Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekttap


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ser nå at jeg veier ca 3-4 kg mindre enn da jeg veide meg sist( ca 2-3 måneder siden)

 

Jeg hadde nok lagt på meg i studietiden (mye øl og stillesitting) Men siden August har jeg trent en del styrke og litt kondisjon.

 

Kan vektnedgangen skyldes treningen? Jeg synes 3-4 kg er mye og er redd for at det er noe galt

 

Anonymous poster hash: 90909...cd1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fornemmer at du er redd for at du har hatt en utilsiktet vekttap og er redd for at du har en alvorlig sykdom, f.eks. kreft som har gjort dette. Utilsiktet vekttap pleier man å utrede, men husk at dette alene må ses i sammenheng med andre symptomer. Tretthet, nattesvette og feber er også gjerne symptomer man også har samtidig hvis man skal snakke om alvorlig sykdom.

 

I ditt tilfelle har du en naturlig forklaring på hvorfor du har gått ned i vekt. Trening øker behovet for energi, så dersom du inntar mat i relativt fornuftige porsjoner samtidig som du trener ofte, vil det ikke være unaturlig å gå ned i vekt.

 

Hvis du er bekymret, kan du alltids snakke med legen din om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare er det normalt å gå ned i vekt når man begynner å trene, for brorparten av befolkningen er dette også både ideelt og ønskelig. Nybegynnere (og bare nybegynnere) innen trening har potensiale til å både bygge muskelmasse og redusere fettprosenten i samme slengen, nyt det så lenge det varer! :)

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig. En halvliter vann er 0,5 kg vekt. Vi varierer 1-2 kg vekt hele tiden. 3-4 kg over 2-3 måneder er ingenting å bekymre seg for.

 

Det er ca 5% du har gått ned. Hvis dette fortsetter i samme tempo ned til 80-77 kg over de neste 3-5 måneder, så ville jeg bestilt time hos fastlegen. Kan være noe da. Kanskje innvollsorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...