Gå til innhold

XP install på SATA disk? *PROBLEM!*


Jdronnen

Anbefalte innlegg

Ok .. her er casen!

 

Specs:

ASUS A7N8X-deluxe hovedkort

1 x 120gb Western digital (som windows XP er innstallert på!)

1 x 160gb NY Seagate Barracuda IDE 7200RPM

 

*Den nye disken skal BLI bootdisk .. slik at den gamle skal formateres etter at XP er installert på den NYE SATA disken

 

 

Så beskrivelse av saken:

Har brukt programmet DISCWIZARD (laget av seagate til bruk til lettere install av SATA disker)... Og med dette programmet har jeg fått formatert og partisjonert disken! Og den funker som bare ****** inne i windows no! Jeg finner alt, og alt funker fint.

 

Men når jeg trekker ut kontakta til den gamle IDE harddisken for å innstallere XP på den nye SATA disken, så slenger jeg inn XP cd`n og setter i gang... Men når jeg da velger å ville installere Xp så finner den ingen DISK!!!?? :ermm:

 

* SATA er aktivert i BIOS

* SATA er innstallert i windwos (men trukke det har sheat å si!)

 

Har også hørt om at jeg skal trykke F6 når jeg booter XP`cdn... for SCSI osv.. Men jeg har INGEN DRIVER på diskett ??!??! Finner ingen på www.seagate.com heller ? Blir rappe tullen snart..

 

HVORDAN FINNNER JEG SATA DISKEN under innstall av XP, slik at jeg kan få innstallere WINDOWS på DEN! ??????

 

 

VÆR SÅ SNILL! ! trenger hjelpp! PLZ :cry::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ikek disken pga du må instalere driverne under loading av filer.. i starten av cd'en da den har starta.. følg med på linja.. står noe med isntall av sata hdd eller noe

 

trur det er f6 eller f2

 

DErretter skal du instalere ved hjelp av en diskett du har fått me SATA hDD

 

Etter det så skal den registeres--

 

Pass på at SATA kabelen står i ordentlig og at den booter riktig senere

Lenke til kommentar

Den disken os skal installeres på bør ikke være satt opp med noen partisjonener. En kamerat hadde det samme problmeet med et annet hovedkort og han ringte support og fikk til svar at disken ikke måttes settes opp med noen partisjoner. Kjør fidsk og slett alle påartisjoner. Disken som os skal installeres på må da stå på SATA1 kontakten.

 

Stemmer at under installasjonen at man kan trykke F6 for å installere drivere. Du kan laste ned drivern fra produsenten av hovedkortet.

 

En siste ting. Slutt og bruk farger og STORE og FETE bokstaver.

Lenke til kommentar

ok typa her er det du må gjøre ( ikke hør på hva alle andre sier) .

Detta hovedkortet ditt støtter ikke i utgangspunktet boot fra sata(ja jeg veit det sutter villt). Det du må gjøra er å laste ned 1.07 uber biosen (en omgjort 1.07 versjon av award biosen). detta finner du hvis du søker på forumet til athlonmb.com eller noe tilsvarende. Deretter må du sette søkesekvensen i biosen til 1.cd 2.scsi.

Last ned de nyeste sil driverne fra nettet eventluelt asus.com.

du må laste inn de driverne ved å trøkke f6 i xp installedn(etter du har boota fra cd)

Lenke til kommentar
Den disken os skal installeres på bør ikke være satt opp med noen partisjonener.

En siste ting. Slutt og bruk farger og STORE og FETE bokstaver.

Jeg har en helt annen erfaring. Etterhvert som C: da fylles opp blir den treg, og det blir vanskelig å holde kontroll med WinXP (som har et lag å vokse). Jeg bruker ca. 8 GB til C: (C: med XP liggger på mellom tre og fire GB, og hvis disken blir halvfull rydder jeg vekk). Konsekvent forandrer jeg C: til fx. G: ved install. av programmer, og har Programmfiler der. Pagefilen legger jeg til en annen partisjon (med lite på).

På denne måten er systemet like kjappt i dag som da jeg installerte WinXP.

For eksempel booter maskinen fortsatt (etter ca 10 mnd.) på 35 sek. :cool:

 

Edit: Og hvorfor kopierer du ikke inn hele Windows XP-CD til hardisken og installerer ivei sånn som da du formaterte?.. Du kan godt ha to OS. Og du velger hvilken du skal bruke undet Min datamaskin=>egenskaper=>Avansert=>Oppstart osv... Så sletter du den du ikke skal bruke når du har fått drift. Peease of cake.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv WinXP på en SATA-disk, og det funker helt fint, og er enkelt å sette opp:

1: Last ned de siste SATA-driverene fra HK-produsenten (dos-driverne), og legg dem på en diskett

 

Pass på når pc'en booter at du får opp en liste der det står at det søker etter SATA-disker.. hvis ikke må du enable raid-kontrolleren (tror jeg den het) i BIOS.

 

2: boot fra en WinXP cd-plate, og trykk F6 når du blir bedt om det. Etter en stund får du beskjed om å sette inn en diskett med drivere til SCSI-mediet ditt, altså SATA-disken din. Etter at den surrer litt på disketten, får du opp en liste over aktuelle drivere som går an å installere, tror det var bare ett valg her, men hvis der er flere, velg drivere for WinXP

3: Etter at dette er gjort fortsetter installasjon-prosedyren for WinXP, og etter en stund kommer bildet med Installere Windows opp. Herfra og ut er det INGEN forskjell på om du installerer på en SATA-disk eller en PATA-disk.

 

Du trenger ikke å lage til noen partisjoner eller noe som helst, WinXP-installasjonen fikser alt dette.

 

PS! Glemte å nevne at jeg har akkurat samme HK som jdronnen, og det funker fett!

 

 

Lykke til! :)

Endret av Dal
Lenke til kommentar

tror ikke det asus-hovedkortet er så glad i s-ata disker som master. hadde nøykatig samme oppsett som deg, men disken kræsjet fullstendig etter noen dager. hadde gjort alt etter boken, men fikk opp en melding under xp installasjonen om at windows ville stoppe installasjonen av noen enheter fordi de ikke hadde passert windows logo-testing. mye tyder på at dette var drivere og stæsj til s-ata disken. mener å huske at jeg leste det her poå forumet at det var en som sa at dette hovedkortet var notorisk for ræva integrert s-ata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...