Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

14 åring leter etter tips for trening


Eirik Magne

Anbefalte innlegg

Hallo! Eg er en gutt på 80 kg og ca 165 cm høyde som vil prøve å gå ned litt i vekt. Har prøvd å trene for en stund siden men feiler alltid. Eg bur på en liten plass der nesten alle kjenner hverandre og folk kan dømme en for dumme ting f.eks. Å trene. Så det kan bli fort flaut når folk spør deg hvordan det går med treninga og hvor mye du har gått ned i vekt. Spesielt når du bare er 14 år gammel.

 

Så spørsmålet mitt er følgende. Hvordan kan eg trene og gå ned i vekt uten å trene 24/7 så ingen peker det ut.

 

Grunnen til eg vil trene er fordi eg er lite fysisk og føler meg ikke frisk. Eg svetter mye og vanskeligere å bevege seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd blir å prøve å finne noe nyttig å gjøre. Jeg hjalp et familiemedlem med å hogge ved for en stund siden, og fikk virkelig sansen for det, utrolig god trening. Man kan jobbe i eget tempo, det er nyttig jobb som sikkert mange ville satt pris på. Du kan spørre foreldra dine om de kjenner noen som kanskje kunne trenge hjelp med det. Og kanskje stable veden etterpå. Da jobber du i ditt eget tempo og sier du gjør det mest for trenings skyld, ikke nødvendigvis for betaling.

 

Dette kommer jeg til å dreie meg mer inn på når det kommer til trening i fremtiden (midt i en ny flytteprosess .. trening der også ^^). Gjøre nyttige aktiviteter. Å gå på treningsstudio kan virke, men det er drepen for psyken, som en hamster i et hjul. Det føles meningsløst. Penger koster det også.

 

Måke snø, klippe plen, male hus, sjaue ved, hjelpe andre med flytting. Hvis du vil supplére med noe i tillegg til dette, så kan du ta noen beinløft på gulvet, som trener magemuskler, som man gjerne ikke trener så ofte ellers. Ligg rett ut på ryggen, hold tak i noe hardt og fast bak hodet, løft beina strekt ut rett opp og slipp forsiktig ned. I så rolig tempo du kan. Ta pauser når du føler for det, om så bare etter 3 løft.

 

Til sist er rolig svømming fantastisk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det viktigste er å spise sunt, kan trene alt man vil men uten riktig kosthold så får det lite virkning. Når jeg hadde vondt i ryggen så fikk jeg henvisning til fysioterapeut og han hjalp meg med å velge riktige øvelser og viste meg hvordan man gjør de. Du kan jo prate med legen din og høre hva han sier. Jeg har fått hjelp med kosthold av legen også. I min kommune er det også et lite treningssenter som har trening for de i alderen 13-17, du kan jo sjekke om det er noe lignende tilbud i nærheten av deg også.

 

Det er også svært få som dømmer andre for å trene. Og hvis noen begynner å bruke det imot deg så beviser det bare én ting, og det er bare hvor sykt barnslige de er. Uansett hva du gjør i livet er det alltid noen som ikke vil like deg, og de vil bruke alt du gjør som noe negativt. Jo fortere du lærer deg å gi faen i hva de mener, jo bedre spør du meg. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Når man er 14 år, skal man ikke være belastet med tanker om vektnedgang alene.

 

Du har krav på en voksen ved siden av deg som kan hjelpe deg i alle trinn av denne prosessen. Du kommer til å vokse i minst 6 år til, feilernæring i denne tiden er ikke bra. For å ikke snakke om den psykiske belastningen...

 

Har du foresatte som er tilstrekkelig gode omsorgsytere på dette området? Hvis ikke, må du ha tett oppfølgning fra din fastlege eller helsesykepleier. De har alle taushetsplikt hvis ikke det er snakk om omsorgssvikt.

 

Begynn med å ta en prat med helsesykepleier (helsesøster).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo så enkelt. men likevel vanskelig, at det har med inntak av næring vs. forbrenning. Finn et fysisk aktivitet som er litt lystbetont og så man du lære litt om kaloririk mat. Nå har jeg fått "alderstillegget", men merker at litt variert gåing/småløping i skog og mark og en velsmakende salatblanding som middag kanskje annenhver dag er ganske effektivt. Kutt mest mulig på mineralvann, sjokolade, junkfood o.l. så kan du fort få et overraskelse at det behøver ikke være så vanskelig. Lykke til.

Lenke til kommentar

Trening vil gi øke helsen, gi deg mer energi og få deg til å føle deg bedre. Det holder å begynne med 30-45 minutter 3 dager i uken for god fremgang, men du bør få veiledning fra en personlig trener eller fysioterapeut med erfaring fra å trene unge.

Du også ta en tur innom Den store treningstråden om du vil ha spesifikke tips og forslag fra meg og andre.

 

Ellers finn en fysisk aktivitet du liker som ikke nødvendigvis er knyttet opp mot målet om vektnedgang.

 

Når det gjelder vekten så er det kun kostholdsendringer som vil hjelpe. Her vil helsesøster kunne hjelpe.

 

Når det gjelder folk som dømmer deg for å trene og ville bli en sunnere person så sier jo det veldig mye om hva de føler om seg selv.

Her er må du ikke la andre sabotere deg.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Spis mindre og spis smart, her får du hovedeffekten på vekt. Ellers vil jeg si at 14 år er ganske ungt for å tenke på styrke, ville heller hatt fokus på kondis trening. Begynn i det små med halvtimes rask gange til jogging, hold tempoet sålenge du puster litt tungt og kjenner hjertet jobbe. Gjør dette tre til fem ganger i uken. Må du trene litt styrke så begynn med litt pushups, situps, pullups - men legg hovedvekt på kalori inntak og kondisjonstrening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...