 

Dere kan også overføre de pengene som skal til for å føre opp bygget til et nystartet AS som innskutt kapital, og så føre opp bygget i det nystartede selskapet. Det nystartede selskapet kan da selge en enhet og beholde den andre selv.

 

Det er vanlig i eiendomsutviklerbransjen å ha ett stk holdingselskap, og så etablere "single-purpose" selskaper for hvert nye prosjekt. Det reduserer risikoen dersom et prosjekt skulle gå på røv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...