Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har vi feil vinterdekk?


fleur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt piggfritt i 25 år med div biler. Siden 2012 to stk Mitsubishi ASX., den nyeste med automat. Bare følt meg usikker en gang, første turen med Vinterdekk på ordentlig snøføre i 2012. Ny bil osv. Det gikk bra, var på Kvitfjell i jula i fjor, 900 meter rett opp og ned. Det gikk fint. Kjører mye på E6, man ser på krystallene på veien når det kan være glatt.

Sikker på at støtdempere ikke er ødelagt ?

Lenke til kommentar

Kjørte selv piggfritt i mange år, veldig fornøyd. Helt til det kom en dag med underkjølt regn og bilen foran, med piggdekk, stoppet helt normalt foran et kryss. Mens jeg med mine piggfrie hadde absolutt null mulighet til å stoppe.

 

Absurd opplevelse, jeg hadde lang avstand til bilen foran og hadde veldig lav fart, omtrent ganghastighet. Allikevel var det ikke mulighet å stoppe, ble noen lange sekunder mens jeg stille og rolig bare tredde min front pent ned på hengerfestet til piggdekkbilen.

 

Det ble ingen særlige skader. Men jeg har kjørt med piggdekk siden.

Jeg bor på fjellet og her har vi kompakt snø hele vinteren pga ingen salting, og isdekte veier på overgangene mellom årstidene. Går kun i piggdekk her.. Noen må rive opp veien og lage litt friksjon for de med piggfrie å. :) I byene anbefaler de vel at 10% skal kjøre med pigg pga nettopp dette. Trondheim kommune har vel noe statistikk som man kan lese om det.

Lenke til kommentar

 

Hvor er ABS'en hen? Eller pumpebremsingen? Det der ser mer ut som føre som til og med piggdekk kan slite på. Litt småhardt sørpe underlag med våt snø over. Uansett skulle vel kanskje sjåføren hatt en time på glattkjøringsbanen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...