Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Konfigurasjon av DNS (Bind9) named.conf.options


Anbefalte innlegg

NB! JEG ER AMATØR, FØRSTE GANG JEG GJØR DETTE

 

Hei!

i forbindelse med en oppgave i operativsystem og tjenestedrift skal vi sette opp egen DNS server (ALDRI GJORDT DET FØR) ved å følge oppgaven trinn for trinn.. oppgaveteksten er helt på trynet over hele linja for noen som ser dette for første gang, så jeg forstå ganske lite selv om jeg har kommet godt på vei.

 

spørsmålet mitt er egentlig bare et "sidespørsmål", men likevel relevant for å fullføre oppgaven.

 

her er trinnet jeg er kommet til:

 

18bb17c0016c87a824b9164da0f16397.png

Dette har jeg gjort til nå:

 

6c5da99ce95c80a094edd50e3f396286.png

 

Men som det står i teksten, så sitter jeg hjemme og må legge inn min egen IP-adresse. 

jeg lurer rett og slett hvilken IP-adresse som blir riktig å legge inn?.

er det snakk om private IP som denne: 10.0.0.4 /24 ?

2cd1f524ef577541f4b456e34fd7573d.png

 

eller må jeg gå på Whatsmyip.com å bruke public IP? isåfall, hvor finner jeg da subnet mask?

 

eventuelt noe jeg missforstår?

 

vennligst husk at jeg er nybegynner. setter pris på all hjelp!

 

 

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Denne DNS-serveren, står den rett på internett? Altså at folk på internett kan nå den direkte? I så tilfelle må du bruke din NAT-adresse (som er utsideadressen din, som du finner ved å gå på f.eks whatsmyip.com)

 

Om den står på et lukket nett på skolen, og du er hjemme på ditt eget lokalnett... Tja, Da må du enten flytte deg til skolen, eller bruke noe VPN-fiksfakseri for å nå DNS-serveren

Lenke til kommentar

Hei,

 

Denne DNS-serveren, står den rett på internett? Altså at folk på internett kan nå den direkte? I så tilfelle må du bruke din NAT-adresse (som er utsideadressen din, som du finner ved å gå på f.eks whatsmyip.com)

 

Om den står på et lukket nett på skolen, og du er hjemme på ditt eget lokalnett... Tja, Da må du enten flytte deg til skolen, eller bruke noe VPN-fiksfakseri for å nå DNS-serveren

 

hei! takk for svar. jeg er dårlig på terminologi, men serveren er satt opp på en linux (ubuntu) - maskin gjennom AWS (Amazon web services) og jeg er tilkoblet via SSH, tror den er åpen for alle før man setter restrictions (men ikke sikker).

 

jeg brukte samme "maskin" til å sette opp apache server tidligere, og uten å sette restrictions i config filene til apache, så kunne hvem som helst gå inn å se filene hvis det sier deg noe

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...